Pownce sluit haar virtuele deuren op 15 december. Leah Culver, Kevin Rose en cohorten hebben zichzelf en de technologie achter Pownce aan Six Apart verkocht. De Twitter-achtige service wordt gesloten. Het waarom hierachter blijft onduidelijk. Ook na het lezen van de blogpost hierover op hun site.

“So what?” zul je misschien vragen. Volgens mij was Pownce niet erg succesvol en in Nederland nauwelijks bekend. Het feit dat Kevin Rose zich er mee bemoeide was wellicht de grootste ‘claim to fame’.

De reden om er toch over te schrijven op dit blog is dat het verdwijnen van Pownce (ondanks de belofte in 2009 met iets ‘nog veel beters’ terug te komen) misschien indicatief is voor wat er in de ‘social media space’ gaat gebeuren: consolidatie van marktsegmenten.

Tot nu toe was de sociale media markt een wild westen. Iedereen met een beetje server-ruimte en codetyptalent kan een sociaal media project beginnen en 2008 leek het jaar waarin dat ook gebeurde. De spreekwoordelijke paddenstoelen konden het nauwelijks bijhouden. Pownce, Jaiku, Twitter, Facebook, Hyves, Bebo, Identi.ca, Friendfeed (om er maar een paar te noemen) groeiden enorm of ontstonden in het laatste jaar. Verder besloten voorheen meer statische websites een sociaal media aspect toe te voegen aan hun arsenaal web applicaties. Zonder sociale media tel je niet meer mee.

Echter een mens kan zich niet in achten of meer verdelen. Langzaam tekent zich een schifting af. Het is te vroeg om te zeggen wie de drijvers en wie de zinkers worden. Een voorzichtige voorspelling durf ik echter wel aan. Met eenvoud als bedrijfsfilosofie zal Twitter een blijvertje zijn. En dankzij de enorme community zal ook Facebook wel blijven bestaan. Verder zal als verzamel ton van al die andere losse draadjes ook Friendfeed een zonnige toekomst tegemoet gaan. Let wel, ik drink geen koffie dus koffiedik kijken is niet mijn sterkste kant. En zo meteen geef ik nog een suggestie voor een grote zak roet die op het eerste gezicht niet eens in het eten past maar er waarschijnlijk toch in zal komen.

Het is een beetje als in bij Operating Systems. Vroeger had je IBM PC-DOS, Microsoft DOS, Microsoft Windows, Apple OS, Gem, OS/2, UNIX, Linux, DR-DOS, BEOS, TOS, Kickstart enz. enz. Draaiend op een veelheid aan machines. De enige overlevenden van enige betekenis daarvan zijn Microsoft Windows op PC, Apple OS X op Macs en Linux op beide.

Er is echter nog een outsider in de sociale media wereld. Een outsider die zich tot nu toe een beetje op de vlakte heeft gehouden, nee, zelfs het hele ‘cloud computing’ tegenwerkte totdat er aan de top iets veranderde. Een outsider die ondanks dat meer macht heeft en meer ‘instant market share’ dan alle anderen bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigt met tien. Die outsider is Microsoft.

Zij hebben een nieuwe Windows Live gelanceerd (ook te gebruiken op de Mac) die het mogelijk maakt om veel van je sociale media a la Friendfeed te verzamelen. Niet alleen dat: ook al je ‘cloud computing’ wensen kunnen vervuld worden met hun eigen messenger, mail, virtuele hard disk en foto album software. Daarbij hebben zij ook Silverlight, een platform voor ‘rich web applications’ dat het mogelijk maakt zo ongeveer in je browser te leven. Kortom Microsoft neemt het ‘cloud computing’ plotseling zeer serieus. En als Microsoft iets serieus neemt is het verstandig om er een oogje op te houden.

Zoals je wellicht weet ben ik geen fan van Microsoft. Sterker nog, hier in huis is een hele belangrijke regel: een Windows machine erin, ik eruit. Maar dit wil niet zeggen dat ik blind ben voor Microsoft ontwikkelingen. Want hoezeer je hun operating system en hun typemachinepakket ook haat, ze zijn de grootste. En dat is een understatement. Als Microsoft iets lanceert dan hebben ze per direct een potentieel gebruikersbestand waar de gemiddelde bacteriekolonie van schrikt. Bovendien hebben ze, ook in deze slechte tijden, meer dollars in hun spaarpotje dan hun thuisland schulden heeft (OK, da’s misschien overdreven, zoveel spaargeld is er niet op de wereld).

Waar het wel eens op neer zou kunnen komen de komende jaren is dat zich een herkenbaar scenario gaat afspelen: Allerlei kleine, goed bedoelende entrepreneurs geven vorm aan de nieuwe online wereld. Steeds meer gaat onze communicatie en ons werken via deze netwerken verlopen. En dan komt de grote Microsoft en veegt met een reuzen stoffer en blik het hele zooitje op, stopt het in een grote pot, even schudden, en voor we het weten is ook ons online leven bepaalt door Steve Balmer en consorten. En zo is dan de transformatie van het ‘per computer operating system’ naar het ‘cloud computer operating system’ wederom een Microsoft aangelegenheid. En als Apple niet oppast en niet gauw het debacle ‘Mobile ME‘ oplost, zie ik het nog gebeuren dat Microsoft weinig concurrentie zal hebben. En voor iemand met mijn instelling jegens de Microsoft filosofie betekent dat waarschijnlijk dat ik weer moet gaan graveren op leisteen.


Geschreven door