Achter iedere website zit een team van mensen content te produceren. Soms is het een one-man-team, maar ook dan is een gestroomlijnd proces voor contentcreatie een vereiste.
Je hebt al een contentproces
Zo’n contentproces hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Heel kort door de bocht bepaal je per contenttype (van landingspagina tot whitepaper en van tweet tot webinar) welke stappen je nodig hebt om tot een definitief ‘stuk content’ te komen. Voor iedere stap wijs je een verantwoordelijke aan en één persoon begeleidt het hele proces. Misschien heb je het proces voor contentcreatie nog niet uitgeschreven, maar het zit eigenlijk al in je hoofd. Schrijf het dus gewoon eens op en bedenk dan meteen of de manier waarop jij en je team werken ook het meest wenselijk is.
Het Content Marketing Institute heeft dit simpel weergegeven in een diagram.
Waarom je een contentproces wilt
Oké, oké. Dat proces kun je dus uittekenen, maar waarom zou je? Ik heb zes redenen voor je:
- Omdat je zo overzicht krijgt wie wat doet (een beetje een open deur, maar wel waar).
- Omdat het de betrokkenheid en de verantwoordelijkheid van de mensen vergroot doordat zij zien hoe ze aan het grotere geheel bijdragen.
- Omdat je realistische deadlines kunt stellen.
- Omdat je bottlenecks en fouten in het proces zo eerder weet te identificeren.
- Omdat je efficiënter kunt werken doordat iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
- Omdat je effectiever kunt zijn doordat er meer structuur en snelheid in het proces komt.
Het contentproces naleven (+ 2 tools)
Uiteraard is enkel het uittekenen van het proces niet voldoende. Het moet ook nageleefd worden. Benoem daarom dus die ene verantwoordelijke over het geheel, bijvoorbeeld de projectmanager. Zet ook tools in om het proces te bewaken. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Trello of GatherContent, of iets soortgelijks. Onderzoek wat binnen jouw team het meest relevant is en het beste werkt.
In Trello (gratis!) kun je eenvoudig het proces faciliteren door verschillende kolommen met bijbehorende status in te richten en daar deadlines en verantwoordelijken aan toe te wijzen. Trello heeft hier zelf een voorbeeld board voor ingericht dat je als inspiratie kunt gebruiken. Ik kies zelf meestal voor een uitgebreidere versie. Check mijn voorbeeld contentproces op Trello. Kijk vooral wat er voor jouw project relevant is. Ik vind deze stappen essentieel:
- Backlog: een vage omschrijving van een idee
- (De)brief: een verder uitgewerkte omschrijving van een idee
- Create: een content producer gaat het idee uitvoeren
- Review: iemand bekijkt het werk en geeft feedback
- Revise: het verwerken van de feedback
- Final approval: de laatste versie is opgeleverd en wacht op een definitief akkoord
- Push live: na akkoord mag het live gezet worden
Een andere tool die je kan helpen bij het stroomlijnen van je contentproces, zeker als je in grotere teams werkt en wellicht ook op afstand, is GatherContent. Dit is een betaalde tool en is vooral relevant bij grotere websiteprojecten. Hierin organiseer, maak en upload je content naar je CMS. Hiermee voorkom je het heen en weer sturen van documenten en heb je ook geen gedoe meer met versiebeheer.
Foto header: FreeImages.com/Vince S
2 comments
Fijn artikel Kim. Het proces wordt inderdaad vaak vergeten, goed om het eens uit te tekenen :-)
Goeie tip ook dat GatherContent, die kende ik nog niet, thnx!
Thanks! Als je meer goede tools weet, houd ik me aanbevolen
Comments are closed.