Jij hebt ze vast ook. Van die actieve vrienden met een eigen bedrijfje. Vrienden die lekker ondernemen en daarvoor hun eigen Facebook-pagina hebben. En die moet jij dan leuk vinden … of toch maar niet?

Minstens een paar keer per week is het raak. Luc is een consultant geworden op het gebied van tweedehands zonneschermen, Renske geeft therapeutische macramé-cursussen en Inge heeft zich gespecialiseerd in het coachen van linkshandigen met een rechtse afwijking. Leuk! Heel veel succes en doe je best zou ik zeggen. Iedereen zijn eigen ding. Maar waarom wil je dat ik dan ook meteen je Facebook-pagina ga liken? Dat is echt niet zo slim.

De blije ondernemer

Ondernemen is leuk. En met meer dan een miljoen zzp’rs zijn er blijkbaar meer die dat vinden. Allemaal timmeren ze aan de weg en vertellen ze jou hun verhaal. Begrijpelijk en erg belangrijk. Iedere beginnende ondernemer gaat met enthousiasme aan de slag. Een website, een logo, een pitch en natuurlijk een eigen Company Facebook Page. Nodig iedereen uit en het grote ondernemen kan beginnen.

Meer Meer Meer

Nadat je alle verplichte informatie op Facebook hebt ingevuld, heb je je eigen bedrijfspagina. Een euforisch moment voor veel beginnende ondernemers. Ik heb een Facebook-pagina dus ik besta… maar waar zijn die volgers nu? Aan de slag en snel al je vrienden en familie uitnodigen zodat je zo veel mogelijk volgers krijgt. Meer Meer Meer is het devies. Lekker delen hoe leuk je aan het ondernemen bent en misschien wel een Like, Share & Win-actie voor nog meer leuke volgers. Wat leuk! Er zijn nu ook een paar Indiërs die mijn bedrijf leuk vinden!

Voor niets gaat alleen de zon op …

Laat ik je even uit de droom helpen. Facebook geeft je niet gratis de mogelijkheid om met je doelgroep te communiceren. Sterker nog. Ze gaan je in alles dwarszitten. Want Facebook wil gewoon geld zien voor zijn advertenties. Voor niets gaat de zon op. Voor bereik moet je gewoon betalen. En oh ja, schrik niet als je advertentie na een paar uur door Facebook wordt stopgezet. Want meer dan 20% tekst in je plaatje mag ook niet en ze gooien jouw advertentie zo de prullenbak in.

Minder Minder Minder

Maar Facebook heeft nog een paar trucjes om jou meer te laten betalen. De basis van dit alles is hun “Edgeranking”-mechanisme. Een geheim algoritme dat ervoor zorgt dat jij een oncontroleerbare score aan je broek krijgt die invloed heeft op jouw bereik. Een bericht op je bedrijfspagina wordt nooit aan al je volgers getoond. Facebook maakt een hele kleine selectie op basis van de inhoud van je bericht (plaatje, video, url) en de interactie van je vorige bericht. Vorige keer meer reacties gehad? Dan ligt je score hoger. Reageerde er geen hond? Dan donderen ze je gewoon naar beneden. Facebook geeft aan dat er 3 punten belangrijk zijn voor die score. Die drukken ze in een mooi formule uit:

Hoe die zich tot elkaar verhouden, leg ik niet uit; daar kun je genoeg blogs over vinden. Maar ik leg je wel uit waarom je beter een kleiner aantal goede, echt geïnteresseerde fans kunt hebben, dan een hele grote berg die nooit reageren. En met de nieuwe aankondigingen van Facebook dat ze minder bedrijfspagina-updates laten zien, wordt het steeds belangrijker om hier rekening mee te houden.

Vriend of vijand

De basis is dat Facebook jouw berichten maar aan een x percentage van je volgers laat zien. Zodra zij reageren, gaat je score en zichtbaarheid omhoog. Maar als er niets gebeurt met jouw leuke bericht, dan zak je weg in de vergetelheid. En daar zit de valkuil. Dat percentage is namelijk veel lager dan jij denkt. Het kan makkelijk onder de 10% liggen. Dus als jij met je nagelstudio of workshop intuïtief knutselen mij als Liker hebt, dan zit ik je behoorlijk in de weg. Ik heb je een like gegeven als bekende, maar heb niets met jouw diensten en producten. Ik zal nooit iets bij jou kopen. Maar ook nooit op jouw berichten reageren. Ik gun je je succes, maar ik heb er echt niets mee. En je moeder en die verre vakantievriend aan de andere kant van het land ook wel? En die Indiër? Die spreekt echt geen Nederlands. Wij schudden allemaal jouw Edgerank naar beneden. Tot ongekende dieptes.

Selectief

Doe jezelf en je vrienden een plezier. Nodig alleen mensen uit waar je echt wat aan denkt te hebben. Wees selectief met je toelatingsbeleid. Kies de vrienden selectief en vraag alleen hen die je echt verder helpen. Nodig mij niet uit en wees mij dankbaar dat ik je bedrijfspagina niet leuk vind.

PS: Als je op B2B vlak onderneemt zou ik sowieso niet zo veel tijd besteden aan mijn Facebook-bedrijfspagina. Dan kan je beter uitwijken naar LinkedIn.

0 Shares:
Dit artikel is 7.498 keer gelezen