hand-_on_mouseZoals je bij de cursus WordPress kunt constateren, is het bouwen van een eigen site eigenlijk best simpel. En heb je toch geen zin om zelf te bouwen, dan zijn er allerlei plekken waar je gratis van de techniek gebruik kunt maken. Maar een site hebben is vooral leuk en zinnig als je ook bezoekers over de vloer krijgt. Nog leuker is het als die bezoekers niet na één keer genoeg hebben van je website, maar vaker terug blijven komen. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik een aantal tips op een rijtje gezet die je kunnen helpen. Ik ben er dan vanuit gegaan dat je een weblog hebt en dus steeds nieuwe content. Heb jij nog tips? Deel ze dan met de andere Contentgirls via de reacties.

Bezoekers krijgen
Oké je site is af en ziet er gelikt uit. Nu nog de bezoekers. Een aantal acties die je kunt ondernemen:

  • Meer dan 1 artikel
    Zorg ervoor dat je voordat je mensen uitnodigt, ook al wat content hebt. Meer dan alleen het artikel waarin je schrijft dat je gaat schrijven. Het zou zonde zijn als mensen langskomen en alleen dat artikel voor de kiezen krijgen. Je moet op z’n minst Giphart zijn om daarmee de aandacht vast te houden.
  • Meld je aan bij sociale netwerken
    Ben je nog geen lid van sites zoals Twitter, Hyves (ja zelfs Hyves) en bijvoorbeeld LinkedIn, dan is het nu tijd om daar te registreren.  Je kunt de contacten die je daar hebt of opbouwt gebruiken om je weblog te promoten. Bij Hyves kun je je RSS feed automatisch laten inlezen. Maak je een LinkedIn groep aan dan kun je ook daar je feed laten inlezen. En de meeste blogsoftware heeft de mogelijkheid om je artikelen automatisch naar Twitter te sturen. Al met al zijn sociale netwerken een prima manier om een publiek op te bouwen.
  • Gerelateerd
    Een andere manier om de link naar je site te verspreiden en bezoekers te trekken is een vermelding op het weblog van een ander. Schrijf je over een specifiek onderwerp: zoek dan sites die ook over dat onderwerp gaan. heb je een lifelog? Zoek dan andere lifelogs. Overigens is het niet handig om deze blogeigenaren te mailen met de vraag of ze naar je willen linken. Dat wordt als nogal sneu gezien. Wat je wel kunt doen, is zelf naar hen linken. In veel gevallen zullen ze – indien je site hen bevalt – ook weer teruglinken.
  • Reageren
    De blogwereld is een klein wereldje die veel wegheeft van de middelbare school. Er zijn kliekjes te over en mensen die er wél bij horen zowel als zij die er niet bij horen. Het is dus belangrijk om vriendjes te worden met de juiste mensen (waarbij het gaat om de juiste mensen voor jou en jouw blog). Op internet doe je dat door te reageren op de artikelen van anderen. Bedenk maar hoe leuk jij het vindt als er op jouw artikelen wordt gereageerd. Stop er dus wat tijd in en surf langs de webplekken van andere mensen. Laat ze weten dat je er bent geweest door een reactie te geven. Niet alleen laat je dan je link meestal achter, maar de kans dat ze bij jou komen buurten wordt meteen ook groter.
  • Zoekmachines
    Meld je site aan bij de zoekmachines. Waarvan Google natuurlijk de belangrijkste is.

Houden
Nou, de bezoekers druppelen binnen. Maar hoe zorg je ervoor dat ze blijven komen? Ook daarvoor wat tips op een rijtje.

  • Meteen raak
    Denk goed na over de koppen die je schrijft. Wanneer een bezoeker langskomt, zal hij de pagina 9 van de 10 keer eerst scannen. veel verder dan de eerste kop komt hij niet als die niet meteen fascineert. En die fascinatie moet uiteraard gericht zijn op jouw doelgroep. Je wilt niet zomaar bezoekers. Je wilt waardevolle bezoekers.
  • Een duidelijke navigatie
    Hij is weer logisch, maar de navigatie moet duidelijk zijn. Hoe mensen contact met je op kunnen nemen, de plek waar je uitlegt wie je bent en wat de reden is achter de weblog. Dat zijn elementen die mensen gemakkelijk moeten kunnen vinden. Zorg ook voor een gemakkelijk navigeerbaar archief.
  • Een e-mailnieuwsbrief
    Niet iedereen heeft tijd om bij je langs te wippen. Maar als zij niet naar de site kunnen komen, kan de site nog steeds wel naar hen toekomen. Zorg ervoor dat je bezoekers hun mailadres achter kunnen laten en een nieuwebrief kunnen ontvangen. Een gratis en gemakkelijke dienst om dit voor je te regelen is YourMailingListProvider. De nieuwsbrief moet je nog wel zelf maken, maar de administratie en in- en uitschrijvingen gaat via hen. Daarnaast kun je ook weer binnen je blogsoftware plugins installeren om nieuwsbrieven te maken en administreren.
  • RSS
    Hetzelfde principe als hierboven. Veel mensen lezen liever via hun RSS-lezer. Zorg er dan ook voor dat je een RSS-feed biedt en dat de feed op je site gemakkelijk te vinden is.
  • Ontdekken
    Je bezoekers hebben meestal een helpend handje nodig om je site in z’n volledigheid te ontdekken. Het belang dat ze erbij hebben om zelf keihard te klikken is minimaal. Help ze dan ook op hun ontdekkingsreis. Plaats bijvoorbeeld onder elk artikel een lijstje met gerelateerde artikelen. Link in je artikelen naar oudere artikelen van jezelf. Reserveer een kleine ruimte op je site speciaal voor artikelen uit de oude doos etc.
  • Gezellig
    Een spookstadje is nu niet direct een plek waar je blijft hangen. Je wilt dan ook niet dat bezoekers het idee krijgen dat ze helemaal in hun eentje rondlopen op je webplek. Er zijn allerlei zaken die je kunt doen om de activiteit op je site te benadrukken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de laaste reacties ergens op de home worden getoond. Laat ook zien wie er allemaal al langs is geweest op je website. Je hebt van Google bijvoorbeeld Friend Connect. Dit voeg je toe aan je website zodat mensen zich kunnen aanmelden voor je community en met fotootje op je site komen te staan. Bij MyBloglog kan je iets soortgelijks doen en ook gezichten tonen op je website. Het laat allemaal zien dat ook anderen jouw site leuk vinden en dat kan een bezoeker overhalen om er eens wat beter naar te kijken.

Het starten van een nieuwe site en vooral het krijgen en houden van bezoekers kost tijd en moeite. Maar als het eenmaal gaat lopen kan het erg leuk en handig zijn. Een goede site kan je op z’n minst helpen bij het scherpen van je gedachten en in het beste geval (zeker voor schijvers) aan werk helpen. Het is de investering (mits goed gedaan) dus wel waard.

0 Shares:
Dit artikel is 3.692 keer gelezen