Wist je dat gemiddeld 80% van de mensen titels lezen en dat slechts 20% ook daadwerkelijk de rest leest. Dit  zegt genoeg over het belang van een goede titel. Het is dan ook niet voor niets dat de beste copywriters adviseren om de helft van de tijd die je gebruikt om een stuk te schrijven aan de titel te besteden. Hieronder lees je meer over het belang van een goede titel en hoe je deze schrijft.

Waarom titels zo belangrijk zijn

“Mensen surfen over het web alsof ze over de snelweg rijden en intussen maar één ding doen: naar reclameborden kijken. Ze hebben geen tijd om na te denken als ze met 180 kilometer per uur over de snelweg racen. Dus op het moment dat ze de boodschap op jouw reclamebord niet snappen dan ben je ze kwijt”

Demian Farnworth (The Copybot) noemt dit The unbreakable law of the web. Je zou het ook kunnen vertalen tot: laat mensen niet nadenken. Ze moeten binnen 4 seconden kunnen beoordelen wat jouw boodschap is. Die boodschap moet dus helder en onweerstaanbaar zijn.

 Hoe schrijf je een geweldige titel?

Master copywriter Bob Bly bedacht een techniek waarmee je titels kunt beoordelen en verbeteren. De succesformule is het gebruik van de 4 U’s.

Volgens Bly zijn geweldige titels:

  1. Usefull
  2. Urgent
  3. Unique
  4. Ultra-specific

Niet alle titels bevatten deze vier kenmerken maar een titel is pas echt goed als hij minstens 3 U’s bevat. Je kunt het vergelijken met een stoel. Op een stoel met vier poten zit je goed, drie kan nog net maar met twee poten of minder lig je op de grond.

Je kunt de kracht van een titel bepalen door het gebruik van de 4 U’s te beoordelen. Gebruik hierbij een schaal van 1 tot 4 (1=zwak en 4=sterk) voor ieder element. Ik zal het laten zien door een slechte en een uitstekende titel als voorbeeld te gebruiken.

“Gratis E-book!”

  1. Is deze informatie bruikbaar (usefull) voor een lezer? Nee, want hij weet niet eens om wat voor e-book het gaat.  De score hiervoor is 1 punt.
  2.  Bevat de titel een bepaalde mate van urgentie? Nee, dus ook op dit kenmerk scoort de titel slechts 1 punt.
  3. Uniek kun je het ook niet noemen want er worden genoeg e-books weggegeven. Score alweer 1 punt.
  4. Alleen wat ultra-specifiek betreft is een iets hogere score (vooruit  2 punten) te geven. Je weet in ieder geval dat het om een e-book gaat.

De titel scoort  5 van de 16 te behalen punten en is dus erg zwak.

“7 producten die je nooit moet eten in een vliegtuig”

  1. Bruikbaar (usefull) is deze informatie zeker. Wie wil er nou ziek worden in een vliegtuig. 4 punten dus.
  2. Of het urgent is, is lastig te bepalen. Omdat bijna iedereen wel eens vliegt geef ik er 2 punten voor.
  3. Een unieke titel is het zeer zeker. Opnieuw 4 punten.
  4. Omdat er een concreet aantal producten wordt genoemd dat je niet moet eten, scoort de titel ook 4 punten op het onderdeel ultra-specifiek.

Met 14 van de 16 te scoren punten is dit een voorbeeld van een erg sterke titel.

Verbeter jezelf … en anderen

De formule van Bly is een uitstekend hulpmiddel om te bepalen of titels de vier onderdelen bevatten die essentieel zijn voor succes. Je kunt deze formule dan ook prima gebruiken om je eigen titels te analyseren en te verbeteren. Heb jij nog meer tips voor het schrijven van geweldige titels? Deel ze hieronder.


Geschreven door