Ze taggen, sharen en liken. Ze zijn moeders, millennial moeders. Millennial moeders zijn, tot nu toe, een (marketing) doelgroep waar weinig aandacht aan besteed wordt en toch zijn zij reuze interessant. Met name op het gebied van brand loyalty of virale promoties, kun je als merk (of winkel) veel van hen verwachten, mits zij zich aangesproken voelen en het de moeite van het delen waard vinden. Maar waar houden millenial moeders dan van en wat delen ze?
Millennial moeders houden van surfen
Millennials worden ouder. Millennials worden moeder. Millennial moeders zijn ‘mobiele’ moeders, moederend over generatie Z. Ze zijn veel online. Canadese millennial moeders dreigen zelfs studenten voorbij te streven in het gebruik van internet en online-afhankelijkheid.
Millennial moeders houden van delen
Volgens Amerikaans onderzoek zijn millennial moeders ook actiever op social media dan gewone moeders (zij hebben 3.4 social media accounts versus 2.6 accounts van moeders in het algemeen) en besteden gemiddeld 17.4 uur per week aan deze netwerken (4 uur meer dan moeders in het algemeen). In 55% van de aankoopbeslissingen worden zij om advies gevraagd en zij zijn met een gemiddelde van 10.4 productaanbevelingen per maand ambassadeurs die je graag aan je merk of product wilt verbinden.
Millennial moeders multitasken
Millennial moeders hebben het druk en worden dan ook graag geassisteerd in hun drukke leven. Een mooi voorbeeld van hoe een app het leven van een (millennial) moeder aangenamer kan maken werd omschreven door Gerrit van Leeuwen van Yourzine. Nivea combineerde namelijk op slimme wijze twee belangrijke onderwerpen voor jonge gezinnen bij een bezoek aan het strand: de huid van je gezin beschermen en continu zicht op je kroost. Door middel van een app en een polsbandje voor je kind. Door de app te activeren en te koppelen aan het specifieke armbandje wordt het mogelijk een afstand in te stellen die een alarm triggerde:
http://youtu.be/OlvjzQJGDnY
Millennial moeders & Maslow
Maslow beschreef in 1943 al de menselijke behoeftepiramide, met in de drie toplagen behoefte aan sociaal contact, waardering, erkenning en zelfontplooiing.
Iedereen met jonge kinderen weet dat de bovenste laag de grootste uitdaging is in een leven vol billendoekjes, spenen en fruithapjes (oké, de tweede wellicht ook. Vooruit dan…en de derde). Toch zijn juist deze lagen zo ontzettend belangrijk voor de millennial moeders. Zij zijn geboren na de emancipatiegolf van eind jaren ’70 waarvan werd verwacht ‘als slimme meid op de toekomst voorbereid’ te zijn, zich eerst te ontwikkelen door te studeren, vervolgens te werken en dan pas te werpen. Sociale platforms bevredigen deze sterke behoefte aan sociale contacten, waardering en erkenning. Apps als Runkeeper, Endomondo Sportstracker of mobile devices als de Nike Fuelband zijn enorm populair aangezien het de mens (en dus ook moeders) in staat stelt zelf weer doelen te stellen en het verloop ervan te monitoren. Een stukje zelfontplooiing dus, wat bij succes (uiteraard) weer gedeeld wordt!
Millennial moeders houden van een spelletje
Hoewel de uitnodigingen voor het hyperverslavende ‘Candy Crush’ irritant kunnen zijn, zijn online games populair.
Millennial moeders zijn opgegroeid in het game-tijdperk en voelen zich dan ook enorm aangetrokken tot het spelen van online games. Millennial moeders zijn de grootste ‘social media’ gamers. Daarnaast is een groot gedeelte van de apps die gedownload wordt door millennial moeders ter vermaak en vertier van de mini-millennial (generatie Z), dan heeft de multitaskende millennial moeder namelijk ook weer wat meer tijd om zichzelf te ontplooien (en dat te delen).
Millennial moeders zijn sociaal betrokken
Millennials zijn betrokken bij mens, dier en milieu, dit verandert niet wanneer zij moeder worden. Sterker nog, sociale betrokkenheid neemt alleen maar toe met het oog op ‘een goede toekomst’ voor de kinderen. Deze betrokkenheid wordt, in deze ultratransparante tijden graag gedeeld. Wie is niet al menig keer, ongewild, op een nuchtere maag met verwaarloosde zwerfhonden in Slowakije (oid) geconfronteerd? Fijn is anders, maar de deelster (het is namelijk bijna altijd een zij) is dan ongetwijfeld bezig met een stukje zelfontplooiing, dus helpen we diegene graag de laatste laag van Maslow in.
Moraal van het millennial moederverhaal
Millennial moeders zijn drukke wezens met een sterke behoefte aan delen. Door hun actieve social media gedrag kunnen ze een interessante doelgroep zijn om marketingpijlen op te richten. Zorg ervoor dat jouw product of dienst ‘mobiel’ is, liefst in de vorm van een app en met 1 druk op de knop gedeeld kan worden. Communiceer de toegevoegde waarde, het ontzorgen en een maatschappelijke betrokkenheid en ze zal het de moeite van het delen waard vinden. Creëer brand loyalty door middel van creatieve oplossingen als spelelementen of doelstellingen en zorg dat ze alles kan en wíl delen!
2 comments
Mooi omschrijving van de doelgroep, die zich toch heel anders beweegt dan de moeders die vaak nu als types in de marketingboeken omschreven staan. “De millennials worden nu moeders”, inderdaad… Dat zal voor bedrijven die nog steeds geen ‘meerwaarde’ in nieuwe media zien toch wel verandering eisen.
Dank Farah en klopt helemaal!
Comments are closed.