Een goede vraag breekt de week. Daarom delen we elke woensdag een weekbreker. Omdat het weekend nog net té ver weg is en het vorige weekend net iets te lang geleden.

Hoe werkt de weekbreker?

Het is supersimpel: wij leggen jou – onze lezers – elke woensdag een vraag of kwestie voor.  Van jou hopen we jouw visie of antwoord te krijgen in de comments/reacties. Je mag zo lang of zo kort als je wilt antwoorden en het mag anoniem of met je Personal Branding Powers helemaal aan. Kortom, vertel ons op jouw manier wat je vindt.

De weekbreker: dat kan dus alleen online!

Laatst belde mijn moeder haar bank. Ze wilde een rekening openen om daar een deel van haar vermogen op te zetten. Het bedrag waar het om ging was aanzienlijk – zo vertelde ze mij, terwijl ik door haar “gemaakte” appels snoepte. Nu kan mijn moeder niet feitelijk appels maken natuurlijk, dat zou raar zijn. Maar ik eet dus alleen maar appels die door mijn moeder geschild, in stukjes gesneden en van alles wat lijkt op een pit ontdaan zijn. Ik ben wat dat betreft een echte appel-prinses-op-de-erwt.

Maar dat terzijde. De dame van de bank in kwestie, liet mijn moeder weten dat ze een online afspraak kon maken met een adviseur. “Nee!” Zei mijn moeder: “Ik wil graag een echte afspraak. Met een echt persoon.” En ja, mijn moeder is absoluut een boomer, maar boomers mogen er ook gewoon zijn he. “Waarom wilt u dat?” Bevroeg de banktelefoondame mijn moeders stelligheid. Mijn moeder kennende (hoewel ik bij het gesprek zelf niet aanwezig was), heeft toen een net iets te lange stilte laten vallen. Waarna ze zo mogelijk nog stelliger zei: “Omdat ik dat wíl.”

Steeds meer banken en andere instellingen, sluiten links en rechts kantoren, maken het steeds lastiger om überhaupt in gesprek te raken met een mens én weigeren hun klanten nog de hand te schudden. Waarmee ik bedoel: alles moet online. En hoewel ik er zelf een groot voorstander van ben om zo min mogelijk mensen te moeten spreken, is het niet voor iedereen én ook niet in elke situatie haalbaar of zelfs maar gepast. Toch is het idee dat een klant het eerst maar moet uitzoeken, dan misschien wat AI-hulp kan krijgen om dan pas een persoon te spreken, steeds meer de standaard.

Dit is misschien een goed moment om erbij te vermelden dat mijn moeder mij eens in paniek belde dat haar e-mail was verdwenen en ik er na enig onderzoek achterkwam dat ze het icoontje van Chrome per ongeluk weg had gegooid. Waarmee ik wil zeggen, dat ik een erg slimme moeder heb, die tegelijkertijd erg geniet van haar eigen staat van digibetisme. Maar dan de vraag of deze week eigenlijk de stelling:

 

Bedrijven moeten intelligenter gaan kijken dan ze nu doen naar hoe ze klanten op welk moment servicen en vaker dan nu kiezen voor menselijk en/of offline contact

Heb jij een vraag die je graag aan onze lezers wilt voorleggen? Laat het ons dan weten (let op, de vraag moet algemeen genoeg zijn om voor meerdere mensen interessant te zijn)

 

0 Shares:

Wat is jouw mening?

Dit artikel is 3.506 keer gelezen