Sinds eind vorige week kun je mij ook vinden op Ello, het nieuwste sociale netwerk (op dit moment nog invite-only). Is dit netwerk de moeite waard? Hopelijk weet je dat na het lezen van dit artikel.

Ik las over Ello op een blog – het zou het nieuwe anti-Facebook zijn. En zoiets prikkelt mij direct. Toen ik verder las, begreep ik dat het een advertentievrij sociaal medium is. Ik vroeg op Twitter wie er een invite over had, en gelukkig had @daniellelakeman dat. Nadat zij me had uitgenodigd, kon ik mijn account inrichten, en inmiddels vind je mij via ello.co/hooijerik

Een eerste blik doet mij niet zozeer aan Facebook denken, maar eerder aan Medium. Medium is opgericht door een van de oprichters van Twitter. Je kunt hier langere epistels kwijt en het heeft een minimalistische uitstraling. Ello heeft dat ook.

Een snelle vergelijking:

Wat is hetzelfde als op andere platforms?

  • Mentions van andere gebruikers, voorafgegaan door een @.
  • Je kunt berichten, foto’s (ook gifs) en links plaatsen.
  • Je hebt een profiel, met bio, header en profile image.

Wat is anders?

Je kunt degenen die je wilt volgen indelen in 2 groepen: friends en noise. Dit zijn de enige 2 streams die je kunt bekijken, verdere filtering is niet mogelijk. In die zin is het een vereenvoudigde versie van de cirkels van Google+.

Het is niet mogelijk om updates te liken. De enige mogelijke interactie is een reactie. De designers zeggen hiermee authentieke interactie te willen stimuleren. Private messaging is op dit moment nog in ontwikkeling.

Verder werkt bij Ello de hashtag niet, waarmee je berichten rondom een topic zou kunnen vinden. Wel kun je zien hoe vaak een bericht is bekeken.

Het mobiele design is nog niet optimaal, maar aan een app voor iOS en Android wordt gewerkt. Wat ik wel leuk vind aan het design, is het ouderwetse typemachine-font.

Waarom vind ik Ello leuk?

Veel van de mensen die ik regelmatig spreek via Twitter, zijn ook lid geworden. Ook een aantal andere schrijvers van Content Collective ben ik er al tegengekomen. Het is voor mij dus niet een ‘ghosttown’-ervaring (het stigma dat Google+ als netwerk in zijn begindagen meekreeg, maar ook later). Vrijwel iedereen die profielen aanmaakt en berichten post, is nog in de testfase. Dit levert een aantal leuke experimenten op:

5971260318154752

Ook parodie-accounts zijn mogelijk omdat Ello niet, zoals Facebook, een echte identiteit verplicht stelt. Het mooiste voorbeeld daarvan vind ik een parodie-account van Mark Zuckerburg zelf:

4994394333642752

Zonder advertenties? Wat is dan het verdienmodel?

Die vraag stelde ik mezelf ook. Een netwerk moet een aantal goed draaiende servers hebben staan, en dit kan zomaar wat kosten. Waar wordt dat van betaald?

Toen las ik dit artikel van iemand die de oprichter van Ello heeft geadviseerd. Tegen zijn advies in zijn zij toch naar Venture Capitalists (investeerders) gestapt. Volgens de auteur betekent dit altijd dat er sprake is van een exit-strategie. Hierbij willen investeerders cashen op het netwerk en de gebruikers, zoals nu ook bij de andere grote sociale media gebeurt. Inmiddels heb ik hier wel een nuance gevonden waarbij één van de co-founders zegt dat er geen sprake is van een exit-strategie. Het verdienmodel is volgens hem dat ze op een later moment geld willen verdienen met een premium service, zoals ook LinkedIn dat doet.

Deze artikels hebben me wel aan het denken gezet. Blijft Ello advertentievrij, en blijft mijn privacy gegarandeerd als ik er gebruik van maak? De tijd zal het leren. Toch blijf ik op Ello. Ik vind het er leuk en ik houd de ontwikkelingen goed in de gaten. Daarnaast is privacy volgens mij een illusie op iedere computer met een internetverbinding, en kan alles wat je op internet zet, door iemand worden gehackt.

Wat vind jij van Ello? Zie ik je daar ook?

0 Shares:
7 comments
  1. Het klinkt mooi, maar gek genoeg maakt juist het voorlopig ontbreken van een verdienmodel me wantrouwig. Als straks de investeerders gaan zeuren en er ineens van koers veranderd wordt, wat gaat er dan gebeuren? Bij Facebook weet je tenminste wat je hebt, al is dat soms niet best…

    Maarreh, als je nog een invite hebt wil ik best eens kijken ;-)

    1. Dag Bouke, bedankt voor je reactie! Helaas zijn mijn invites al op, maar je zou het eens op Twitter kunnen proberen bij @tobiaspasma of @EVlems.

  2. Het centraal regelen van een sociaal netwerk legt op een gegeven moment teveel macht bij een enkele partij, ik ben meer gecharmeerd van initiatieven als Diaspora en zou het zelf liever nog verder gedecentraliseerd zien eventueel aangevuld met een verdienmodel dat de verdiensten terug laat vloeien naar de gebruikers en niet een tussenpersoon die al het geld harkt over de privacy ruggen van anderen.

    1. Inderdaad, zo’n initiatief zou ik ook steunen, als de infrastructuur maar goed staat. En vaak is het probleem om alle relevante mensen mee te krijgen naar het nieuwe netwerk.

  3. Goed artikel, maar op hun privacy pagina laten ze toch ruimte voor interpretatie, vind ik. De laatste paragraaf laat de deur open. Ik citeer:

    “We also don’t sell information about our users to any third party. This includes advertisers, data brokers, search engines, or anyone else.

    We may share your personal information with third parties under several circumstances, including (1) if you tell us it is OK to do so (2) if we believe that we need to do so by law (3) if we contract with a third party service provider to offer services for you — for example, with a credit card processing company if you decide to buy something through Ello.”

  4. Iets meer dan een maand later kom ik erachter dat er niet zo veel gebeurt op Ello. Daar ben ik zelf ook schuldig aan, maar blijkbaar heb ik al voldoende plaatsen om me te uiten op andere netwerken, en heeft Ello dus voor mij geen toegevoegde waarde.

    Zo ook voor veel van de 115 mensen die ik daar volgde, want er stond bijzonder weinig in mijn timeline.

    Inmiddels heb ik mijn account dan ook weer verwijderd, dus als je de link naar mijn account volgt, werkt die niet meer. Ik bevind me wel op allerlei andere netwerken die je achter de icoontjes in mijn bio hierboven vindt.

    Op naar het volgende netwerk waarvan we dachten dat het wat zou worden.

Comments are closed.

Dit artikel is 13.477 keer gelezen