De toekomst voorspellen is lastig!  Toekomst voorspellen is een evolutieberekening van huidige activiteiten, huidige trends en huidig gedrag met een visie als uitkomst. Nu hoor ik, in deze inleiding, het resultaat van mijn evolutieberekening te schrijven zodat het je triggert de inhoud te lezen. Ik doe dat niet omdat de uitkomst voor mij ook nog onduidelijk is. Noem het dus maar een ‘braindump blogpost’. Misschien doet het je besluiten niet verder te lezen. Mensen haken vandaag de dag toch al snel af. Mijn eerste voorspelling is dan ook dat je het einde van dit blog niet haalt.

Heb jij dat weleens gehad? Een visioen? Ik had zo’n moment tijdens een interview. Het waren snapshots van de toekomst, een vertaling van bestaande trends, geïnspireerd door verschillende filmpjes op YouTube. Het is de uitkomst, zoals ik die zie, van onze huidige samenleving, internet en social mediagebruik. Toen ik die avond naar bed ging, schreef ik nog snel wat steekwoorden op. Normaal steek ik mijn energie niet in het voorspellen hoe de toekomst van social media er uit gaat zien. Mensen die daar wel tijd in stoppen en er in doordraven, krijgen weleens een etiket opgeplakt. Maar omdat mensen mij het toch vaak vragen, is het tijd mijn eigen visie te delen.

Het Heden

Lees je nog? Dan ben je een uitzondering op de regel. Zoals ik al zei leest men vandaag de dag blogs en artikelen niet meer volledig. En doen mensen dat wel, dan wordt er meestal niet goed gelezen. Tenzij het artikel relevant is natuurlijk!

Om mijn visie van de toekomst te berekenen, begin ik in het heden. Eigenlijk is dat heel erg saai. Je weet zelf ook wel wat er zich nu allemaal afspeelt. Daarom maak ik even een korte opsomming van activiteiten en trends zonder een heel relaas te gaan beginnen over hoe we er nu voor staan.

  • Big data is here to stay.
  • Google glass is, zonder dat het er is, een succes.
  • De Amerikaanse geheime dienst NSA, heeft met het PRISM-programma op grote schaal telefoon- en internetgegevens verzameld.
  • Touch screen breidt zich uit naar andere devices.
  • Kranten en tijdschriften hebben het moeilijk.
  • Reclamebureau’s maken meer campagnes voor social media dan traditionele campagnes.
  • Leap motion is binnenkort te koop.
  • Google maakt rijden zonder bestuurder mogelijk.
  • 3D printen is mogelijk gemaakt.
  • Online winkelen blijft toenemen.

Vanaf 2015

PrivacyIedereen weet dat er door de overheid en bedrijven big data gehaald wordt uit gebruik van apparaten, uitingen op social media en dagelijkse handelingen zoals online en offline boodschappen doen. Privacy is verdwenen en mensen nemen het op de koop toe. Waarom? Omdat mensen sinds de eeuwwisseling geconditioneerd zijn en er een afhankelijkheid is ontstaan wat betreft technologie, open communicatie en het online gemak dat de mens dient.

Kranten en tijdschriften gaan massaal over op online abonnementen.

Er zijn meer dan 100 miljoen exemplaren van Google glass verkocht. De zakelijke markt blijkt de grootste doelgroep te zijn en gebruikt de bril voor het geven van instructies aan nieuwe medewerkers. De eerste scholen nemen Google glass in gebruik.

37% van alle auto’s in Nederland is een elektrische of hybride auto. Hierin rijden voornamelijk senioren. De eerste auto’s met een touchscreen worden in productie genomen. Google legt meer focus op zelfrijdende auto’s om deze in 2018 in productie te nemen.

Corporate websites worden minder bezocht en het bezoek van een pagina op Facebook, Google+ of LinkedIn stijgt. Marktplaats en online winkels worden gevuld met de eerste zelf in elkaar ge-3D-printe producten. 3D printfabrieken worden uit de grond gestampt. Winkelstraten worden leger door de populariteit van thuiswinkelen. Door de komst van contactloos betalen is er een nieuw soort criminaliteit ontstaan: contactloos zakkenrollen met een NFC reader die je chip leeg trekt.

Vanaf 2020

37431734Mensen en organisaties werken allemaal in de cloud. Alle gebruiksvoorwerpen zijn verbonden met internet. Hierdoor heeft Amerika meer macht en grip op situaties. Alles onder de noemer ‘veiligheid’. Doordat bijna alles verbonden is met het internet krijgt PRISM een opvolger; het programma kan de hoeveelheid data niet meer aan. De opvolger noem ik voor ‘t gemak even YOTTA. Pin me er niet op vast.

Toegevoegde realiteit is niet meer weg te denken. Of je nu bezig bent met je studie, je werk, sport of een andere vrijetijdsbesteding, Google glass helpt je het maximale uit je activiteit te halen en laat je al je ervaringen delen met je vrienden. Het grote nieuws van dat jaar is dat Google lens in ontwikkeling is.

Alle apparatuur die we kunnen bedienen heeft touchscreen of is te bedienen met Leap motion. Leap motion wordt voornamelijk gebruikt in ziekenhuizen, laboratoria en bij het bedienen van robots voor het maken van menselijke beslissingen.

Reclame is uit het straatbeeld verdwenen. Mensen zijn er blind voor. Het levert te weinig op om er mee door te gaan. Het heeft zich verplaats naar Google glass waar de gebruiker alleen relevante reclame ziet. Alles draait om relevantie. In plaats van reclame is gepersonaliseerde social content gekomen die qua tekst, look and feel perfect past bij het individu en op een dusdanige persoonlijke manier wordt gebracht dat er interactie plaats zal vinden die de betrokkenheid vergroot. ‘Mensen winnen voor je merk’ is onbegonnen werk geworden. Het gaat over ‘mensen houden bij je merk’. Liquid internet draait op volle toeren. Iedere sociale pagina die je bezoekt, laat content zien die het meest past bij je persoonlijke interesse. En alle content op de pagina is een interactieve widget of app.

Corporate websites zijn zinloos en bestaan niet meer. Het zit niet in ons systeem omdat het niet een reëel beeld geeft van de werkelijkheid en niet relevant en toegankelijk genoeg is. E-mail is verdwenen omdat het besef er is dat e-mail niet logisch is als het gaat om samenwerken aan een vraagstuk, om de verspreiding van spyware en virussen tegen te gaan en vanwege de onoverzichtelijkheid. Hiervoor in de plaats zijn interne social media-achtige internet based oplossingen gekomen die allemaal afgeleiden zijn van het huidige Yammer of Chatter.

Werkloosheid stijgt enorm. Door 3D printers is bijna alles tegen betaling te downloaden waardoor je zelf bijvoorbeeld meubels van IKEA kan printen. Bijna alles is gemaakt van gerecycled plastic. Transport gaat via zelfrijdende vrachtwagens van Google. Huizen worden gebouwd door robots en 3D printers. Alle grote winkelketens zijn alleen online te benaderen. Winkelcentra worden sociale ontmoetingsplekken met veel groenvoorziening en kleine kruidenierswinkels.

Mensen voorzien zichzelf. Moestuinen worden zelf onderhouden. Iedere woning voorziet zichzelf van energie en het overschot gaat naar de energiemaatschappijen die de industrie voorziet van energie. Iedereen rijdt elektrisch of hybride. Het percentage zelfrijdende personenauto’s is 58%.

En weer terug..

Als je dit leest, betekent het dat mijn eerste voorspelling niet is uitgekomen. Dan moet het wel relevant voor je geweest zijn. Voor mij is dit een mooi tijdsdocument. Ergens in 2018 en 2023 ga ik weer terug naar deze pagina, mocht deze nog bestaan, om te kijken of er iets klopt van mijn visie.

Heb je overigens alle filmpjes ook gezien? En heb je alle links geopend om de achterliggende informatie te lezen? Mijn laatste voorspelling zegt dat je dat niet hebt gedaan. Jij als individu bent dus al aardig op weg mijn visie werkelijkheid te maken. Of zie jij de toekomst heel anders voor je?

0 Shares:
1 comment
  1. De zelfvoorziening in voedsel en energie vind ik geweldig, de afwezigheid van privacy natuurlijk een nachtmerrie…. Door klimaatverandering en andere milieuproblemen zal de wereld er sowieso anders gaan uitzien. Ben benieuwd naar de toekomst!

Comments are closed.

Dit artikel is 12.867 keer gelezen