Noem jezelf geen blogger, vind geen niche en beperk je niet tot schrijven. Dat advies geeft Shane Dallas aan (reis-)bloggers. Shane is The Travel Camel en sprak in die hoedanigheid tijdens de Vakantiebeurs reisbloggers toe.

Blog je rot

Nog niet zo heel lang geleden (laten we zeggen zo rond 2008 – 2011) verschenen er talloze blogs die verklaarden dat bloggen dood was. Anno 2016 lijkt niets minder waar. Fashionblogs, beautyblogs, mamablogs, reisblogs: de blogs vliegen je om de oren. Hoe zorg je dan dat juist jouw blog gelezen wordt? Of misschien zelfs dat je er een klein zakcentje aan overhoudt? Met die vragen lopen veel (aspirant-)bloggers rond en daarom organiseerden Verkeersbureaus.info, Travelbloggers.nlVakantiebeurs en TravelNext.nl een sessie voor bloggers tijdens de Vakantiebeurs, genaamd ‘Money Making’. De sessie was dus gericht op reisbloggers, maar de principes zijn ook door mensen die over andere onderwerpen bloggen toe te passen.

‘Blogger’ is te beperkt

Voor deze sessie werd Shane Dallas ingevlogen. Shane staat bekend als The Travel Camel en schrijft, fotografeert, bestiert social media, spreekt en maakt radio met reizen als onderwerp. Hij noemt zichzelf avonturier en social influencer, want, vindt hij, de term blogger dekt de lading niet. Als ‘blogger’ ben je namelijk ook marketeer, fotograaf, PR-specialist, content curator, eindredacteur en nog heel veel meer. Die veelzijdigheid toon je niet door jezelf blogger te noemen, zegt Shane. Voor het gemak houd ik in deze blog toch het woord blogger aan, dan weten jij en ik nu allebei waar we het over hebben.

Vind jouw (blog-)stem

De rode draad in het verhaal van Shane Dallas is het doel dat je voor ogen hebt als blogger. Wat wil je zijn, voor wie? Die vraag is nog niet zo gemakkelijk te beantwoorden, of in ieder geval niet met een uniek antwoord. Daarom geeft hij een paar statements mee waar je als blogger bij stil moet staan, zoals “Find your voice, not your niche”. Ik vind dit een opvallende uitspraak, omdat mensen geneigd zijn een gat in de markt te zoeken en daar in te springen. Als je kijkt naar reisblogs, zou een niche een bepaalde bestemming of een doelgroep kunnen zijn. Volgens Shane is je stem vinden echter veel belangrijker dan een niche vinden, omdat je daarin écht uniek kan zijn. Een reisverhaal is pas boeiend als het een verhaal is wat alleen jij kan vertellen. Een opsomming van Wikipedia feitjes met een paar foto’s? Dat kan iedereen. Maar een verhaal over het leven van de souvenirverkoper bij een bezienswaardigheid, dat kan alleen jij. Omdat jij die man hebt gesproken.

Engagement met je échte publiek

Daarnaast hamert Shane op engagement. Het aantal bezoekers van een blog vindt hij veel minder belangrijk. De gesprekken die je hebt met je publiek (op of buiten je blog) zijn veel waardevoller. Ook voor de PR- en marketingmensen van de bestemmingen. Dan word je online namelijk pas echt persoonlijk en relevant. Het advies is je daarbij ook goed te beseffen wie je publiek is. Dat zijn niet de bloggers! Natuurlijk is het hartstikke leuk dat medebloggers je verhaal waarderen en reageren, maar zij zijn niet degenen die je als reisblogger probeert te inspireren. Als je een poosje meedraait in de bloggerswereld, ga je ontdekken dat veel reacties op blogs van medebloggers zijn en niet van “de gewone mens”. Staar je daar dus niet blind op en zie je medebloggers vooral als medestanders. Mensen met wie je kan praten over het bloggersbestaan en van wie je kan leren.

Verdienen met bloggen?

Van bloggen word je niet rijk. Dat zullen de meeste bloggers beamen. Slechts een handjevol mensen kan leven van blogs, YouTube filmpjes of hun Twitter account. En dan nog is dit meestal niet het enige wat zij doen om brood op de plank te krijgen. Volgens Shane hebben degenen die nu pas beginnen met bloggen de boot gemist. Zij redden het niet meer met enkel advertorials, banners en productreviews. Dat is slechts voor een enkeling weggelegd, meestal mensen die al jaren bezig zijn. Daarom moeten bloggers extra inkomsten gelieerd aan hun blog genereren. Bijvoorbeeld door producten te verkopen als boeken, e-boeken of foto’s. Of door diensten aan te bieden als consultancy, tours of op te treden als ambassadeur van een merk.

Wat is succesvol bloggen?

Terug naar de rode draad: wat is je doel met je blog? Zolang je dat niet weet, weet je ook niet of je succesvol bent. Blog je voor de goodies, gratis reizen en het grote geld? Misschien moet je dan je carrière als blogger heroverwegen. Ik vind de manier waarop Shane ertegen aankijkt erg mooi (maar niet meetbaar). Dus om af te sluiten met een les van een kameel (en dat klinkt nou eenmaal het mooist in het Engels): “Our success is measured by the number of travel dreams we create”. Mooi streven toch?


10.959 keer gelezen Geschreven door en