Ken je dat? Iedereen die schrijft denkt te kunnen schrijven. Het simpele feit dat je letters achter elkaar tot woorden kunt vormen maakt je echter nog geen schrijver. Er zou eigenlijk een ander woord moeten zijn voor schrijven wanneer het goed gebeurt. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Schrijven en webschrijven

content-tipsNaast mensen die woorden kunnen maken zijn er ook mensen die mooie woorden kunnen maken in precies de juiste volgorde. Schrijvers dus. Maar ook voor schrijvers geldt: dat je mooi kunt schrijven, betekent niet dat je ook goed voor het web kunt schrijven. Ook dat is een hardnekkig misverstand. Vaak genoeg kom ik websites tegen van mensen die van schrijven hun werk hebben gemaakt, het internet hebben ontdekt en dat werk gewoon 1-op-1 naar online hebben overgeheveld. Ook dat gaat erg vaak niet goed. Als is het potentieel in die groep wel groter. Voor jullie dan ook, een handige checklist voor schrijven voor het web.

Kort en krachtig

Boeken zijn vaak nog erg oké wanneer ze lekker dik zijn. Veel tekst, veel woorden en hopelijk veel verhaal. Voor het web geldt dat niet. Je hebt de aandacht van je lezers maar kort en ze zijn vaak met meerdere zaken tegelijkertijd bezig. Hou het dus kort en kom snel to the point.

Lijstjes

Heb je meerdere punten te maken? Of een opsomming van allerlei belangrijks? Maak er een lijstje van. Lijstjes zijn overzichtelijk en makkelijk te scannen. Dat is namelijk wat je lezers op het web doen: ze scannen de tekst op zoek naar de essentie. Maak het ze makkelijk.

Persoonlijk

Op het web gaat het meestal tussen jou(w tekst) en je lezer. Het contact is zo persoonlijk als onpersoonlijk contact maar kan zijn. Spreek je lezer dan ook aan alsof je met haar in gesprek bent. Dat betekent niet dat je té gezellig moet worden. Maar wel dat je tekst direct tot haar moet spreken en niet over “men” of “mensen”.

Hou je in

Het leukste deel van crea-bea schrijven is het bedenken van intelligente kwinkslagen, grappige dubbelzinnigheden, intellectuele woordspelingen. Laat dat op het web achterwege – in elk geval wanneer het een zakelijke of informatieve tekst betreft. Mensen hebben geen tijd (en zin) om je diepzinnigheid uit te vogelen.

Gebruik tussenkopjes

Ook weer om je lezers te helpen bij het scannen. Zorg ervoor dat je tussenkopjes je lezers helpen en ze een idee geeft van wat de alinea eronder ze zal vertellen. Zodat ze de alinea alleen maar hoeven te lezen als ze wat uitleg nodig hebben.

Schrijf actief

Probeer elke zin die je schrijft zo actief mogelijk te maken. Niet: “Deze producten zullen je helpen…” maar “Deze producten helpen je”. Alles wat het tempo uit je tekst haalt moet eruit of herschreven.

Eén idee per alinea

Beschrijf maar 1 probleem, idee, suggestie etc. per alinea. Zo houd je je alinea’s kort en de tekst overzichtelijk.

Geen turbotaal

Win nu fantastische prijzen. Ons product is geweldig. Brrrr. Niemand trapt echt in die Turbotaal en Tell Sell vindt iedereen irritant. Als iets goed is mag je dat best zeggen of het fantastisch is bepaalt de lezer zelf wel. Verkondig je dat het goed is, onderbouw dat dan direct (wat is er dan zo goed aan?).

Hou rekening met zoekmachines

Hoe wil je dat de tekst die je schrijft gevonden wordt door zoekmachines: op welk woord/welke woorden? Zorg ervoor dat deze woorden terugkomen in de tussenkopjes, de titel en in de lopende tekst. Zorg er ook voor dat dit niet afdoet aan de leesbaarheid van de tekst. Niet volproppen dus, maar op natuurlijke wijze terug laten komen.

Hou rekening met social sites

Dit geldt vooral als je een artikel schrijft. Niks leuker dan wanneer lezend internet jouw artikel deelt via Twitter of andere social sites. Zorg ervoor dat de kop van je artikel aanzet tot klikken. Koppen moeten natuurlijk altijd aantrekkelijk zijn, maar op het web telt dit nog zwaarder. Er zijn miljarden websites en artikelen en mensen hebben maar beperkte tijd om te lezen. Een goede kop is onmisbaar.

0 Shares:
6 comments
  1. Goed artikeltje, altijd fijn om die tips nog eens na te lezen :) want het meeste weten de meeste mensen wel, maar vergeten ze ook weer snel ;) Groetjes van Martine

  2. Iedereen haat Tell Sell (zeg je in turbotaal)… klopt dat wel? Zegt alleen het feit dat het al jaren bestaat niet iets over de effectiviteit ervan…?

Comments are closed.

Dit artikel is 11.670 keer gelezen