Of het nu gaat om natuurrampen, koninklijke baby’s, verkiezingen of de feestdagen; inhaken (newsjacking) via social media is inmiddels een bekend fenomeen. Het valt me op dat als organisaties inhaken op het nieuws – en dit vanuit hun merk doen – er regelmatig een dunne lijn is tussen ‘echt inhaken’ en ‘geforceerd overkomen’. Het lijkt soms of social media managers inhaken zonder dat ik de relevantie goed begrijp. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

Betrokkenheid

Toch zie ik ook mogelijkheden. Organisaties en merken willen natuurlijk graag (meer) betrokkenheid creëren met de verschillende fans en volgers. Content delen die aanspreekt, speelt daar een grote rol in. Binden en boeien zorgt voor een sterke(re) affiniteit met de afzender. Dat is wat men wil. Dat mensen actualiteiten en nieuws interessant vinden, spreekt voor zich. Als organisaties in staat zijn om op het juiste moment, de juiste content te delen is het gewenste doel bereikt. Maar de vraag blijft: wat is het juiste moment en wat is de juiste content?

newsjackingJuiste content op het juiste moment

Om af te wegen of inhaken op het nieuws wel of geen goed idee is, is het stellen van vragen wellicht een handig hulpmiddel. Hieronder staan een paar vragen die kunnen helpen bij het bepalen van de juiste content op het juiste moment.

  • Heeft dit nieuws rechtstreeks invloed op het merk of de klant?
  • Is echt het noodzakelijk om nu in te haken? Zijn klanten verbaasd als je het niet doet?
  • Kan iemand vanuit de organisatie iets persoonlijks over het onderwerp zeggen?
  • Is het bericht niet te algemeen of te generiek? Voegt het iets toe?
  • Zijn de scheduled posts/tweets gecontroleerd? Is de inhoud, timing en de context gecheckt?
  • Is de tekst van de inhaker/update/post/tweet al even door iemand anders gelezen?
  • Is het nu inhaken echt beter dan even niets zeggen?

Newsjacking of niet? Bij twijfel is het verstandig om de inhaker niet te doen.  Niet elke actualiteit is een marketingkans en onzorgvuldig inhaken zorgt er soms voor dat de afdeling crisiscommunicatie gelijk hard aan de slag moet. En dat kan niet de bedoeling zijn toch?

Inspiratie

Via ComputerWorld zien we drie social media missers als het gaat om newsjacking. Maar uiteraard zijn er ook veel goede voorbeelden te vinden. AdWeek heeft er acht verzameld. Via VerseReclame zijn er veel inhakers in advertentievorm te vinden… En daar zitten hele originele varianten bij. Kortom; inhaken kan – als je even goed nadenkt over de inhoud en relevantie – heel erg grappig én zinvol zijn!

 


Geschreven door