Amerikaanse Facebook-gebruikers krijgen 15 dollar als de site hun naam heeft vermeld in een Sponsored Story. Deze advertentievorm is een soort verhaal over jou en product, nadat je het product hebt geliked.

Kortgesloten

facebook-like-or-dislike

Met een schikking van 20 miljoen dollar is een eind gekomen aan het proces rond de Sponsored stories van Facebook. Iedere Amerikaanse burger die zijn naam zag verschijnen in deze advertentievorm ontvangt van de populaire site deze schadevergoeding. Wel besloot de rechter dat Facebook toekomstige claims niet meer hoeft te betalen.

Astronomisch bedrag

Zo’n schadevergoeding is een lachtertje vergeleken met wat Facebook met de Sponsored Stories heeft verdiend.  Vanaf begin van deze advertenties in januari 2011 tot en met augustus 2012 bracht het platform van Mark Zuckerberg $ 234 miljoen in rekening. Dat je met zulke statistieken aantrekkelijk bent op de aandelenmarkt blijkt wel. De marktwaarde van Facebook is inmiddels gestegen tot het astronomische bedrag van 100 miljard dollar.

Facebook1

Geen cash voor ons

Sinds januari 2012 kennen wij in Nederland ook Sponsored Stories. Toch is het onwaarschijnlijk dat deze rechtszaak in Nederland gevolg krijgt. Voor zover bekend lopen er geen rechtszaken van Nederlanders tegen de site. Helaas vallen wij niet onder het Amerikaanse recht, dus Nederlandse Facebook-gebruikers hier krijgen geen 15 dollar.

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.620 keer gelezen