Gamende meiden en vrouwen worden vaak nog bekeken als buitenbeentjes. Het is raar dat de gaming wereld zo vaak nog wordt gezien als het bastion van mannelijke pubers. Als ik bij presentaties of lezingen over digitale trends en innovatie mezelf voorstel, dan vertel ik altijd met veel plezier dat ik een gamer ben. Na wat ongewone stiltes of hier en daar wat gegniffel sla ik ze met de laatste statistieken om de oren. 47% van de gamers is vrouw. In Amerika is inmiddels het aandeel van vrouwen boven de 36 jaar groter dan het aandeel jongens onder de achttien. Drie keer raden wie van deze bevolkingsgroepen de grootste koopkracht heeft!

Tropes vs women in videogames

Na een succesvolle Kickstarter campagne waar ze niet $6.000 maar $159.00 binnenhaalde, begon Anita Sarkeesian een inmiddels veelbesproken videoserie. Deze video’s in de serie “Tropes vs Women in videogames” behandelen aan de hand van verschillende thema’s de vrouwonvriendelijkheid in videogames. De episodes met welluidende titels als ‘Damsel in distress‘, ‘Ms. Male Character‘ en – mijn favoriet tot nu toe – ‘Women as background decoration‘ stelt Sarkeesian op diepgaande en goed onderbouwde wijze vrouwonvriendelijkheid in videogames aan de kaak. Dát wordt haar door hordes op hun pik getrapte jongens en mannen niet in dank af genomen. Al na bekend worden van haar plannen aan het begin van de kickstartercampagne werd Sarkeesian het slachtoffer van heftige online haatcampagnes. Vorige week werd de situatie voor Sarkeesian zo grimmig dat ze – na online doodsbedreigingen – zich gedwongen voelde onder te duiken.

Vrouwen? Alleen maar extra werk!

In de wereld van de commerciële én indiegamebedrijven is het nog niet echt doorgedrongen dat meiden en vrouwen ook gamen. Het zijn nog steeds voornamelijk mannen die games maken. Slechts 12% van de gameontwikkelaars is vrouw. Dit uit zich regelmatig in – ook grote – gameproducenten die twijfelachtige keuzes maken op het gebied van gamepersonages. Zo liet Ubisoft onlangs op de E3-gamebeurs nog weten dat er in de komende Assassin’s Creed Unity toch maar geen speelbare vrouwelijke karakters te vinden zouden zijn. Dat was eerder wel gepland, maar UbiSoft besloot die onhandige vrouwspersonen toch maar uit de plannen te verwijderen. Creatief directeur Alex Amancio legde uit: “It’s double the animations, it’s double the voices, all that stuff and double the visual assets. Especially because we have customizable assassins. It was really a lot of extra production work.” Ik denk dat als de groep ontwikkelaars bij gamebedrijven wat diverser was, we ook wat regelmatiger een “niet-standaard’ avatar zouden zien. Dus niet standaard de witte heteroman, maar eens wat vaker een homo of lesbo, een vrouw of een gekleurde hoofdrolspeler.

Girls game

Girls make games

Wat mij betreft een prima zaak dan ook dat er game camps worden georganiseerd zoals ‘Girls make games‘ waar specifiek meiden kennismaken met het maken van videogames. Misschien dat de marketingafdelingen dan ook minder blunders begaan. Irrational, de uitgever van de BioShock serie haalde zich in 2012 de woede van heel wat vrouwelijke gamers op de hals toen ze besloten de vrouwelijke protagonist Elizabeth niet op de voorkant van de doos met BioShock Infinite te plaatsen. Het excuus? BioShock schrijver Drew Holmes legt ‘t nog maar even uit: “For a game like this to be successful, you have to reach as broad an audience as possible, and that cover is one of the few ways to let people know what type of game it is.” Ofwel, als wij ons spul willen verkopen dan moet het artwork op de doos aantrekkelijk zijn voor mannen, want dat is onze belangrijkste doelgroep.

Girls Make Games Intro from LearnDistrict Inc. on Vimeo.

Social Justice Warriors vs. Male Rights Activists

Een heftige online discussie volgde en een grote tweedeling werd duidelijk. De voor– en tegenstanders van een grotere gelijkheid voor vrouwen in games roerden zich. Het werd de wedstrijd van de ‘Social Justice Warriors’ (SJW’s, de politiek correcte feministen die de mannen hun speeltje af willen nemen) tegen de ‘Male Rights Activists’ (MRA’s, de -ik-zeg-wat-denk- jongens en mannen die het super onredelijk vinden dat die feministen zich sterk maken voor wat meer vrouwen in games). Onnodig te zeggen dat op 4chan en reddit de ongenuanceerde discussies vaak werden gevoerd door de MRA’s terwijl de SRJ’s het lot van vrouwen verdedigden. Er woedde een heftige storm van kwade reacties over de weergave van die ‘zielige vrouwen’ in videogames. Met als triest hoogtepunt de doodsbedreigingen die op Twitter werden geuit. Sarkeesian voelde zich bedreigd, lichtte de politie in en werd aangeraden onder te duiken.

Online controverse

Online wordt de controverse rondom Sarkeesian’s ‘Tropes vs Women in video games’ video’s, vrouwen en meer diversiteit in games door alle partijen voortdurend gevoe(r)d. Tegenstanders betichten Sarkeesian ervan onder andere deze doodsbedreigingen uit haar duim te zuigen voor geldelijk gewin. En ze beschuldigen haar ervan games en gamers onterecht in een negatief daglicht te zetten. Voorstanders van meer diversiteit zien in haar een voorvechtster die niet alleen opkomt voor rechten van vrouwen, maar ook van andere minderheden, in games en de game-industrie. Sarkeesian ontving een aantal maanden geleden de “2014 Game Developers Choice Ambassador Award”, een beloning voor diegene(n) die een positieve bijdrage leverde(n) aan de gaming community.

Meer diversiteit

Op 2 september plaatsten meer dan duizend gameontwikkelaars van onder andere EA, Ubisoft, Sony, Blizzard, Microsoft en Riot hun handtekening onder een open brief. Hierin maken ze zich sterk voor een gaming community waarin iedereen ongeacht geslacht, seksuele voorkeur of ethniciteit  games kan spelen, maken en bekritiseren. ” It is the diversity of our community that allows games to flourish.” Misschien gaat de game-industrie zelf ook langzaam inzien dat een community waar alleen blanke heteromannen onder de achttien zich herkennen en thuis voelen niet langer houdbaar is. Voel jij je wel eens een buitenbeentje terwijl je aan het gamen bent?


Geschreven door