“Bloggen is dood,” hoorde ik vanmorgen op het nieuws. Alweer? Volgens NRC Next wel verneem ik van de nieuwslezeres. “Je kunt beter een Twitter- of Hyves-account nemen.” Dat zielige bloggen. Een paar keer per jaar worden alle weblogs door deze of gene naar het hiernamaals geholpen. Toch struikel je op elke hoek van het web nog over een weblog en vaak ook nog een van het succesvolle soort. Dat social networks het bloggen hebben vermoord is dan ook onzin. Maar hebben social sites zoals Hyves, Twitter en Facebook dan helemaal geen invloed op het bloglandschap? Natuurlijk wel.

Voor de reacties
flyToen ik in 2001 mijn eerste weblog begon wist ik nog niet hoe verslavend het bloggen kon zijn. Als ik dat wel had geweten was ik er misschien niet aan begonnen. Ooow, who am I kidding: natuurlijk wel. Fantastisch vond ik het: elke dag in elk geval een nieuw artikeltje en na een maand al 300 mensen die mijn blogs volgden. En niet allemaal in stilte, want er werd wat afgereageerd en afgediscussieerd op mijn weblog. En daar deed ik het toch ook een beetje voor, de reacties. Weten dat je mensen aan het denken hebt gezet, boos of juist blij hebt gemaakt. Weten dat je werk effect heeft.

Verspreid

Nu, ruim 8 jaar later zit daar de grootste en meest opvallende verandering in het bloglandschap. Blogs zijn absoluut niet dood. Twitter, Facebook, Hyves en alle andere plekken waar je de RSS-feed van je blog kwijt kunt, hebben er juist voor gezorgd dat blogs weer wat meer de spotlight weten te vinden. Maar waar het reacties betreft is er wel wat gebeurd. Waar vroeger alle reacties op 1 plek terug te vinden waren en je daaraan ook meteen de populariteit van de blogger en haar blogs kon afmeten, zijn reacties nu veel meer verspreid over het web. Via Twitter, op Hyves, op Facebook.

RSS

Deel van het “probleem” (als je het als zodanig ervaart), is dat blogs niet langer worden gelezen op het adres waar ze initieel gepubliceerd worden. RSS-feeds zorgen ervoor dat hetzelfde artikel op veel verschillende plekken beschikbaar is. Gebruikers van die andere platformen zullen ook via het platform waar zij je artikel tegenkomen reageren. Hetzelfde geldt voor Twitter: waarom de reactiebox onder het artikel gebruiken, als je direct de auteur van repliek kunt voorzien.

Jammer

Echt dramatisch is het niet. De dood van het bloggen is het al helemaal niet. Maar een beetje jammer mag het wel genoemd worden. De discussies die vroeger in de reacties op mijn blogs ontstonden waren vaak minimaal net zo interessant als de blogs zelf. Die verschillende meningen en ideeën maakten dat ik als blogger beter werd. Daarnaast maakten de reacties mij duidelijk dat mijn publiek echt bestond. Ook daardoor stopte ik meer energie in het schrijven van blogs. Die cijfertjes in Nedstat zeiden me toch minder dan de reacties die ik kreeg als ik fouten maakte of een slap verhaal ophing. De reacties zijn er overigens nog wel, maar hebben steeds minder samenhang en dat is jammer.

Maar ach, de evolutie gaat gewoon door. En het bloggen ook.

0 Shares:
13 comments
  1. Hebben jullie het artikel wel of niet gelezen? Ik niet helemaal, maar ik heb nog wel meegekregen dat het gebaseerd is op het feit dat rond de 90% van de blogs (als ik het goed onthouden heb) niet meer bijgehouden wordt. Maakt dat bloggen dood? Lijkt me niet, maar het maakt wel dat er veel afhakers zijn en wellicht vluchten naar bijvoorbeeld twitter of weet ik wat.

    Op zich toch goed nieuws voor bestaande volhoudende blogs? Dat worden er dus minder en krijgen zo dus meer lezers :)

  2. Het is onderdeel van de gebruikelijke cyclus die je vooral in social media terugziet. Hoe lang ga je een blog bijhouden waar je vertelt dat je gisteren naar de dierentuin bent geweest en dat je vandaag je auto gewassen hebt? En, wie zit daar op te wachten? Daarentegen zijn er steeds meer mensen die professioneel bloggen (zowel direct als indirect, bijv. kennisdeling/netwerken).

    Jazeker, dat aantal neemt nog steeds toe, en daardoor is het continue gezever dat bloggen passé is dus vooral een teken van onbegrip van de kant van diegenen die dat nieuws verspreiden. Als je het kaf van het koren scheidt, breng je dan ook het grote nieuws dat graan uit de mode is omdat 90% weggegooid wordt?

    Overigens gaat het zelfde natuurlijk met Twitter gebeuren. Twitter is gewoon niet zo nuttig als je alleen maar tweet dat je net je ontbijt klaargemaakt hebt of dat The Matrix op Canvas te zien is. Dus wordt er nú al geroepen dat Twitter dood is.

    Ik ben geen hele grote fan van Gartner, maar het zou nuttig zijn als meer mensen eens zouden kijken naar de "hype cycle" ;)

  3. Opvallender nog is het enorme paradoxale aan het bericht: "bloggen is dood," en dat wordt dan gemeld op *televisie* die het nieuws weer hebben uit een *papieren krant*. Óf ze zijn ervaringsdeskundigen óf ze zijn nog in denial :P

    Nog paradoxaler is http://www.nrcnext.nl/ … de blog van NRC.next. Ik kon het bericht daar ook niet terugvinden, trouwens :D

  4. @Tijmen: heb het artikel niet gelezen (want online niet gevonden :)). Maar als dat de basis is, dan lijkt de conclusie me nogal kort door de bocht.

    @Adriaan: De nieuwslezeres wist anders erg goed waar ze het over had. Aan het einde van de mededeling dat het bloggen dood was liet ze weten dat al die niet meer bijgehouden blogs het internet niet langzamer maakten of zoiets. Wat een stelletje…. :)

    @Charlotte: Nou…wel ernstig ziek en potentieel stervende

    @Jan: :D

    @Reinout: pestkop! :)

    @Erwin: amen!

  5. Hi Xaviera,

    Ik heb het artikel in NRC-Next gelezen. Ik moet zeggen dat het niet zo zwart-wit is als in andere media wordt uitgelegd. De conclusie van het artikel is dat bloggen volwassen is geworden. (Maar ja, de kop wordt vaak alleen gelezen. Ook een lesje voor veel bloggers overigens.)

    Dat bloggen dood is, wordt afgemeten aan het feit dat slechts 1% van de weblogs wekelijks wordt bijgehouden. Die andere 99% zijn "dood". Maar, die ene procent wordt dan ook goed gelezen en is van een heerlijke kwaliteit.

    Overigens: is het niet zo dat je dezelfde cijfers kunt hanteren voor alle slapende sites op het net? Voor de Twitteraars die als ze starten al weer afhaken, voor de nieuwe Facebooks accounts die meteen weer inslapen, voor de LinkedIn connecties die nep zijn, voor de duizenden YouTube filmpjes die nooit bekeken worden?
    HET INTERNET IS DOOD?! Nee, toch…

    Er wordt ook een heel aantal positieve blog-ontwikkelingen genoemd. Zo is het leuk te weten dat Wim de Bie, blogger van het eerste uur in ons landje, weer met een nieuw web 2.0 project van start gaat. Bloggen zal daar zeker deel van uitmaken.

    Een andere mooie ontwikkeling: bloggen is steeds meer een tool voor personal branding geworden. En weblogs zijn steeds vaker nichespelers die een speciale groep mensen bedienen die daar gretig gebruik van maken.

    En zo zijn er meer pareltjes over bloggen in dit NRC-next verhaal te vinden.

    BLOGGEN IS DE PUBERTEIT VOORBIJ. Bloggen is nu eindelijk groot!

  6. Heb de nieuwsberichten zelf niet gezien, maar ik begrijp dat er gezegd is dat 'bloggen dood is'. Dat wilde ik niet met mijn stuk zeggen. Eigenlijk heeft Stan het al verteld (dank daarvoor), maar voor de volledigheid:

    Veel blogs zijn dood, bijna 99 procent. Maar dat zijn er nog steeds een paar miljoen, waardoor het moeilijker wordt een publiek te trekken. Dus om mensen te bereiken, moet je echt een strategie hebben. Bloggen is dus niet dood, maar juist volwassen geworden.

    Edwin Mijnsbergen heeft het stuk online gezet:
    http://www.masked-fly-productions.nl/zbdigitaal01http://www.masked-fly-productions.nl/zbdigitaal02

  7. Dank voor de links! Nu kan ik tenminste echt lezen wat er gezegd is – ipv de halfslachtige en luie interpretatie van RTL nieuws

Comments are closed.

Dit artikel is 4.308 keer gelezen