Dit is de eerste editie van de maandelijkse social update op 42bis. Wil je niks missen van wat er speelt in socialmedia-land? Dan is dit jouw blog om te volgen! In januari is er al veel gebeurd bij de verschillende social media. Denk aan de veranderingen die Facebook gaat aanbrengen in jouw tijdlijn en het inplannen en publiceren van berichten op Instagram via tools van officiële partners.

Snapchat

Stories Everywhere

Zo gaat de nieuwe functie van Snapchat heten. De naam zegt het al: Snapchat wil ‘Stories’ ook buiten Snapchat laten zien. Zo kun je straks de ‘Stories’ embedden op jouw website, of als video delen op andere social media.

stories everywhere snapchat
Foto: Tech Crunch

De gedeelde Stories krijgen een Snapchat.comurl mee waarmee ze op de website van Snapchat bekeken kunnen worden. De Stories in de app blijven 24 uur zichtbaar, de Stories op de website blijven 30 dagen zichtbaar. Met deze nieuwe optie hoopt Snapchat meer mensen naar het platform te trekken, want het platform heeft al een tijdje te maken met leegloop. Een andere poging om meer mensen aan te trekken en te behouden is een nieuwe lay-out. Deze wordt momenteel, in combinatie met de mogelijkheid om Stories buiten de app te delen, wereldwijd uitgerold.

Instagram

Plannen en publiceren via tools

Hier hebben we met z’n allen lang op gewacht, maar hij is er dan eindelijk: de mogelijkheid om Instagram-berichten in te plannen. Het was hiervoor al lange tijd wel mogelijk om via diverse apps zoals Hootsuite een notificatie te krijgen dat je een bericht moest versturen.

Er is wel een maar: Instagram geeft deze optie enkel vrij voor tools, dus je kunt geen posts inplannen via je eigen Instagram-account.

instagram inplannen via hootsuite
Foto: Hootsuite

Dat betekent dat je de berichten moet inplannen via tools van officiële partners zoals Hootsuite, Sprout Social of Social Flow. In Nederland is Media Injection als Facebook Partner de eerste die met deze mogelijkheid aan de slag mag gaan. Ik heb het zelf al getest via mijn Hootsuite account en het werkt perfect!

instagram inplannen via hootsuite
Foto: Hootsuite

Type modus in stories

In de Stories (of verhalen) op Instagram is er de mogelijkheid om berichten met tekst toe te voegen aan jouw verhaal. Als je op het plusje bij jouw verhaal klikt zie je links onderin TYPE staan. Als je hier op klikt kun je kiezen uit verschillende achtergronden en schrijfstijlen.

type modus instagram stories
Foto: Instagram

WhatsApp

WhatsApp business

Al langer gaan er geruchten over WhatsApp voor bedrijven. Nu is het eindelijk zover: in een aantal landen is WhatsApp begonnen met het lanceren van ‘WhatsApp Business‘. Deze nieuwe app, die voorlopig enkel voor Android beschikbaar is, geeft ondernemers een nieuwe mogelijkheid om te communiceren met hun klanten. Je moet deze app zien als een Facebook-bedrijfspagina, maar dan voor WhatsApp. Bedrijven kunnen er informatie in kwijt zoals e-mailadres, website en omschrijving van het bedrijf.

whatsapp business
Foto: Tech Crunch

WhatsApp Business is te gebruiken op het web of als app, en het is mogelijk om de app te integreren in bestaande customer service tools, waarin bijvoorbeeld Facebook Messenger en de chat van de website geïntegreerd zijn. Klanten kunnen altijd zien dat ze met een bedrijf aan het appen zijn. Dit wordt aangegeven door een groen vinkje met de tekst ‘Verified business’.  Ook kan een bedrijf afwezigheidsberichten laten versturen, of snelle antwoorden om veelgestelde vragen op te lossen. Wat ook handig is voor bedrijven is het statistieken gedeelte, want meten is weten. Hierin kun je onder andere zien welke berichten het beste gelezen zijn.

Als klant kun je gewoon je eigen WhatsApp app blijven gebruiken; bedrijven zullen de WhatsApp Business app moeten downloaden. Hier kun je WhatsApp Business downloaden.

YouTube

Geld verdienen wordt lastiger

Op dit moment is de richtlijn om geld te verdienen op YouTube dat je 10.000 uur bekeken moet zijn. Dit betekent in totaal, dus de kijkuren van al jouw video’s bij elkaar opgeteld. En er zat geen tijdslimiet aan wanneer je deze 10.000 uren behaald moest hebben. Maar dat gaat veranderen.

Vanaf 20 februari moeten videomakers die geld willen verdienen binnen één jaar 4.000 uur bekeken zijn én 1.000 abonnees hebben. Videomakers die momenteel al bezig zijn om die 10.000 uur te halen moeten ook per 20 februari aan deze nieuwe regels voldoen. Haal je het niet, mag je het weer één jaar proberen.

YouTube is tot deze strengere eisen gekomen vanwege negatieve publiciteit rondom YouTube filmpjes in de laatste paar maanden. Denk aan het foute filmpje van Logan Paul en de extremistische video’s die op YouTube opdoken. Ik denk dat dit ervoor gaat zorgen dat het kaf van het koren gescheiden wordt met betrekking tot de vele vloggers die overal opduiken. Wat denken jullie?

V2

De opvolger van Vine?

Vine is niet meer… Althans, je kunt er weinig meer mee behalve oude video’s in het archief bekijken. In 2013 nam Twitter Vine over, om het 3 jaar later de nek om te draaien. Dom Hofmann, oprichter van Vine, is bezig om een nieuwe app in het leven te roepen die heel veel op Vine lijkt. Hij noemt de app V2, wat verdacht veel lijkt op versie 2 van Vine. Dom zegt dat we het niet zo moeten zien, maar als we naar onderstaande logo’s kijken zien we veel steken onder water richting het oude Vine.

Vine vs V2
Foto: Tech Crunch

Vine is officieel nog steeds van Twitter, dus Dom moet goed zijn best doen om Twitter niet achter zich aan te krijgen. Maar het feit dat er een Vineachtige app terugkomt vind ik positief: ik zat veel op Vine omdat het een makkelijke en leuke manier was om tweets te plaatsen met filmpjes. Daarom vond ik het jammer dat Twitter stopte met de app. Wat vonden jullie van Vine? Zitten jullie te wachten op een V2?

Facebook

Berichten van vrienden worden belangrijker

En nu de klapper van de maand: Facebook kwam begin januari met de mededeling dat berichten van vrienden voorrang gaan krijgen in onze tijdlijn, ten koste van berichten van bedrijfs- en nieuwspagina’s. Het leek wel of vrijdag de wereld op z’n kop stond, van alle kanten kwamen vragen wat dat ging betekenen voor bedrijven. Ook hoorde ik al geluiden van mensen die zeiden te gaan stoppen met Facebook.

Laten we niet te overhaast reageren en eerst eens goed kijken wat deze aanpassing inhoudt.

Dat Facebook berichten van vrienden en familie voorrang geeft, is niet nieuw. Vanaf juni 2016 werkt Facebook er al aan om berichten van familie en vrienden voorrang te geven. Daarnaast heeft Facebook het bedrijfspagina’s al een paar jaar geleden lastig gemaakt, door de komst van ‘Facebook Edgerank’, waardoor vooral berichten met veel interactie hoger in onze tijdlijn worden geplaatst. Facebook gaat dit beleid uit 2016 nog verder aanscherpen. Dit houdt inderdaad voor bedrijfspagina’s in, dat het moeilijker wordt om mensen te bereiken. Voor pagina’s die al veel interactie hadden, zal er weinig veranderen. Maar Facebook test ook een tabblad in de Facebook app voor berichten van bedrijfspagina’s. Je zou dit moeten zien als twee tijdlijnen, één voor berichten van vrienden en familie, en één voor (bedrijfs) pagina’s die je volgt.

Persoonlijk klinkt mij dit goed in de oren. Ondanks dat ik zelf ook als paginabeheerder actief ben, word ik regelmatig gek van al die berichten van pagina’s in mijn tijdlijn, terwijl ik meer geïnteresseerd ben in berichten van vrienden en familie. Dus ik snap deze switch van Facebook wel. Daarnaast wil Facebook bedrijfspagina’s zeker niet de nek omdraaien, want het is een deel van hun inkomen. Denk vooral aan de advertenties. Deze advertenties zouden nu een nog belangrijkere plek binnen het Facebook marketing plan van bedrijven moeten krijgen. Wil je mensen bereiken, dan zul je moeten investeren. Stiekem denk ik dat Facebook er ook rekening mee houdt, dat bedrijven meer gaan adverteren om mensen te bereiken. Goed voor hun portemonnee.

Moet je als bedrijf nu stoppen op Facebook?

Zeker niet! Je moet je plan van aanpak afstemmen op deze nieuwe werkwijze van Facebook. Daarom zijn er een paar opties waar je je even goed in moet verdiepen:

  1. Mensen kunnen op jouw pagina op de knop ‘volgen’ klikken. Er verschijnt dan een dropdownmenu waarin de optie staat ‘als eerste weergeven’. Als mensen deze optie selecteren voor jouw pagina, dan krijgen berichten van jouw pagina voorrang. Let op, je komt hoger op de ranglijst. Berichten van vrienden en familie met veel interactie zullen nog steeds eerst weergegeven worden.veranderingen facebook tijdlijn
  2. Mensen kunnen ook in hun tijdlijn op de 3 puntjes naast ‘nieuwsoverzicht’ klikken, zie de foto hieronder:voorkeuren tijdlijn facebookAls je op die 3 puntjes klikt zie je onderaan de optie ‘voorkeuren bewerken’. Klik daarop en selecteer de optie ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’. Je komt dan in een overzicht waar je personen en pagina’s kunt selecteren. Van degene die je selecteert zul je de berichten eerder in je tijdlijn voorbij zien komen. voorkeuren facebook tijdlijn

Dit zijn twee opties waar je als bedrijf op in kunt spelen. Ik heb al berichten voorbij zien komen van bedrijven die hun volgers hierop wijzen. Doe er je voordeel mee. Ik ga de ontwikkeling nauwlettend volgen. Mocht er weer nieuws zijn, dan lezen jullie dat in de eerstvolgende social update.

Cijfers Q4 2017

Uit het laatste kwartaal van 2017 bleek dat de groei van Facebook minder hoog was dan de kwartalen en jaren daarvoor. Vooral in Amerika was dit te merken. Voor het eerst daalde in Amerika het aantal mensen dat dagelijks inlogt met 1 miljoen naar 184 miljoen. Facebook heeft het in 2017 zwaar gehad in Amerika, denk vooral aan de onrust op het platform tijdens de verkiezingen en partijen die vals nieuws verspreidden via Facebook.

In Europa steeg het aantal mensen dat dagelijks inlogt wel met 3 miljoen naar 277 miljoen. Uit onderzoek bleek dat in Nederland 8% van de Facebook gebruikers onder de 19 gestopt is met Facebook. Of dit nu direct een leegloop van Facebook betekent wat diverse media roepen vind ik overdreven, het is wel iets om in de gaten te houden.

Dat was de eerste maandelijkse update op 42bis. Als je vragen hebt laat dan een reactie achter. Tot de volgende social update!

0 Shares:
Dit artikel is 20.417 keer gelezen