frustratieFormulieren zijn fantastische dingen. Ze stellen je in staat om via internet de meest belachelijke impulsaankopen te doen, de meest onbeschofte klachten te versturen en gratis rommel aan te vragen. Als dat niet mooi is weet ik het ook niet meer. Voor ons, aan de maakkant van het formulierenverhaal zijn ze ook fantastisch. Een doorlopende uitdaging om ervoor te zorgen dat we alle bedrijfsprocessen erin gefrot krijgen enerzijds en klanten niet afschrikken anderzijds. Er is eigenlijk maar één aspect van formulieren waar ik oprecht een hekel aan heb. Waar ik van ga steigeren en dat wat mij betreft meteen mag worden verbannen: de Annuleren of Reset knop.

Niet nodig
Want zeg nu zelf. Hoe vaak vond jij het nodig om die knop te gebruiken? In welke situatie heb je dat ding nou eigenlijk nodig? (ik zie in de comments vast terug welke situatie dat is – maar erg vaak kan het niet voorkomen). De situaties die ik kan bedenken zijn als volgt:

  1. Je hebt een formulier helemaal ingevuld maar bedenkt dan dat je dat boek toch niet wilt kopen. In plaats van gewoon het venster te sluiten, wil je niet meer dat al die ingevulde velden je zo beschuldigend aanstaren. Je klikt dus op annuleren.
  2. Je hebt een deel van het formulier volledig verkeerd ingevuld. Je hebt de naam van je broer, het adres van je oma en de geboortedatum van je achterneef erin gezet. In plaats van de pagina opnieuwe te laden, klik je op annuleren. Je zet daarna de fles tequila weg.
  3. ……

Ik kan het eigenlijk verder niet bedenken.

Aartslui
Erger dan de basale aanwezigheid van een annulerenknop, is de dubbelonnodige aanwezigheid van de genoemde knop. Een formulier met niet meer dan een of twee velden heeft toch geen annulerenknop nodig lijkt mij. Je moet wel professioneel lui zijn als je dat ene veld niet op een gemakkelijkere manier leeg krijgt. Randstad heeft een dergelijke knop op de zoekpagina:

annuleren

Onnodige formulierenfrustratie
Dit formuliertje toont ook meteen aan waarom ik een hekel heb aan deze knop. Meer dan eens heb ik per ongeluk op Annuleren geklikt, toen ik eigenlijk Verzenden bedoelde. En daar ging al mijn ingevulde werk. Grrrr. Het probleem is dat deze knop vaak zo gepositioneerd is dat het risico dat je er onbedoeld op klikt erg groot is. Die frustratie draagt niet bij aan de conversie van een gemiddeld formulier. Navigeren door het formulier doe ik zelf meestal per muis. Veel mensen gebruiken echter de tab-knop. Ook daar zit de annuleren knop vaak op de verkeerde plek in de tabvolgorde. Risicovol dus, die knop.

Laten we gewoon afspreken dat we die knop uit alle formulieren slopen. Hij voegt niet voldoende toe om de schade die het aan kan richten goed te maken.

0 Shares:
4 comments
  1. Ik vind het soms wel handig met het 'afkijken' bij collegacontentspecialisten. Ik wil immers niet echt wat bestellen, maar kijken hoe zij de flow hebben bedacht. Waarom immers opnieuw het wiel uitvinden.

    Maar aan de bezoekerszijde ben ik het wel met eens.

  2. Als dan er dan toch een tweede knop bij moet, we houden immers van keuze, dan is in sommige gevallen een "bewaar" knop reuzehandig. Echt veel zie je het nog niet, maar je kent het vast wel dat je op scherm 3 van een aanvraagformulier een polisnummer moet invullen. Zou zonde zijn van al je eerdere invulwerk als je sessie is verlopen nadat je dat ergens uit een ordner op zolder dat nummer eindelijk hebt gevonden.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.754 keer gelezen