Ik wil er niet grappig over doen. FOMO lijkt een echte ziekte. #FOMO is ‘Fear Of Missing Out’. Mensen met FOMO zijn minder tevreden met hun leven, voelen zich minder competent, zijn minder autonoom en zijn actiever op sociale media om te controleren of ze niets missen. Ok, een klein grapje: zouden FOMO en YOLO hetzelfde zijn? #YOLO, ‘You Only Live Once’, is wel een heel mooi excuus om dus niets te hoeven missen.

Social Media versterkt de angst om iets te missen. Gesprekken tussen vrienden spelen zich niet meer alleen af via telefoon, reallife, e-mail of (waaaaaay back) brieven… tegenwoordig moet je naast alle oude media ook je nieuwe media in de gaten houden. ‘Media’, want vrienden verzamelen zich niet meer op één plek, maar vallen ons aan met nieuws uit verschillende hoeken. WhatsApp, Facebook, Twitter, LinkedIn, Tumblr, Instagram, Foursquare, Google+ en vergeet al die apps niet die je de hele dag op de hoogte houden van het nieuws, nieuwe ontwikkelingen, evenementen en ga zo maar door.

FOMO is juist heel veel missen

FOMO klinkt heel vermoeiend en dat is het ook. Als je bang bent om iets te missen, dan mis je juist alles. Je mist de details van de spreker tijdens een evenement, omdat je ijverig op je tijdlijn kijkt of iemand in de zaal al ‘iets’ vindt van de spreker en wie daar dan op reageert… Je mist de nuance in het gesprek met vrienden door om de 15 minuten op Facebook te kijken of iemand anders nu iets leukers doet dan jij. Je wilt geen evenement missen, waardoor je agenda een chaos van verschuivingen wordt.

Media spelen in op FOMO

Zou het een conspiracy zijn? Een manier om ons aan antidepressiva te krijgen? Ok, die gedachte gaat misschien wel heel erg ver. Dat de media erop inspelen is wel een feit: alles is 24/7 live. ‘Live’, een woord dat we 20 jaar geleden nog erg bijzonder vonden. Zoals het eerste live concert van U2 op tv. Dit deden ze later nog eens na op YouTube. Tegenwoordig is alles ‘live’. De geboorte van het kroonprinsje van Kate & William, je zou maar een seconde later weten dat het geboren is. Een 24/7 live verslag van de Nijmeegse vierdaagse. Kun je 04.00 uur ’s ochtend ook zien wie er nog over de finish komen strompelen (al lijkt het mij een onlogische tijd).

We verwachten 24/7

De media spelen hier niet alleen op in. Er ontstaat een verwachting. Een verwachting vanuit ons, ja jij en ik, dat alles en iedereen 24/7 bereikbaar is. Mijn verzekeraar, mijn telefoonprovider, mijn bank… Hoe ver gaan we: mijn bakker? Ik wil toch een warm pistoletje wanneer ik er trek in heb, niet wanneer hij vindt dat ik het nodig heb tussen 08.00 en 18:00 uur.  We verwachten dus 24/7 op de hoogte te worden gehouden van alles.

FOMO is een blijvertje

Accepteren dan maar, dat is wat we kunnen doen. FOMO is een blijvertje omdat we dat willen en zelf creëren. Het blijft namelijk leuk om te zeggen dat je nu op Lowlands bent of in het park met de BBQ en leuke vrienden. Het blijft leuk om te zien naar welke evenementen je vrienden gaan, dat maakt de keuze en het afspreken makkelijker. Het blijft handig om een Privé Bericht op Facebook te sturen als ik er toch ben, terwijl we eigenlijk al een WhatsApp gesprek open hebben staan… en nog veel meer redenen waarom FOMO is here to stay.

Iedereen heeft FOMO

Zoals ik al schreef: als je bang bent om iets te missen, dan mis je juist alles. Je mist de details en die zijn juist belangrijk. Ik denk niet dat we een behandeling nodig hebben, maar geniet van de momenten die je samen bent met vrienden. Écht samen zijn (niet samen met je vrienden én je Facebookvrienden).

Laat je een berichtje achter?

Vergeet niet het vinkje aan te zetten om te zien wat anderen na jou zeggen #FOMO.

Oh ja, dit zegt Sherry Turkle erover

Sherry Turkle is psychologe en onderzoekt de invloed van nieuwe technologieën op ons leven.


Geschreven door