Zet je Twitter zakelijk in? Of voor je personal brand? Of voor een klant? Als je serieus bent over het Social Media-kanaal Twitter, dan kan het handig zijn om inzicht te krijgen in de kwaliteit van je Tweets. Daarvoor is sinds kort een handige plug-in op Chrome te krijgen. De mensen van Twitter Counter hebben namelijk de Twitter Counter plug-in for Chrome ontwikkeld.
Wat doet de Twitter Counter plug-in?
De Twitter Counter plug-in geeft achteraf een cijfer aan elke gestuurde Tweet. In je tijdlijn kun je een Tweet kiezen en door op de knop Analyze te drukken, kun je bekijken hoe deze Tweet scoort op verschillende punten. Zo krijg je dus inzicht in de kwaliteit van die Tweet aan de hand van enkele handige punten.
Niet direct iets om in te zetten voor alle goedemorgen, goedemiddag, goedenavond en goedenacht-Tweets, maar wel handig om consequent op de kwaliteit te letten als je accounts moet beheren voor klanten of zelf zakelijk Twittert, bijvoorbeeld voor een campagne. Bovendien geeft de plug-in handige tips. Wat mist je Tweet nog om hoger te scoren? Deze tips doorvoeren zal volgens Twitter Counter alleen maar bijdragen aan een betere kwaliteit.
Plug-in binnen Chrome?
De plug-in is in eerste instantie alleen nog verkrijgbaar binnen Chrome, maar volgens Twitter Counter komt er in de toekomst ook een versie voor andere browsers. Het installeren van de plug-in is eenvoudig en werkt net als elke andere Chrome-extensie. Kwestie van opzoeken in de Chrome Extensies, downloaden en installeren. In de URL-bar wordt een icoon toegevoegd dat aangeeft dat de Twitter Counter werkt.
De plug-in binnen Twitter
Heb je de plug-in geïnstalleerd, dan krijg je onder je Tweets dus een extra knop met Analyze. Op dit moment is dat alleen nog mogelijk voor je eigen account. Tweets van andere mensen kun je dus niet analyseren, maar waarom je dat zou willen, snap ik niet direct. Wellicht om te leren van hun kwaliteiten. In ieder geval kun je nu aan de slag met het – achteraf – analyseren van je Tweets.
Analyse van je Tweet
Klik je op Analyze, dan schuift er onder je Tweet een scherm uit waarin statistieken staan die meer vertellen over je Tweet. Ten eerste zie je een score voor je Tweet. Deze is gebaseerd op enkele criteria, zoals de hoeveelheid hashtags, links en beelden. Daarnaast kun je de lengte van je Tweet controleren en suggesties bekijken om betere Tweets te schrijven. Hoe hoger je Tweet scoort, hoe meer kans op interactie. Op basis van de aanbevelingen voldoet je Tweet aan de eisen die zorgen dat je het meeste krijgt uit je volgers en interacties. En dat is toch het doel?
Doel van de plug-in
Het doel van de plug-in is je statistieken en aanbevelingen te geven die zorgen dat je toekomstige Tweets een nog betere kwaliteit hebben. Wederom lijkt me dit niet een toepassing voor elke dag of voor elke persoonlijke Tweet, maar voor een zakelijke inzet kan het zeker handig zijn om eens te bekijken of je Tweets nog beter kunnen. Al doende leert men, dus zal de kwaliteit omhoog gaan.
Daarnaast krijg je inzicht in de interacties rond je Tweet (Retweets en Favorites) en in het gemiddelde aantal Tweets. Zo kun je de goed scorende Tweets er uit halen. Als laatste houdt de plug-in bij hoe vaak je Tweet per dag. Heb je bijvoorbeeld een bepaald quota afgesproken met een klant, dan maakt dit aantal dat inzichtelijk.
Conclusie
De Twitter Counter plug-in for Chrome is een handige toevoeging voor zakelijke Twitteraars om de kwaliteit van hun Tweets aan te tonen en waar nodig aan te scherpen. Daarnaast zie ik ook voor de beginnende Tweeps een duidelijke toegevoegde waarde. De tips die de Twitter Counter je geeft, zetten je snel op het juiste pad naar een hogere kwaliteit.
Blijft alleen de vraag of het niet allemaal té uitgekookt wordt met dergelijke plug-ins. Want als iedereen optimale Tweets gaat versturen; hoe val je dan nog op? Door precies het tegenovergestelde te doen? En is interactie wel iets om in een cijfer uit te drukken? Hoe dan ook ben ik zeker benieuwd naar de verdere ontwikkeling van de Twitter Counter plug-in
1 comment
Thanks, Dimitri. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe tooltjes en bovendien Chrome-gebruiker.
Comments are closed.