Wil je een evenement organiseren, een bestaand evenement vernieuwen of de strategie van je evenement helder krijgen? Maak dan gebruik van het EventCanvas. 

Wat is het?

Misschien ken je het Business Model Canvas wel. Een handig model om je bedrijfsstrategie in kaart te brengen. Het EventCanvas heeft er wat van weg, maar is – zoals de naam al zegt – gericht op de strategie achter evenementen.

eventcanvas-voorbeeld
Voorbeeld van een ingevuld EventCanvas

Waarom is het belangrijk?

Een sterk evenement verandert het gedrag van de bezoekers. Je wilt bijvoorbeeld dat je bezoekers iets kunnen, leren of weten of je wilt bezoekers met elkaar verbinden. Om het gedrag te kunnen veranderen, moet je weten waarom mensen jouw evenement willen bezoeken, wat hun kennisniveau is voordat ze naar je evenement gaan en wat ze moeten weten na afloop.

Een evenement organiseer je meestal niet alleen om achteraf te horen dat mensen het leuk vonden of dat het eten zo lekker was. Het is echt zonde als mensen bijvoorbeeld vooral komen om te netwerken, terwijl daar geen tijd voor is omdat je een overvol programma hebt gepland.

Niet alleen helpt het canvas je bij het in beeld krijgen van je doelgroep, ook helpt het je je strategie in kaart te brengen. Zo zorg je dat je aan het begin van het organiseren van je evenement met het hele team en je baas of opdrachtgever op één lijn staat.

Hoe werkt het?

Het invullen van het canvas is relatief simpel. Je downloadt gratis het canvas, kiest een doelgroep uit voor wie je het invult (je gebruikt één canvas per stakeholder) en je vult per kader de vragen in die er gesteld worden. Je kunt dit opschrijven of er tekeningetjes bij plaatsen.

Als je het helemaal goed wilt doen, vul je voor (en na) je met het EventCanvas aan de slag gaat, een empathy map in over het gedrag van je bezoekers. Zowel voor als nadat ze jouw evenement bezocht hebben.

empathy_map

Het is het handigst om het canvas met een team van verschillende disciplines in te vullen. Samen zie je meer dan één. Bijvoorbeeld met iemand uit het salesteam, maar ook de stakeholders zelf, zoals een sponsor of een bezoeker.

Nadat je de empathy map en de EventCanvas per stakeholder hebt ingevuld, werk je aan de strategie van je evenement. En kun je, als je het goed hebt gedaan, in enkele zinnen uitleggen voor wie het evenement is en wat het doel is.

Meer weten?

Hieronder wordt in 111 seconden uitgelegd hoe je het canvas invult.

Ik ben er van overtuigd dat als je hiermee aan de slag gaat, je goede inzichten krijgt over hoe je je evenement het beste kan aanpakken. Zodat je bezoekers enthousiaster zijn over jouw evenement.

Veel succes!

 

0 Shares:
Dit artikel is 36.498 keer gelezen