Hej! Goedemorgen. Hallo. Geachte relatie. Hi Caroline! Je kan op wel honderd manieren hetzelfde zeggen. Tone of voice is niet wat je zegt, maar hóe je het zegt. En een brand voice is de tone of voice van jouw merk. Met een brand voice geef je het gezicht van je merk dus ook een eigen stem.

Zo zit dat. Simpel gezegd is je brand voice hoe je merk omgaat met tekst. Maar het is veel meer dan dat: met je brand voice schrijf en spreek je op een manier waarin doorklinkt wie je bent en waar je voor staat. De brand voice reflecteert de persoonlijkheid van je merk. Overal. Dus niet alleen in grote campagnes, maar ook in alle productteksten, nieuwsbrieven, de algemene voorwaarden en de e-mails van klantenservice.

Maar hóe vertel je het?

De meeste merken – groot of klein – hebben een merkhandboek van minstens 60 pagina’s in de kast liggen. Daarin staat minutieus beschreven op welke manier je het logo mag plaatsen, hoe een visitekaartje eruitziet en welke lettertype bij het merk hoort. Soms is daarin ook een pagina of twee opgenomen over de tone of voice, maar veel verder dan wat losse termen – zoals ‘warm en menselijk’ gaat het meestal niet.

Maar hoe vertel je iemand warm en menselijk dat hij niet meer verzekerd is omdat hij al maanden geen premie meer betaalt? Daar heb je uitgebreide richtlijnen, handvatten en goede voorbeelden voor nodig. Van hoe het wel én hoe het niet moet. Richtlijnen waarin even minutieus is uitgewerkt hoe je zorgt voor consistent taalgebruik via verschillende kanalen, richting verschillende doelgroepen en in verschillende situaties. Een brand voice dus. Hier een paar redenen om er snel mee aan de slag te gaan.

Je geeft je merkpersoonlijkheid een stem

Samen met de visuele kenmerken van het merk breng je met de brand voice de merkidentiteit tot leven. Het gaat niet om wat je doet of biedt of kunt, maar om wie je bent. Een brand voice is een van de meest krachtige en flexibele instrumenten om uitdrukking te geven aan de persoonlijkheid van je merk.

Je onderscheidt je van je concurrent

Taal is overal. En taal is van iedereen. Niet alle medewerkers zijn dagelijks bezig met het kleurenpalet van je bedrijf, maar ze praten en schrijven allemaal. Daar waar je met prijs, producten of dienstverlening tegen grenzen aanloopt als het om onderscheidend vermogen gaat, kun je met woorden en zinnen jouw merk een unieke plek in de markt geven.

Je bouwt vertrouwen op

Mensen zijn gemakkelijker geneigd van je te houden als ze je kennen. Dat is het vertrouwdheidsprincipe. En de beste manier om vertrouwdheid op te bouwen is een regelmatige interactie. En je brand voice consequent toe te passen.

Je kunt de klantervaring beïnvloeden

Als merk wil je eigenlijk dat de klantervaring bij elke interactie positief is. Dus niet alleen als iemand op het punt staat een aankoop te doen of zich net als abonnee heeft aangemeld. Maar ook als je vertelt dat de tarieven omhoog gaan, dat zijn straat de komende weken openligt of dat er nog wat rekeningen openstaan. Als dát lukt, maak je van klanten pas echt ambassadeurs van jouw merk. Het kan met een krachtige brand voice.

Je bereidt je voor op de toekomst

Met de komst van digitale assistenten zoals Siri, Echo en Alexa zullen we de wereld om ons heen steeds meer gaan bedienen met onze stem. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2020 zo’n 30 procent van de zoekopdrachten wordt ingegeven zonder een scherm te gebruiken. Het is nu allemaal nog wat onwennig, maar over een tijdje vindt niemand het nog gek om te praten tegen apparaten. En die apparaten praten terug. Althans, dat doen de merken achter die apparaten. In hun eigen, unieke en vertrouwde brand voice.

Dit dus allemaal. Geen contentstrategie kan zonder een goed uitgewerkte brand voice. Zorg dat je er een hebt en dat hij werkt.

0 Shares:
Dit artikel is 16.425 keer gelezen