Na real life televisie, real life soaps (of is dat gewoon hetzelfde?), real life games.. Wat hebben we nog meer real life? Real life marketing. Wie zag het YouTube filmpje niet voorbij komen deze week: Profvoetballer Dani Alves van FC Barcelona at een vanuit het publiek toegeworpen banaan op om een statement te maken tegen racisme. Geweldig. De hele wereld zag het.

En… het was gemanipuleerd. Ingepland, geregisseerd, in scene gezet. Het ‘echte leven’ gebruiken om je boodschap te verkondigen? Real life marketing noem ik het voor het gemak. Of bestaat dat al?

Dani Alves _74541271_daniel_alves_banana_3

    

Marketing en sport

Dat deze twee goed samengaan hoef ik je natuurlijk niet te vertellen. David Beckham is daar het levende voorbeeld van. Waar heeft hij eigenlijk geen reclame voor gemaakt. Armani, Pepsi, H&M, Adidas.. Ik kan nog wel even doorgaan. In het ‘echte leven’ wordt dus steeds meer reclame gemaakt door profvoetballers en filmsterren. Rolmodellen, die iets verkondigen omdat zij daarvoor worden betaald. Of heet dat kruisbestuiving? Wat wordt er niet gemanipuleerd tegenwoordig? We manipuleren onze leeftijd, ons voedsel, ons leven. Alles wordt geregisseerd en niets mag meer aan het  toeval worden overgelaten.

‘Hoe echt is echt’

Wat moet ik nog geloven als marketing en het echte leven in elkaar overvloeien. Is dat niet in meerdere sectoren gaande? De aflevering van Tegenlicht van de VPRO ‘Hoe echt is echt’ geeft dat mooi weer. Een virtuele wereld, die net echt lijkt, waarin je aan de ‘echte wereld’ kunt meedoen, maar waar je je er ook aan kunt onttrekken. Ook kunst komt aan bod in deze aflevering. Men hoeft echt niet meer naar de andere kant van de wereld, om een origineel schilderij te bekijken. Het origineel wordt zo mooi nagemaakt, inclusief de belevenis die het bij je teweeg brengt. Google Glass en allerlei interactieve games zijn daar eveneens goede voorbeelden van. Alles kan worden gesimuleerd, zelfs de geur van vers gemaaid gras en de zilte zeelucht op het strand, inclusief de naar vis geurende branding en het geluid van hongerige zeemeeuwen.

hoe echt is echt#2

Nog meer voorbeelden

De selfie tijdens de Oscars van dit jaar. Ook zo’n “niet zichtbaar zijnde als reclame” stunt die spontaan leek, maar volledig geregisseerd bleek te zijn. En, dacht jij ook niet meteen aan een reclamestunt, toen Anouk zwanger bleek te zijn. Zelfs bij de door Anouk ‘geposte’ zwangerfoto’s, twijfelde ik nog. Ineens die zwangere buik? Wat is de reclameboodschap? Was het dan misschien tóch echt? Heeft Anouk de spreuk ‘Life is what happens to you while you’re busy making other plans’ gewoon omarmd? Het zou kunnen. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat reclame steeds meer in real life opduikt. De lijn tussen reclame en het echte leven lijkt te vervagen. Wellicht is de bevolking over een aantal jaren verdeeld in twee groepen. Een groep die dat oké vindt en andere groep niet. Wie zal het zeggen.

Film

En (uiteraard!) werd er een Hollywoodfilm over gemaakt: ‘The Joneses’. Dé ideale familie komt in een straat wonen. Een reclamebureau heeft alle gezinsleden -Demi Moore neemt de rol van perfecte moeder op zich- bij elkaar gezocht om het ideale plaatje te vormen voor de onwetende buitenwereld. Ieder gezinslid wordt overladen met de nieuwste gadgets en producten. Om deze als ‘levende etalage’ te tonen aan de gemeenschap, waarin ze volledig zijn geïntegreerd. Met als doel hun “nieuwe vrienden” in het (marketing) plaatje laten geloven. Ik heb de film niet gezien, maar volgens mij loopt het niet goed af. Overigens vraag ik me af, of er niet stiekem van deze “perfecte gezinnen” rondlopen. Die lucratieve contracten hebben afgesloten met grote organisaties. Waarbij zij als voorbeeldgezin fungeren. En tegelijkertijd de ideale spion zijn om te integreren in de doelgroep. Die voor de grote bedrijven zo essentieel is om hun producten te verkopen. Hhhm, dat is ook een manier om je geld te verdienen. Zou die profvoetballer er eigenlijk voor betaald zijn?

0 Shares:
Dit artikel is 6.697 keer gelezen