Ja waarom niet?! Hoe vaak scroll je niet door de emoticons van je smartphone en denk je: hmm ,nee, hij zit er niet tussen, dé emoticon die op dat moment de ‘mood’ omschrijft. Waarom niet wat meer keuze, een mooier design én ook nog reclame maken voor je brand? 

EmotiKarl

LFeldEmoticon01Waarom eigenlijk niet? Want Karl Lagerfeld deed het al. Ja, de modeontwerper. Hij liet een emoticon-app maken: EmotiKarl. Het idee voor de EmotiKarl ontstond bij de lancering van de twee nieuwste Lagerfeldgeuren voor de Fashion Week. Waarschijnlijk zit er een peperduur reclameteam achter deze stunt maar grappig is het zeker. Uiteraard heb ik ‘m meteen even gedownload. Het design is –zoals zijn ontwerpen- minimalistisch, grappig en zonder fratsen. Fashionista’s en moderedacteuren kunnen nu hun gevoel beter uiten als het gaat om de laatste modetrends. Maar ook voor diegenen die meer afwisseling willen brengen in hun emoticontaal, is EmotiKarl een leuke aanvulling. Bovendien kun je nu zeggen, met je hand op je hart: “Ik heb echte Karl Lagerfelds.”

Emoticons niet universeel

Ik had er nog nooit zo over nagedacht maar emoticons zijn niet universeel. Natuurlijk zijn er culturele verschillen als het gaat om gevoelens en gedrag uiten. Dat weten zakenlui maar al te goed wanneer ze een deal moeten sluiten met een firma uit Azië. Lachen is niet altijd instemmen. En al helemaal niet met open mond. In het Westen staat de mond centraal, in tegenstelling tot Azië  waar de ogen het meest belangrijk zijn. Blijdschap toon je op een andere manier in Japan dan in Nederland. Ontelbaar veel verschillen dus en ook veel verwarring volgens gedragswetenschapper Masaki Yuki. Dus waarom niet als bedrijf je eigen emoticons laten ontwerpen? Emoticons die je dichter bij je doelgroep brengen zodat zij jou beter begrijpen, en visa versa.

Gekleurde emoticons

Zo liet Apple onlangs weten –naar aanleiding van de in 2012 geplaatste tweet van Miley Cyrus– zich meer te gaan richten op diversiteit van emoticons. Oju Africa ging -samen met mi-Fone, Afrika’s grootste mobiele telefonie aanbieder- Apple al vóór en had eind maart 2014 de primeur. “With the launch of the Oju Africa Afro Emoticons we are sharing African soul, funk and unparalleled smiles with the world”, aldus Oju Africa.

Africa emoticons

Emoticons als campagnemiddel

Zijn er campagnes die gebruik maken van emoticons? Een zoektocht brengt mij vrij snel bij de campagne van reclamebureau Rosapark uit Frankrijk. Met hun indringende campagne willen ze online kindermisbruik en de gevaren van internet onder de aandacht brengen. Zij transformeerden de doorgaans schattig uitziende emoticons in angstaanjagende menselijke wezens. Een treffende vergelijking! Een vriendelijk overkomende chatter zou wel eens iemand met verkeerde bedoelingen kunnen zijn.

Waar blijven de brand emoticons dan?

Quebels wijdt een volledige website aan het ontwerpen van eigen emoticons.  “Emoticons helpen je om op een eenvoudige maar duidelijk manier een boodschap over te brengen,” schrijft de jongerenwebsite. En dat is precies wat reclame moet doen. Dus waarom wordt het niet vaker ingezet als tool? Veel meer voorbeelden brengt een verdere zoektocht mij niet. Jammer. Volgens mij is het best een vruchtbaar idee voor (grote) merken: eigen ‘brand’ emoticons. Ik ben eigenlijk best benieuwd waar ze mee zouden komen? Coco Cola, Mac Donalds, Vodafone, Albert Heyn, waar zijn jullie brand emoticons?


Geschreven door