Newsjacking, ook wel inhaakcampagne of inhaker genoemd. Een groot merk, een event of nieuwsitem, waar veel aandacht naartoe gaat. En dan inhaken en meesurfen. Het klinkt zo simpel, maar niets is minder waar. Belangrijkste factoren: actualiteit (heel belangrijk!), creativiteit en onderscheidend zijn. Tel daar perfecte timing en een goeie dosis humor bij op, en je bent in ‘business’. Hét moment om in te haken is natuurlijk Koningsdag. Nog een paar dagen. Wie zijn de oranje inhakers? En zijn ze succesvol?

Koningsdag

Ik moet er nog wel aan wennen. Koningsdag. Wat doen de bedrijven eigenlijk om op te vallen, in te haken op deze eerste Koningsdag? Alles moet oranje. Van oranje vla, oranje ‘roze’ koeken, oranje chips (zijn die niet al oranje?), oranje toiletpapier, oranje kleding, oranje merchandise… Alles en iedereen is gek van/met oranje! Joeehoee, oranjekoorts is weer in het land!

Inhaken zonder humor

Nu moet ik zeggen dat de kleur oranje natuurlijk wel een heel opvallende is. Dus je boodschap verkondigen met oranje kleuren, valt wel meteen op. Wat overigens ook weer heel schreeuwerig kan zijn. Sommige bedrijven hebben sowieso de kleur oranje in hun logo. Positief of negatief. Ook zij moeten ‘aan de bak’ om origineel en creatief te zijn. ING vroeg bijvoorbeeld jongeren te kiezen uit een viertal verkoopideeën – om geld in te zamelen voor een goed doel – op Koningsdag. De safaribus waarin je met Wim en Max een selfie kon maken, won uiteindelijk. ABN AMRO (niet oranje) speelt in op de kinderen van de rekeninghouders, met een kassa voor op de vrijmarkt. Leuk, maar niet heel origineel.

abn amro.kassa

Inhaken mét humor

Dit is mijn favoriete categorie. Ik vind het erg leuk om een reclame-uiting tegen te komen met originele invalshoek. En vooral uitgevoerd met humor. Tegenwoordig niet heel gemakkelijk. Aangezien het ‘seen it’/‘done it’-gehalte met de jaren groeit. Je wordt de hele dag bestookt met reclame. Offline en online. Neem nu de billboards van M&M’s, die handig inspelen op het ‘wennen aan de nieuwe naam én dag’. Dat is toch wat er speelt onder Nederlanders. Het was altijd Koninginnedag op 30 april. En vanaf dit jaar 26 april (volgende jaren de 27e) en Koningsdag. We moeten wennen aan Willem-Alexander als koning. Wat doet M&M’s? Ze draaiden de M om tot een W. De W van Willem(-Alexander). Geniaal. Simpel (té), origineel en grappig.

m&m's

Niet beroemd

Wat als je helemaal nog geen naam hebt opgebouwd en toch wilt inhaken? Twee hobbybrouwers in Noord-Holland deden het. Zij ontwikkelden na de kroning van Willem-Alexander een speciaalbier, ‘Woeste Willem’. Het werd opgepakt door de media: geweldig! En nu wordt het door de plaatselijke horeca op Koningsdag geschonken in De Rijp, één van de plaatsen die koning Willem-Alexander en koningin Máxima zullen bezoeken op 26 april. Nu maar hopen dat koning Willem-Alexander zal proosten met een ‘Woeste Willem’.

Twitter en oranje inhakers

Twitter is snel. Inhaken op Twitter betekent dan ook snel en foutloos handelen. Ook hier klinkt het makkelijker dan het is. Welke oranje inhakers zijn er op Twitter? De eerste die ik tegenkom is van de Staatsloterij, die met de naamswijziging van deze feestdag ook een nieuwsfeit meldt: hun Koninginnedagtrekking wordt vanaf 26 april Koningsdagtrekking. Tja, inhaken? Dat zeker, want meer aandacht voor een van hun trekkingen. Verstegen (van de sauzen en kruiden) twittert vierkante hamburgers, omdat ze vierkant achter de nieuwe koning staan. Leuk. Maar origineel? Dat laat ik in het midden.

Ik stuit verder op een klein bedrijfje, TShirtToko. Ze maken grappige t-shirts, waaronder één die inspeelt op de oranjegekte. Op het shirt staat de tekst: ‘M’n oranje shirt zit in de was’. Voor als je de kleur oranje écht niet trekt. En handig ook voor het komende WK. Origineel zeker! Ik vind het leuk. En kostentechnisch houd je de reclamekosten vrij laag als je het mij vraagt. Wat overigens wel opvalt, zijn de vele tweets die gaan over het niet aanpassen van Koninginnedag in Koningsdag. Zoals al eerder aangegeven, men is er duidelijk nog niet aan gewend. Hét  punt om op in te haken, dus. Ik ben benieuwd wat jullie leukste oranje inhakers zijn? Laat van je horen! De leukste inzendingen (foto’s) plaatsen we natuurlijk!

Tshirt

0 Shares:
Dit artikel is 6.506 keer gelezen