Contentmarketing is nog steeds een van de grote trends in de wereld van online marketing. Creëer goede, waardevolle content en de bezoekers en klanten komen ‘vanzelf’ naar je toe. Maar eigenlijk is het helemaal niets nieuws, contentmarketing.

Toen ik 17 was had ik een bijbaantje in een fotozaak. Het was, en is vandaag nog steeds, een fotozaak met een goede reputatie. Vakkundig personeel, kwaliteitsproducten en een uitstekende service. In de vitrines stonden naast de verschillende foto- en videocamera’s voor amateurs en (semi)professionals ook klassieke camera’s. Hasselblad, Leica, dat soort merken. Een body bekleed met slangenleer, toplenzen en prijskaartjes van duizenden guldens. Mijn werk bestond deels uit klanten adviseren over filmrolletjes (om een beeld te geven van hoe lang geleden dit is). Ik vroeg me altijd af: zou er wel eens iemand op zaterdagochtend binnenkomen en zeggen: “Doe mij die Leika maar in de etalage, die van 7.999”? Ze maakten er niet eens reclame voor. Hoe krijgen ze dat ding ooit verkocht?

Magneetwerking

Nadat ik er een tijdje had gewerkt leerde ik steeds meer vaste klanten kennen. Het viel me op dat veel van die klanten, zowel amateurfotografen als professionals, vaak langs kwamen zonder dat ze iets wilden kopen. Soms hadden ze een vraag over een camera die ze eerder hadden gekocht. Soms waren ze op zoek naar advies. Soms wilden ze gewoon kletsen over hun passie: fotografie. De verkopers waren allemaal professionals. Ze hielden hun vak goed bij en waren zelf ook liefhebbers. Deze bron van kennis, ervaring en kunde oefende een magneetwerking uit op fotografen uit de wijde omtrek.

Contentmarketing ‘avant la lettre’

De fotozaak was niet goedkoop, maar toch liep de zaak goed. Er was echter een probleem. Klanten kwamen langs voor advies, waarna ze de camera bij de Duitse Mediamarkt kochten. Het apparaat was daar tenslotte een paar tientjes goedkoper. De waardevolle klanten bleven echter trouw terugkomen. De beginneling ontwikkelde zich tot een heel verdienstelijk amateurfotograaf. Sommigen hebben ongetwijfeld de stap naar (semi)professional weten te zetten. Hun nieuwe camera kochten ze vrijwel per definitie bij deze fotozaak. Nu ik er op terugkijk realiseer ik me dat er sprake was van we nu ‘contentmarketing’ noemen. De fotozaak had slechts een zeer eenvoudige website, maar de waardevolle content werd in de zaak gecreëerd. Geïnteresseerden kwamen langs en laafden zich aan de bron van kennis aanwezig in de zaak.

Klanten voor het leven

Ik ben al een tijdje niet meer in de fotozaak geweest. Wel heb ik pas nog eens de website bekeken. De huidige website is een stuk uitgebreider, maar doet nog steeds geen recht aan de enorme kennis die er ongetwijfeld nog steeds aanwezig is. Dat is zonde, want de moderne klant oriënteert zich vaak online. Hier liggen dus duidelijk kansen. Door waardevolle content te creëren, en deze goed vindbaar en deelbaar te maken, creëer je een magneetwerking naar je website. Klanten moeten het gevoel krijgen dat ze bij jou op een manier worden geholpen zoals ze dat nergens anders kunnen vinden. Als je in staat bent om je klant ‘op te voeden’ kun je meegroeien met de wensen, vragen en ambities van de klant. En daarmee kun je een klant voor het leven aan je binden. En vergeet niet: dit zijn de klanten die ooit de Leica’s en Hasselblads komen kopen.

0 Shares:
2 comments
  1. Nee contentmarketing is inderdaad niets nieuws. Maar wat ook uit jouw verhaal blijkt is dat expertise nog altijd beter aan de buitenwereld getoond kan worden. En de laatste tijd worden daar gelukkig via o.a. technologie mooie stappen in gemaakt.

  2. Leuk artikel! Het gaat inderdaad niet alleen om de inhoudelijke content, maar ook over de manier waarop je het brengt. Het hele verhaal moet kloppen om zichzelf te verkopen.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.737 keer gelezen