De algoritmen van Facebook en Google wekken regelmatig mijn ergernis door het idee willoos slachtoffer te zijn van keuzes van anderen. Keuzes die ik zelf wil maken. Dit stuk beschrijft mijn zoektocht naar de mogelijkheden om de informatiestroom via het internet naar mijn hand te zetten. Hoe kan ik me op internet toch laten verrassen, door de juiste mensen te volgen en de juiste bronnen te selecteren?

Ergernis over algoritmen

Het artikel in de Volkskrant van 7 augustus  ‘Zo bepaalt Facebook wat je wel en niet te zien krijgt’ activeerde een regelmatige ergernis. Wie denken ze wel dat ze zijn om zomaar voor mij te bepalen welke informatie en welk nieuws naar mij toe komt? De algoritmen die Google en Facebook en anderen gebruiken, maken dat ik steeds meer zie van wat ik al weet en waar ik ooit al naar gezocht heb.

Fan van print

Ik ben een echte fan van de gedrukte media. Kranten bevredigen mijn behoefte aan nieuwe kennis en informatie, behoefte aan verwondering en… je komt altijd meer tegen dan dat waarnaar je op zoek bent. En dat is leuk!

Actie: hoe kan ik nog verrast worden?

Ik zat dus in de ‘vroegah was het beter’ mood en dacht aan strategieën om toch (via slinkse wegen) een ander en meer divers aanbod via internet te krijgen. Vragen als ‘wat zijn goede manieren om te zoeken naar iets dat ik nog niet weet?’ En ‘Hoe kan ik nog verrast worden?’ waren leidend. Misschien via verrassingsbezoekjes op computers van anderen, door willekeurig zoekwoorden in te typen op Google of door willekeurige pagina’s te bezoeken zodat ze er helemaal geen touw meer aan vast zouden kunnen knopen.

Gewapend met een aantal zoektermen ging ik het internet op.

images (1)

Inzicht in het waarom van selecties

Al snel werd duidelijk dat de selecties van bijvoorbeeld Facebook en Google te maken hebben met twee hoofdzaken. De eerste is geld verdienen via advertenties; eigenlijk een moderne vorm van direct mail. De tweede reden is dat selecties aan de behoefte van de moderne mediagebruiker tegemoetkomen. Die wil namelijk met 1 druk op de knop weten wat het belangrijkste nieuws van dat moment is, zonder daar meteen de details van te willen weten. Als Facebook alle berichten zou laten zien en Google alle ongefilterde hits, dan zou ik zo gek worden van de overload dat ik vermijdingsgedrag zou gaan vertonen. Vanuit dit oogpunt waardeer ik de selectie wel.

Online en offline nieuwsconsumptie

In een artikel van sociaal wetenschapper Linda Duits in De Nieuwe Reporter, vat zij de resultaten van een representatieve survey uit 2009 samen:

In een doorsnee week ziet de gemiddelde burger 7,0 televisienieuwsuitzendingen, leest hij 2,6 kranten en bezoekt hij 2,7 maal een nieuwswebsite (gevraagd werd naar de websites van kranten, televisiejournaals en actualiteitenrubrieken). Teletekst wordt 1,3 dagen gebruikt en 1,8 dagen wordt er naar de radio geluisterd.

Opvallend is dat vrijwel iedereen die online nieuws gebruikt, ook offline nieuws consumeert. Slechts 31 uit 779 doen dat niet. Omgekeerd is de kloof veel groter: van de 1816 respondenten die offline nieuws gebruiken, gebruiken er 1068 geen online nieuws.

Met andere woorden: we gebruiken allemaal verschillende bronnen via verschillende media.

De apparaten en de inhoud

De meesten van ons hebben verschillende apparaten om het internet mee op te gaan. De apparaten, maar ook de omgeving/situatie waarin we verkeren en het tijdstip, bepalen wat voor informatie we krijgen. Zo bekijken we nieuws op de smartphone vooral om snel op de hoogte te zijn. Op de computer en tablet kunnen de berichten dieper ingaan op een onderwerp.

Nog meer inzicht

Ik realiseerde me dat ook ik verschillende bronnen en apparaten gebruik om me te informeren. En realiseerde me dat ik niet hoef te verwachten dat elk apparaat geschikt is voor elke situatie. Per slot van rekening heeft ook de geschreven pers zijn beperkingen, want je kunt niet doorklikken en niet even terugbladeren naar de krant van gisteren. Zal je toch even in moeten loggen.

Hoe kan ik dan door internet verrast kan worden?

Het begrip de ‘curated web’ kwam bovendrijven.

De curated web is een antwoord op het groeiend aantal data en de groeiende informatie op al de verschillende platformen. Het is te veel om allemaal te behappen en soms weet je ook niet waarnaar je moet zoeken. Dan is het handig en goed als ideeën, informatie en data naar je toekomen via een kanaal waarvan je de deskundigheid en smaak vertrouwt. Die verzamelt voor jou, bijvoorbeeld op een specifiek thema, informatie en plaatst deze informatie in een context.

Volgens  Nir Eyal  verschilt de  ‘curated web’  fundamenteel van de ‘social web’.  Web 1.0 werd gekenmerkt door inhoud van een-naar-velen en social media had betrekking op het makkelijk maken en delen van content. De ‘curated web’ gaat vooral over het ontdekken en verzamelen van alleen content die relevant is, van velen-naar-een.  Je ziet dan ook dat er nieuwe interfaces en bedrijven ontstaan. Voorbeelden: Tumblr, Pinterest, Evernote.

download

Content curatie: Oude wijn in nieuwe zakken?

Social media ondernemer en blogger Martijn Bloksma (ook blogger op 42bis.nl) zegt het kort en krachtig: ‘Bestaande content met een nieuwe verpakking’.  Hij benoemt content curatie als een belangrijk onderdeel van content marketing. Met welke onderwerpen kan en moet je je volgers op de hoogte houden? Hij beschrijft, aan de hand van zijn eigen praktijk als ondersteuner van kleine bedrijven,  de 5 stappen van content curatie:

  1. Identificeren van bronnen – Welke zijn interessant voor jouw prospects en klanten?
  2. Verzamelen – Verzamel content per onderwerp
  3. Documenteren – Leg de oorspronkelijke bron van de content vast
  4. Context – Verschaf context en plaats het artikel in een kader
  5. Delen– Presenteer de informatie op een handige manier die past bij jouw doelgroep

Deze stappen kom je in bijna alle beschrijvingen van content curatie tegen.

Wat heb je te bieden als web curator?

Veel, volgens de Amerikaanse content curation expert en schrijver Steven Rosenbaum: “Content curators are the new superheroes of the web.”

Superhelden zijn voor hem buitengewone mensen die zich inzetten voor de bescherming van het publiek. En iedereen die weet hoe moeilijk het is je hoofd boven water te houden in de groeiende vloed aan informatie en data, weet dat we superhulp nodig hebben…en snel.

Web curators bieden hun gebruikers informatie in een nieuwe structuur en in een nieuwe context om de overload aan informatie te structureren. Hiermee voegen ze meerwaarde toe. Zij doorzoeken het internet op een specifiek onderwerp. Vervolgens selecteren en duiden zij de content en presenteren ze het resultaat binnen een nieuwe context. Een voorbeeld is Nizmlab ‘A Video Portal for People with Taste’ . Zij sporen op het web naar interessante en unieke video’s en presenteren die op de portal.

Geen oude wijn in nieuwe zakken

Web curatie is meer dan het opnieuw verpakken van content.  Door het toevoegen van een nieuwe structuur, een nieuwe context of een nieuw verhaal wordt meerwaarde gecreëerd. Curatie is de meerwaarde. Voor een deel is het natuurlijk wel het geven van een naam aan het beestje. Veel van wat we doen op 42bis.nl kan web curatie genoemd worden. Met de naam, komt de wetenschap en komen de tools.

Tools

Er zijn op het internet al verschillende lijstjes met tips en tricks te vinden. De onderstaande links zijn handig en overzichtelijk voor wie meer van content curatie wil weten.

5 Tips for great content creation :

http://mashable.com/2012/04/27/tips-great-content-curation/

Content marketing:

http://www.slideshare.net/FrankHusmann/4-online-curatie-tools-voor-content-marketing

Onderwijs:

http://www.techlearning.com/default.aspx?tabid=67&EntryId=3933

Moraal van het verhaal

Ik laat me op internet verrassen door het volgen van de juiste mensen en het selecteren van de juiste bronnen. Sommigen geven me precies wat ik wil. Anderen kunnen me verrassen. Deze mix maak ik zelf. Er zijn ook mensen die mij en mijn selectie volgen en die mijn blogs lezen. Door mijn persoonlijke mix heb ik op mijn beurt dus voor anderen een curatie functie.

De mix maken die bij je past en het zoeken naar nieuwe bronnen om je eigen mix verrassend te houden is op zich weer een ontdekkingstocht. Zo wordt het nooit saai!

 

 


Geschreven door