Al maanden keek ik er naar uit, dagen kon ik er niet door slapen. Trillend op mijn benen stond ik vandaag voor Pakhuis de Zwijger in Amsterdam klaar voor het Social Media Congres 2013. Ok, ik overdrijf maar ik keek er wél naar uit eindelijk de geheimen achter Facebook te horen.

Peter MinkJan #FacebookHeld vertelt

Ik heb de hele tijd de neiging om hem HenkJan te noemen, ik heb geen idee waarom. Dankzij Google én het feit dat Peter geen onbekende is, staat zijn naam in ieder geval goed in deze blogpost. Gelukkig kwam het meeste wat hij zei mij bekend voor (altijd weer een test), maar tussen de regels door bereikten zijn boeiende woorden mijn pen. Peter is een rasechte Facebookheld en eigenaar van Likeconomics.

Waarom je een vriend wil zijn van je fan

Een echte vriend is niet ‘transparant’ of ‘de goedkoopste’. Daar koop je natuurlijk niet zoveel voor. Facebook blijft de plek voor vrienden en kennissen die je écht kent. Geen vage kennissen zoals op Twitter of voor velen ook op LinkedIn. Je wil dat je fans jou ook écht leren kennen.

Waarom content zo belangrijk is

Personen zijn gemiddeld van maar 8 merken fan. Ik wist het niet. Dat betekent dat je dus wel erg hard je best mag doen om te zorgen dat je zó relevant bent dat je bij die 8 hoort. Dat kan natuurlijk alleen met goede content. Jouw content verschijnt in de tijdlijn van je fans, de plek waar zij het meeste zijn. Je kunt dus je tijd investeren in een zo mooi mogelijke pagina, maar investeren in je content is belangrijker. Foto’s doen het altijd beter dan tekst en tekst weer beter dan linkjes. Deze informatie haalde ik zelf ook al eens uit Facebook Analytics. Steek deze kleine maar effectieve tip dan toch maar in je zak: plaats een foto en zet de link in de tekst.

Hoe het nu precies met EdgeRank zit

Of nou ja, precies… ongeveer dan. Facebook bepaalt de plaats van jouw update in de tijdlijn van je fans op basis van 3 dingen – die we natuurlijk eigenlijk al wel weten, maar waar we vaak genoeg geen rekening mee houden.

  1. Affiniteit: je fans moeten je natuurlijk wel écht leuk vinden. Op basis van de interactie die er in het verleden met jouw pagina is geweest, bepaalt Facebook of zij affiniteit met jou hebben.
  2. Gewicht: hoe meer likes en reacties, hoe zwaarder je bericht wordt. Facebook werkt niet zoals de zwaartekracht. In dit geval betekent zwaarder niet zakken, maar stijgen. En dat willen we natuurlijk.
  3. Tijdsverval: hoe ouder de update, hoe verder weg in de tijdlijn. Klinkt eigenlijk heel logisch, toch?

Waarom adverteren beter dan boosten is

Het is zo eenvoudig ‘het boosten van een bericht na het plaatsen van je update’. Toch is het effectiever je update in de kijker te spelen met een advertentie. Als je kiest voor een boost, dan boost hij de advertentie bij willekeurige vrienden van je fans. Best vervelend als het net de vrienden zijn van je buitenlandse fan, die totaal geen affiniteit hebben met jouw merk of product.

Waarom Graph Search retecool is

Ik heb het nog niet goed uitgeprobeerd, maar ben getriggerd om er direct mee te spelen. Met Graph Search leer je jouw doelgroep op een andere manier kennen, maar vooral: kun je andere inspireren met je content.

Ik was geboeid

Ik ben stiekem altijd bang te horen wat ik allemaal al wist. Ik heb dan de neiging verveeld een heel uur lang in het scherm van mijn telefoon te verdwijnen. Niet dat ik alles al weet, maar voor een groep is het toch vaak een algemeen verhaal. Peter MinkJan hield mijn aandacht gelukkig vast. Op één tweet na (waar ik echt laaaang over deed omdat ik geconcentreerd zat te luisteren) bleef mijn telefoon op tafel. Dat bevestigde voor mij de kracht van specialisatie, zeker online en op social media.

 

0 Shares:
Dit artikel is 4.830 keer gelezen