Jij hebt ze vast ook rondlopen op je werk. Van die popie jopie’s die roepen dat social media zo belangrijk zijn. Die inhoud opeens content noemen. Die je aan je kop zeuren dat je moet gaan bloggen.
Jaja
Maar op jouw afdeling heb je daar de capaciteit helemaal niet voor. Blogs zijn voor mensen die niks beters te doen hebben. Een luxe-dingetje dat beter past bij reclamebureaus of huisvrouwen met een bijbaan. Je hebt het al druk genoeg met je website. Je events. Je nieuwsbrief.
Bloggen heeft gewoon geen prioriteit
Natuurlijk weet je heus wel dat jouw doelgroep hoge eisen stelt aan de online aanwezigheid van je organisatie. Dáárom heb je immers net een spuugdure nieuwe website ontwikkeld. En heb je een Facebookpagina en een Twitteraccount aangemaakt. Die moet je óók al gaan vullen.
Met content
En dan óók nog een blog?
Ben je gek. Er zijn genoeg redenen om niet te gaan bloggen:
1. Je wil helemaal niet dat jouw organisatie hoog scoort in Google (dat is iets voor types die de hele dag online zitten)
2. Dat al jouw mensen barsten van de kennis over interessante, nuttige, baanbrekende onderwerpen hoeft niet de hele wereld te weten
3. Je wíl je helemaal niet onderscheiden van al die anderen (jouw organisatie is niet zo’n egomaniak die alles maar op het web gooit)
4. Interactie met je doelgroep vind jij een zwaar overgewaardeerd verschijnsel (als iemand iets wil vragen of zeggen, bellen ze maar naar de klantenservice – zie de website voor de zeer beperkte openingstijden)
5. Cijfers en statistieken zijn het allerbelangrijkst en je kunt nu eenmaal niet hard maken dat blogs voor meer klanten zorgen
6. Inspelen op de actualiteit is volstrekt overbodig (dat doen ze al bij De Wereld Draait Door)
Het is net als bij de bakker
Waarom zou je een mooi versierde taart (met kersen) in de etalage zetten voor je klanten? Waarom al die moeite doen als mensen met een doosje eieren, een pak meel, boter, suiker en een gebruiksaanwijzing ook gewoon zélf een taart kunnen bakken?
Precies.
8 comments
Dat je klanten zelf maar gaan bloggen over jouw bedrijf.. en dan maar hopen dat dat goed uitpakt, gelukkig zijn steeds meer bedrijven zich bewust dat enkel klassieke marketing door mensen hun strot duwen wel werkt, maar vaak averechts, wel blijven opletten, niet je bloggebeuren en 'content' uit handen gaan geven aan diezelfde marketing mensen, die duwen dan alsnog een hoop door de strooten van je klanten, zoals je al zei, bloggen moet vanuit het bedrijf komen, laat je blog een samenspel zijn van je medewerkers, zo betrek je ze ook nog eens bij je bedrijfsvoering en leer je hopelijk ook nog eens sneller wat voor kwaliteiten iedereen heeft en welke ideeën er onder de oppervlakte leven.
Je zou verwachten dat de meeste organisaties dat inmiddels wel hebben ingezien, maar in de praktijk blijkt het nog behoorlijk lastig om het management ervan te overtuigen dat traditionele marketing niet gelijk staat aan 'waardevolle content'.
Vooral omdat het overtuigen dat ze online moeten vaak al vanuit de klassieke marketing komt en dus de invulling daarvan ook. Maar het staat ook nog in de kinderschoenen, er zijn genoeg initiatieven die wel vanuit het bedrijf zelf komen, dan pas krijg je echte inhoudelijke stukken die vanuit je kennis komt.
Helemaal gelijk hoor @EefHermans… volgens mij is dat hele 'online' zowiezo een trend die vanzelf wel weer overwaait.
Volgens mij is dat 'online' een trend dat overwaait? Geweldige opmerking! Succes met de toekomst :')
Schitterend! :-) Ja, het is beter om niet te schrijven over de dingen die je echt interesseren. Je zou het voor jezelf wel eens duidelijker kunnen maken en dingen ervan opsteken. Nee hoor, laat alles maar bij het oude.
Ik vind het onzin. Negen van de tien bedrijfsblog komen gekunsteld over, gedwongen geschreven en overbodig. Het is een vak apart. uw bijdrage komt ook goedkoop over, makkelijk scoren en grammaticaal bevat het veel fouten.
Het spijt me te zeggen, maar er is een enorm overschot aan zelfbenoemde sociale media- en contentdpevialisten, dankzij de onwetendheid van bedrijven en de opgelegde drang om op elk platform volledig aanwezig te zijn.
Evert, dit stuk is een dikke knipoog naar de traditionele instelling die veel organisaties erop na houden tegenover online communicatie. Terwijl online communicatie er gewoon bijhoort. Dat je het goedkoop over vindt komen, vind ik jammer. Dat het grammaticaal veel fouten zou bevatten moet je even toelichten.
Waar we het over eens zijn is dat bloggen een vak apart is. Daarom is het ook zo belangrijk om in elke organisatie op zoek te gaan naar mensen die het kunnen én op de juiste manier in weten te zetten. Maar dan moet je er wél voor open staan. En daar gaat het vaak al mis.
Comments are closed.