Als marketing niet blijkt te werken, kijk dan eens naar de ‘Circles of Marketing’. Waar gaat het mis?

Wat doe je als je marketingaanpak niet blijkt te werken? Ga je een een nieuwe aanpak verzinnen of meer budget vrijmaken? Soms kun je met alle wil en enthousiasme iets promoten, maar als blijkt dat hetgeen wat jij aanprijst niet goed is of de klantenservice slecht is, dan heeft marketing ook weinig zin. 

Intern beginnen is extern winnen

De marketinginspanningen leveren dus niets of weinig op… stress. Wat nu? Onderstaand plaatje geeft goed weer waar dit aan kan liggen en hoe je dit zou kunnen oplossen. Hiervoor heb je wel een lange adem nodig, want het kan betekenen dat het probleem intern ligt. Bijvoorbeeld aan het product zelf, of zoals ik al eerder aangaf, aan de klantenservice of de sales die leads niet goed opvolgt. Stel dat het daaraan ligt, dan sta je voor een flinke uitdaging. Interne veranderingen voer je niet zomaar door. Toch ligt daar een kans. Marketing wordt een stuk eenvoudiger als je een product aanbiedt dat iedereen wil hebben.

Oftwel, intern beginnen is extern winnen. Tijdens mijn studie vond ik het vreselijk suf klinken en werden we doodgegooid met dit zinnetje. Ik wou dat ik er een hippere variant op had, maar dit is wel waar het om draait en waar het vaak misgaat.

Circles of Marketing

marketingparadox

Samengevat laten de Circles of Marketing zien dat je zonder community weinig resultaat haalt met campagnes en je zonder een goed verhaal geen community creëert. Je verhaal moet oprecht zijn en ook intern uitgedragen worden. Intern moet het proces niet alleen goed op orde zijn, klanten moeten ook goed geholpen worden door de medewerkers en uiteraard: het product moet goed zijn.

Als het niet goed gaat, kijk dan eens naar dit plaatje. Zoals Seth Godin – die deze Circles of Marketing bedacht heeft – zelf mooi omschrijft: ‘When your marketing isn’t working, the answer is easy: go one circle in’.

Marketing paradox

SmartInsights deed er nog een schepje bovenop. Zij komen met de  – waarschijnlijk voor velen helaas bekende – marketing paradox. Bij een marketeer ligt de focus vooral op de buitenste cirkel, waarbij er ook nog eens van je verwacht wordt dat je snel en meetbaar resultaat haalt. Terwijl in de binnenste ringen de meeste mogelijkheden zitten voor verandering en succes. Dat kost echter veel tijd en energie, en daarvoor heb je draagvlak nodig. Zonder de steun van de directie en belanghebbenden wordt het lastig. In hoeverre ga je en kun je als marketeer daar invloed op uitoefenen?

Kern van het probleem & oplossing

Als marketeer kun je niet je kop in het zand steken, je moet op zijn minst weten wat er aan de hand is en waarom jouw aanpak niet aanslaat. Onderzoek waar het mis gaat. Werk van buiten naar binnen om tot de kern van het probleem te komen.

En dan de hamvraag: ligt het binnen jouw macht om het op te lossen? Wellicht is er een mogelijkheid om de focus van je marketing op een ander product of dienst te leggen waarbij je meer succes verwacht. Of kun je met één (of meerdere) meetings het management en de belanghebbenden overtuigen dat er het één en ander anders moet. Mits je het de moeite waard vindt en denkt dat het zinvol is de ‘strijd’ aan te gaan. Ze zeggen niet voor niets: pick your battle.

 

0 Shares:
Dit artikel is 4.713 keer gelezen