De branding van een bedrijf is ontzettend belangrijk. Daar zal iedereen het over eens zijn. Maar als zelfstandig ondernemer – en ook als je in loondienst bent – zul je jezelf moeten verkopen aan nieuwe opdrachtgevers. Hoe je dat doet? Zorg dat je een goed LinkedIn-profiel hebt!

Een goed LinkedIn-profiel is onmisbaar

Je LinkedIn-profiel is namelijk één van de eerste dingen waar een recruiter of opdrachtgever naar kijkt als jij solliciteert. Maar hoe zet je nou een sterk profiel neer? Met deze 5 stappen bouw jij in mum van tijd de basis voor een goed LinkedIn-profiel.

Stap 1: Kies een representatieve, goede LinkedIn-profielfoto

Je komt ze regelmatig tegen: zonnige vakantiekiekjes, wazige foto’s of zeer ongemakkelijk kijkende net-afgestudeerden in een driedelig pak. De foto die jij kiest, bepaalt de eerste indruk die je achterlaat bij je potentiële opdrachtgever. Belangrijk dus dat dit overeenkomt met wie jij bent en hoe jij over wilt komen.

Kies een profielfoto die past bij jouw werk

Begrijp me niet verkeerd, je staat vast goed op die zomerse vakantiefoto en de vibe is lekker vrolijk. Maar LinkedIn is een zakelijk platform. Presenteer je daarom op de manier waarop je ook naar je werk zou gaan.

Werk je in de marketing, dan draag je waarschijnlijk (semi-)casual kleding naar je werk. Ben je actief in de financiële sector waar formele kleding de norm is, dan is dit een goede keuze voor je LinkedIn-profielfoto. Of run je een eigen kledingwinkel waar je de laatste fashion volgt? Kies dan voor een fashionable outfit die dit uitstraalt. Eigenlijk is de belangrijkste regel: draag waar jij je goed in voelt en waarin jij naar je werk zou gaan. En don’t over- of underdress.

Zorg voor een rustige achtergrond

Op jouw LinkedIn-profielfoto mag jíj in de spotlight staan. Zorg er daarom voor dat er niet te veel afleiding op de foto is, maar dat de foto echt op jou gericht is. Een rustige effen achtergrond is daarvoor perfect. Je kan thuis voor een witte muur een foto maken. Of ga voor een gekleurde wand staan om nét iets meer op te vallen.

Stap 2: Schrijf een kopregel en info over jezelf

De kopregel en het infoblok (ook wel de samenvatting) op je LinkedIn-profiel laten zien wat jij doet. Je laat jouw expertise zien en benadrukt waarom de opdrachtgever bij jou moet zijn. Bedenk dus voor deze stap goed wat jouw expertise precies is en wat voor klus je precies zoekt.

Wat is een kopregel?

De kopregel staat direct onder je naam en is één van de eerste dingen die recruiters of opdrachtgevers zien. Een belangrijk onderdeel van een goed LinkedIn-profiel dus! Zorg dat je kopregel pakkend, informatief en professioneel is en het liefst minder dan 120 tekens lang.

Tips voor een goede LinkedIn kopregel

Probeer zo concreet mogelijk te zijn over waar jij goed in bent. Gebruik een duidelijke beschrijving van je expertise en benadruk de waarde die jij kan leveren voor je klanten. Ook is het handig om rekening te houden met zoekwoorden: op welke woorden wil jij dat opdrachtgevers je vinden? Je kan er daarnaast voor kiezen om je persoonlijkheid door te laten schemeren door iets over jezelf toe te voegen.

Voorbeelden van kopregels

“Digital Marketing Specialist | Content Strateeg | Helpt jouw merk groeien”
“Ervaren Software-engineer | Full Stack Developer | Enthousiast over het ontwikkelen van innovatieve oplossingen”
“Sales and Marketing Consultant | Laat jouw omzet stijgen door middel van strategische campagnes”

Wat is info op je LinkedIn-profiel?

Het infostuk op je profiel is eigenlijk een samenvatting over jou en is dé manier om jezelf te presenteren. Zie het als je elevator pitch waarin jij iemand overtuigt van je kwaliteiten en kunde.

Tips voor het schrijven van info op je LinkedIn-profiel

Start je pitch met een prikkelende zin die triggert om verder te lezen. Vertel wat je belangrijkste kwaliteiten zijn, wat je doet en wat je concreet voor je opdrachtgever kan betekenen. Sluit af met een CTA (call to action) en noem je contactgegevens zodat mensen je makkelijk kunnen bereiken. Heb je je stuk geschreven? Lees het dan een keer hardop voor zodat je zeker weet dat het écht voelt als jouw pitch.

Een aantal voorbeelden van info

Voor een marketing professional:

“Resultaatgerichte marketeer met expertise in digitale strategie en contentcreatie. Ik heb ruime ervaring in het ontwikkelen en uitvoeren van succesvolle marketingcampagnes voor zowel B2B- als B2C-klanten. Mijn sterke punten liggen in het creëren van boeiende content, het analyseren van gegevens en het stimuleren van merkgroei. Ik werk liefst in een dynamische omgeving en ben altijd op zoek naar nieuwe kansen om impact te maken. Meer weten? Bel of mail mij en ik vertel je graag hoe ik jouw organisatie help groeien!”

Voor een softwareontwikkelaar:

“Op zoek naar een gedreven softwareontwikkelaar met een oog voor het creëren van schaalbare oplossingen? Met een sterke achtergrond in full-stack ontwikkeling werk ik graag aan complexe projecten en ben ik bedreven in het omzetten van technische uitdagingen in succesvolle resultaten. Ik heb ervaring met verschillende programmeertalen en frameworks, en houd mezelf up-to-date met de nieuwste technologische ontwikkelingen. Laten we verbinden en samenwerken aan innovatieve software-oplossingen!”

Stap 3: Vul je ervaring en opleiding aan

De ervaring op je LinkedIn-profiel is eigenlijk een online versie van je cv. Hier staan al je opdrachten en functies die je hebt of hebt gehad op een rijtje.

Tips voor je ervaring voor een goed LinkedIn-profiel

Vul al je functies in die je hebt bekleed en voeg ook een link naar het bedrijfsprofiel toe. Op die manier word je ook gevonden als iemand op medewerkers zoekt van het bedrijf waar je werkt. Omschrijf per functie wat je concreet hebt gedaan en noem waar mogelijk prestaties die je hebt behaald. Maak gebruik van bulletpoints om het overzichtelijk te houden en gebruik een aantal zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden.

Een goed voorbeeld van ervaring

Sales Executive
Bedrijf x
2022 – Heden
Verantwoordelijk voor het beheer van de verkoopcyclus voor de B2B markt, van leadgeneratie tot sluiten van deals.
Consistent verkoopdoelen behaald, met een gemiddelde omzetstijging van 10% op jaarbasis.
Groot netwerk van sterke klantrelaties opgebouwd, met een klanttevredenheidsscore van gemiddeld een 8.5.

Stap 4: Voeg certificaten en vaardigheden toe

Laat je expertise zien met certificaten en vaardigheden. Hiermee bewijs je dat je de genoemde skills echt bezit. Zeer goed voor je LinkedIn-profiel dus! Vooral voor je hard-skills zijn de vaardigheden een perfecte toevoeging. Denk aan Google Ads skills, Microsoft Excel skills of Python skills.

Hoe voeg je certificaten toe aan je LinkedIn-profiel?

Certificaten kan je gemakkelijk toevoegen aan je profiel. Je vult de informatie in en uploadt het certificaat dat je hebt behaald. Vaak is er ook bij het bedrijf waar je het certificaat behaalt direct de optie om het toe te voegen aan je LinkedIn-profiel.

Hoe voeg je vaardigheden toe aan je LinkedIn-profiel?

Naast certificaten die je bij externe partijen behaalt, kan je ook vaardigheden toevoegen door tests te doen die LinkedIn aanbiedt. Start een quiz van een topic naar keuze en je krijgt de vaardigheid toegeschreven als je genoeg vragen juist beantwoordt. Vraag je collega’s om je vaardigheid te onderschrijven. Dit maakt je LinkedIn-profiel nóg sterker.

Voorbeeld van certificaten en vaardigheden

Certificaat voorbeeld voor goed LinkedIn-profiel

 

Stap 5: Vraag om aanbevelingen

Aanbevelingen zijn voor veel potentiële opdrachtgevers een belangrijk onderdeel van je profiel. Ook al kan je nog zó goed vertellen over je kwaliteiten en ervaring, als iemand anders dat bevestigt komt dat meteen veel geloofwaardiger over.

Je collega’s helpen je graag aan een goed LinkedIn-profiel!

Via je LinkedIn-profiel kan je connecties uitnodigen om een aanbeveling over jou te schrijven. Vraag je collega’s om iets te schrijven over jullie samenwerking of een bepaalde kwaliteit die je wilt uitlichten. Je zult zien dat de meesten je daar graag bij helpen. In ruil kan je ook een aanbeveling voor hen schrijven: win-win!

Voorbeeld van aanbevelingen

Thanks voor de aanbeveling Xaviera!

Aanbeveling van Xaviera voor een goed LinkedIn-profiel

Klaar voor de start met een goed LinkedIn-profiel!

Heb je al deze stappen doorlopen? Dan heb je de basis neergezet voor een goed LinkedIn-profiel! Naast deze vijf stappen zijn er nog veel meer manieren om jouw profiel te versterken en om jouw zichtbaarheid te vergroten. Bijvoorbeeld door regelmatig bijdragen te plaatsen en te reageren op content van anderen. Maar de eerste stap heb je succesvol gezet!

Bekijk ook deze handige infographic voor het maken van een perfect LinkedIn-profiel.

0 Shares:

Wat is jouw mening?

Dit artikel is 991 keer gelezen