Een Thought Leader dat word je niet van het delen van een paar (random) linkjes naar artikelen van anderen. Er is meer nodig dan het delen van artikelen en zelfs meer dan het publiceren van je eigen geschreven berichten. Het web loopt over van content. Autoriteit claimen op jouw kennisgebied met content is niet gedaan met één klik op de publicatieknop.

Thought Leaders zijn merken & personen die bekend staan om hun expertise over een bepaald onderwerp. Hoe dan? Door het delen van relevante linkjes, het hebben van een mening of het schrijven van brekend nieuws dat iedereen binnen de doelgroep boeit.

Linkje delen

Ben je er nog niet van overtuigd dat je (veel) tijd moet maken voor content? Kies dan een makkelijke weg. Start met content curatie. Het is een mooie manier om zelf af te tasten en te peilen welke onderwerpen jouw doelgroep interesseren. Verzamel linkjes met een monitoringtool die nieuws en social media leeg trekt of zoek met het oude vertrouwde Google Alerts. Neem voldoende tijd om goede artikelen te spotten: Die artikelen die waarde toevoegen aan jouw merk.

Content curatie is het verzamelen van goede content en deze (voorzien van een eigen tekst) weer delen onder jouw volgers.

Geef het een tintje jou

Het meest simpele wat je nu kan doen, is je gevonden linkjes delen op social media. Een tweede optie is het verzamelen van linkjes in één artikel: ‘het beste van deze week’. Vertel per link in 5 zinnen wat er in het bericht staat en link naar het originele artikel. Dit kost je nog steeds weinig tijd, maar maakt jouw bericht al een stuk relevanter. Sprout doet dit op een interessante manier met de terugkerende “7 need to knows”

Leer van populaire tools als Paper.li of Rebelmouse. Deze tools maken dagelijks of realtime een compilatie van alle artikelen die jij en/of jouw netwerk deelden.

Creëren gaat verder dan cureren

Wil je meer dan het delen van een linkje? Dat vraagt ook meer tijd. Het vraagt meer tijd, meer creativiteit en meer kennis. Er verandert niets aan het verzamelen van nieuws, je voegt alleen meer waarde toe. Je bent niet meer de deler, maar de participant aan de discussie. Dit kan met nieuwsberichten of met inhakers. Je luistert naar trends, nieuws, ontwikkelingen, koppelt en verbindt verschillende berichten en trekt hier vervolgens een conclusie uit. Zet deze informatie op papier en je deelt nieuwe informatie met de wereld – of in elk geval met jouw doelgroep.

Content is geld waard

Natuurlijk is het creëren van content niet alleen het inhaken op nieuws. Het kan ook een informerend artikel zijn. Zoals… nou ja, wat je nu leest. Dit is een zelf geschreven blog dat verwijst naar #TLDR2014, maar niet inhaakt op het nieuws. Content creatie, in welke vorm dan ook, is kostbaarder dan content curatie. Het kost meer tijd, meer kennis en dus meer geld. Het is echter ook meer geld waard. Het is een lead voor hen die je wist te triggeren. Het is awareness voor je merk. Door te participeren in de discussie of deze te openen, vestig je de aandacht op jezelf en dus op jouw expertise.

Content creatie is de ultieme vorm van ‘thought leadership’. Jij ben de specialist!

Aan de slag

Vergeet niet dat je er met goede content nog niet bent. Niemand ziet jouw boodschap, ongeacht de kwaliteit, als het niet wordt gedeeld. Zorg voor een goed campagneplan rondom je content en voila, je zit in de lift naar je doel: thought leadership. Zowel content cureren als content creëren kost tijd. Het één relatief een stuk meer dan het ander, maar bij beiden is focus belangrijk. Aan de slag met content curatie? Lees hier In 8 stappen Content curatie #TLDR2014.

Hoe deel jij content met jouw klanten/doelgroep? Heb je hier een gericht plan voor?

0 Shares:
3 comments
  1. Hallo Farah,

    Leuke introductie tot content curatie. Wat ik nog een beetje mis is dat je curatie op verschillende niveau’s kunt uitvoeren wat ook al eerder werd aangestipt door jouw collegablogger Samira Salman: https://www.42bis.nl/2014/05/marketing-content-event-een-vooruitblik/

    Wat hieruit volgt is dat goede content curatie en content creatie niet twee gescheiden dingen zijn maar in elkaar overlopen. Aan de ene kant van het spectrum voeg je heel weinig eigens toe (bijv. via retweet) aan de andere kant van het spectrum voeg je heel veel toe door context te bieden, meerdere bronnen met elkaar te vergelijken, achtergrondinformatie toe te voegen. Goede content curatie komt qua redactionele input zeer dicht bij content creatie from scratch.

    1. Hoi Coen, Heb je helemaal gelijk in. Goede contentcuratie kost ook meer tijd als je er meer waarde aan toe wilt voegen. Thanks voor je aanvulling! Groet, Farah

  2. Blij weer een ambassadeur tegen te komen op het gebied van contenthub.

    De basis van het succes van contentcuration ligt in de
    informatiedichtheid en het gebruik van juiste zoekwoorden.
    M.a.w. een goed diepgaand verhaal zal een hogere lezerstrouw (engagement) realiseren,dan een stuk tekst dat is opgebouwd uit “zoekwoorden”.

    Native advertising zorgt ervoor dat het contentmarketingplan blijvend
    een succes wordt. Dus de (SEO) blijft de belangrijkste richtingbepaler om jouw content te vinden; echter de factoren informatiedichtheid en usability zorgen ervoor dat de retentie groter wordt.

    Daarnaast dienen de publishers (contenthubbers) te overwegen of de definitie nieuws nog van deze tijd is.

    Dus de definitie nieuws dient niet meer “alledaagse informatie of afwijkende informatie te zijn” maar de
    definitie

    nieuws voor mobiele toepassingen is: informatie/oplossingen en verhalen aangereikt krijgen om onzekerheid weg te nemen en
    de doelgroep sneller aan te zetten tot actie..

    Door de overkill aan informatie zal oppervlakkige content een
    nadelige uitwerking hebben op de afzender/contentcreator.

    Eisen aan goede native content is:
    – Compact
    – Beperkt gebruik van bijvoegelijke naamwoorden
    – Indien mogelijk gebruik visual voorzien van link.
    – Niet teveel doorlinkmogelijkheden om bij de echte boodschap te komen.
    – Leesbaar (niet kleiner lettertype gebruiken dan 10 punts)
    – Korte zinnen.
    en probeer de lezer bij ingewikkelde onderwerpen te sturen naar minder ‘vluchtige’ mobiele apparaten, zoals ipad, website en bijvoorbeeld webinar op een later tijdstip, wanneer bezoeker meer rust vindt.

Comments are closed.

Dit artikel is 19.564 keer gelezen