Tesla zal niet langer zijn patenten in rechtszaken verdedigen. Is dit een schoolvoorbeeld van maatschappelijk verantwoord  ondernemen of een slimme zakelijke zet?

Op Tesla’s blog deelt Elon Musk, de CEO van Tesla, het nieuws mee aan de wereld:

Tesla Motors was created to accelerate the advent of sustainable transport. If we clear a path to the creation of compelling electric vehicles, but then lay intellectual property landmines behind us to inhibit others, we are acting in a manner contrary to that goal. Tesla will not initiate patent lawsuits against anyone who, in good faith, wants to use our technology.

Op het eerste gezicht een maatschappelijk verantwoorde actie, maar hoe profiteert Tesla hier zelf van?

Waarom het goed maatschappelijk ondernemerschap is van Tesla

Even voor het perspectief: jaarlijks worden er zo’n 100 miljoen auto’s geproduceerd. Wereldwijd rijden er naar schatting op dit moment 2 miljard rond. Tesla produceerde in 2013 ongeveer 22.000 elektrische auto’s en verwacht er in 2014 35.000 te kunnen leveren, volgens the Wall Street Journal. Maar de vraag naar elektrische auto’s is wereldwijd veel groter. Volgens de wetten van vraag en aanbod zou Tesla dan eenvoudig de prijs kunnen laten stijgen. Maar dat doen ze niet. In plaats daarvan geven ze aan dat ze niet langer rechtszaken zullen voeren tegen bedrijven die technologieën gebruiken die Tesla gepatenteerd heeft. Dit zorgt ervoor dat andere producenten van elektrische auto’s meer en goedkoper kunnen produceren. Resultaat? Steeds meer mensen kunnen eenvoudiger overstappen op een elektrische auto. Zoals Elon Musk zelf schrijft:

Our true competition is not the small trickle of non-Tesla electric cars being produced, but rather the enormous flood of gasoline cars pouring out of the world’s factories every day.

Het loslaten van patenten voor ‘the greater good’ dus. Het is al eens eerder voorgekomen. Uit veiligheidsoverwegingen heeft Volvo in 1959 hun autogordeltechnologie gedeeld, die daarna binnen 5 jaar de wereldwijde standaard is geworden. Maar wat Musk en Tesla hier doen gaat verder: ze zetten alles open. Niet dat de exacte technieken worden gedeeld, maar iedere concurrent kan nu een Tesla uit elkaar halen en ieder onderdeel namaken. Musk lijkt geïnspireerd door de open-source beweging die al wat langer in software te zien is. Alleen gaat het hier om hardware, die veel tijd en investeringen heeft gekost. Code en software zijn iets makkelijker om te schrijven: meer dan een laptop en een goed stel hersenen heb je niet nodig.

Waarom het een slimme zakelijke zet is van Tesla

Als beginnende startup heeft Tesla juist zwaar geleund op patenten. Begrijpelijk, omdat de gevestigde auto-industrie hen snel als concurrenten zou kunnen gaan zien. Op dat moment had de auto-industrie Tesla eenvoudig van hun core-business af kunnen houden door alle mogelijke patenten op het gebied van elektrische auto’s op te kopen en vervolgens te besluiten om er zelf niets mee te doen. Wat Tesla nu doet vergroot niet direct de macht van de traditionele auto-industrie: ze houden zelf de patenten en zetten ze niet te koop. Tesla kan dus gewoon door blijven gaan met doen waar ze goed in zijn: elektrische auto’s maken.

Zelf zijn ze daarbij vooral gericht op het hogere segment in de markt, een doelgroep waar bij nieuwe toetreders in de industrie heel wat meer toetredingsbarrières voor bestaan dan alleen de gepatenteerde technologieën. Een ander bedrijf kan het nu op zich nemen om goedkopere elektrische auto’s te gaan produceren. Tesla heeft er veel baat bij als andere bedrijven de productie van elektrische auto’s gaan opvoeren. De vraag naar laadstations zal hierdoor stijgen, waardoor er meer laadstations gebouwd zullen worden. Tesla-rijders profiteren hier ook van.

Ten slotte vindt Musk het niet slim om als bedrijf de ontwikkeling van een product tegen te houden door op een hoop patenten te gaan zitten. De engineers van Tesla kunnen vast veel, maar wereldwijd zit er nog veel meer potentie  (in de schoolbanken of de garage). Een mooi voorbeeld van crowdsourcing, waarvan ik hoop dat veel tech bedrijven het zullen volgen!

Zou jij een elektrische auto kopen of rijden? Waarom wel of niet? Laat het weten in de reacties!

0 Shares:
5 comments
  1. Vergeef me als ik me even in mijn koffie verslik bij de opmerking ‘meer dan een laptop en een goed stel hersenen heb je niet nodig’… Software engineering is volgens mij net iets ingewikkelder dan dat.

    1. Het spijt me dat je je verslikte, Bouke. Uiteraard heb je gelijk. De opmerking was vooral bedoeld als verklaring voor het feit dat ‘opensource’ veel minder gemeengoed is bij hardware dan bij software. Wat is er bij software engineering nog meer nodig volgens jou?

  2. Leuk artikel Erik! Ik wist niet dat je zo leuk en boeiend kan schrijven. Proficiat!

  3. Wat een top auto dit he. En een super leuk artikel! Helaas wordt het steeds lastiger voor automonteurs om mee te gaan met de tijd vooral de wat oudere. Er zit zoveel technologie in de nieuwe auto’s.

Comments are closed.

Dit artikel is 7.755 keer gelezen