Dus je wilt aan de slag met social media. Het social web betreden en een indruk achterlaten waarvan je concurrenten stijl achterover slaan. Prima. Maar om een goede indruk of überhaupt een indruk achterlaten moet je weten wie je bent. Voordat je dus die eerste stappen zet op het social web, moet je eerst goed nagaan waar het bedrijf voor staat. Personality Dit is bij grotere bedrijven vaak een kwestie van de missie, visie of speerpunten uit een document plukken. Dat deel is dus meestal simpel. Moeilijker wordt het wanneer je die prachtige containerbegrippen naar concrete persoonlijkheidskenmerken probeert te vertalen. Want daar draait het om: what’s your personality? Wat betekent dat? Is bijvoorbeeld transparantie een speerpunt? Wat betekent dat dan? Vertel je op elk moment, tegen iedereen alles? Of betekent dit dat je eenduidige producten hebt die voor iedereen te snappen zijn? Betekent transparantie dat je een webcam hebt staan op de werkvloer en iedereen mee kan kijken? Ik roep maar wat, maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Met containerbegrippen kun je weinig. Alle sollicitanten zijn pro-actief, maar wat dat betekent is voor elke sollicitant anders. Waar blijkt die pro-activiteit uit? Hoe geef je die vorm? Consistentie Als je niet weet wie je bent, kun je dat online niet uitdragen. Voor individuele personen is het vaak al moeilijk om consequent te zijn, laat staan voor zoiets abstracts als een bedrijf: een verzameling individuen, die elk weer uniek zijn. Wil je vanuit het bedrijf communiceren, dan zal je duidelijk moeten kunnen aangeven vanuit welke karaktereigenschappen je dat doet. Dat is niet alleen belangrijk voor je (potentiële) klanten, maar ook voor je medewerkers. Mensen Wanneer jouw klanten met je communiceren, doen ze dat niet met een merk, maar met Mark van de buitendienst of met Sarah van de klantenservice. Mark en Sarah zijn degenen die je merk uitdragen. Degenen die een mens maken van de missie en visie die op dat papier staan. Besluiten wat je personality is, is niet voldoende. Je medewerkers ervan doordringen wat dat betekent is een essentieel onderdeel. Waarom? Het social web gaat over interactie met mensen. Bij die mensen wil je vertrouwen winnen. Vertrouwen is niks anders dan een bepaald verwachtingspatroon bij degene waarvan je wilt dat zij je vertrouwt, gebaseerd op eerdere gedragingen. Wat? Simpel eigenlijk. Consistent gedrag bij persoon A, leidt tot vertrouwen bij persoon B. Je merk is geen persoon, maar gaat zich op het social web wel manifesteren als persoon. Todo stap 1: Schrijf op waar je voor staat. Volvo staat voor veiligheid, Efteling voor familiepret, waar staat jouw bedrijf voor? Vertaal dat naar de praktijk. Wat is veiligheid. Je kunt niet alles doen. Volvo blijft een auto en volledige veiligheid is niet mogelijk. Wat doe je wel en wat doe je niet? Vertaal dat naar karaktereigenschappen. In punt 2 beschrijf je wat je doet. Hier wie je bent. Volgende artikel: Deel 2: Wie is je doelgroep? Overzicht van alle artikelen in deze serie Gerelateerd Geschreven door Xaviera Ringeling