De felbegeerde top 1 positie in Google: willen we allemaal! Viral: willen we allemaal! Buzz: willen we allemaal! Whatever it takes, of toch niet…?

Buzzmol?

Afgelopen week las ik op Molblog een bericht over betrokkenheid van KPN, DE, Randstad en Pon. Zij zouden betrokken zijn bij comment spam, ook wel bekend als blackhat SEOBlackhat SEO door middel van comment spam lijkt misschien een goedkope manier om hoger in de zoekresultaten van Goolgle te komen, maar uiteindelijk betaal je de prijs door bijvoorbeeld onvoorziene en ongewenste free publicity of een penalty van Google.

Hoe werkt het?

Professionele comment spammers, door Molblog treffend gedoopt tot buzzmollen, spelen een aardig stukje toneel op de diverse fora die het internet rijk is. Buzzmol #1 stelt een vraag, waarop buzzmol #2 antwoord geeft. Het antwoord van buzzmol #2 is natuurlijk een geweldige tip met een link naar één van bovenstaande merken.

Conversion Company

De naam die uiteindelijk KPN, DE, Randstad en Pon blijkt te verbinden is Conversion Company, waar de zoekmachinemarketing voor bovengenoemde bedrijven is uitbesteed. Op Emerce lezen we een reactie van Conversion Company:  “Binnen SEO wordt geoptimaliseerd op drie belangrijke vlakken: website techniek, website content en het linkprofiel van een website. Binnen deze laatste categorie neemt het deelnemen aan internet fora een bescheiden plaats in. Met name over deze activiteiten is nu een terechte discussie ontstaan.”

Goedkoop of duurkoop?

Comment spammer is natuurlijk een goedkope manier om een buzz rondom je merk of bedrijf te creëren, maar uiteindelijk altijd duurkoop! Ok, de marketingbudgetten zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn, maar met een beetje creativiteit denk ik toch echt dat ze beter besteed kunnen worden dan aan professionele spammers. Helaas heb ik als Junior Marketeer zelf onlangs een discussie gehad met een leidinggevende over dit onderwerp, waarbij je als rookie (lees: lager geplaatste in de bedrijfskundige voedselketen) natuurlijk geen kans maakt op de overwinning. Gelukkig is er contentgirls!

 Ik reken op jullie!

Waarom blog ik voor Contentgirls en waarom zijn jullie hier ook vandaag weer allemaal aanwezig?

“We willen het web nog steeds verrijken, maar nu door mensen (vrouwen én mannen) met een sterke en duidelijke mening een podium te bieden. Mensen met kennis van zaken. Mensen die een visie hebben op online kwaliteit in verschillende vakgebieden. En mensen die net als wij de ambitie hebben om webmakers op hun flikker te geven, te sturen, te helpen maar ook van positieve feedback te voorzien, met het idee dat het web daar pagina voor pagina beter van wordt.”

Precies!

Dus: vinden jullie ook dat de buzzmol  geen marketingfunctie is? Dat comment spammen niet in de functie-omschrijving van een marketeer thuishoort? Laat je horen!

0 Shares:
10 comments
  1. Helemaal mee eens. Doe dan gewoon aan kennisdeling en wees zelf actief of iemand met kennis.

    Nienke van de Haar
    Web Match

  2. Ik heb wat moeite met buzzmollen, maar voor kleinere partijen, die onder de radar van Google blijven kan het wel wat toegevoegde waarde hebben. Of het bij een marketeer hoort te liggen…., als het gebeurd dan liever door een marketeer dan iemand die bv helemaal geen kennis van online / marketing heeft.

    1. Dus een beetje vals spelen mag best, als de marketeer het dan maar wel zelf doet en niet een bureau?
      Nee, maar even serieus: waarom is het voor kleine partijen wél ok om zich hieraan schuldig te maken?
      Omdat ze zich wat betreft budget niet kunnen meten met de grote jongens? Of bedoel je: als je als kleine partij een aantal links op een forum zet is het wél ok, maar niet zo netjes? 

      Ik als marketeer vraag me toch een beetje af in hoeverre je oprechte engagement creëert met buzzmollen…Het lijkt me dat er toch andere manieren genoeg moeten zijn om engagement en traffic te genereren? Wat zou jij vanuit jouw vakgebied (SEO) klanten adviseren?

        1. Zeker eens dat het om het aanbieden van goede content gaat.
          Maar die content verspreiden door middel van comment spammen en buzzmollen… dat wil er bij mij niet in! Soms is een beetje geduld best een goede eigenschap.
          Je kunt nou eenmaal niet een website online zetten en verwachten dat IEDEREEN daar altijd op heeft gewacht en dat de hele wereld je website binnen 4 uur heeft bezocht, ook niet als je content God is in plaats van King. Sociale plugins kunnen bezoekers van je website motiveren en een beetje stimuleren om met één simpele muisklik je content te verspreiden. 
          Sorry, deze marketeer houdt meer van fair play, creativiteit en een gezonde dosis doorzettingsvermogen! 

Comments are closed.

Dit artikel is 3.620 keer gelezen