Het is fantastisch dat je zo goed hebt nagedacht over jouw product. Ik kan me voorstellen dat het in theorie een succes is. De kip met de gouden eieren. Maar zit jouw klant wel te wachten op jouw idee? Ken je jouw klant wel? Kom, toon eens wat interesse en vind het verhaal van jouw klant!

Wat is de situatie van jouw klant?

Beschrijf kort de situatie van jouw klant. In welk vakgebied is jouw klant werkzaam? Wat soort zaak heeft hij? Is jouw klant bijvoorbeeld werkzaam in de retail? Of in de zakelijke dienstverlening? En wie zijn de klanten van jouw klant? Natuurlijk heeft mijn klant last van de crisis. Maar is dat wel zo? Denk eens goed na!

Wie is jouw klant?

4117988715_83a115d1f2Doe je ogen eens dicht en stel je je klant eens voor. Hoe ziet hij er dan uit? Probeer je in te beelden hoe jouw ideale klant eruit ziet. Wellicht kun je in een tijdschrift een plaatje vinden van iemand die lijkt op jouw ideale klant.

Andere vragen die je jezelf kunt stellen om een beeld van jouw klant te krijgen:

  • Is het een man of een vrouw?
  • Hoe heet jouw klant?
  • Wat is het opleidingsniveau van jouw klant?
  • Welke functie heeft jouw klant?
  • Wat is de gezinssituatie van jouw klant? De eeuwige vrijgezel of huisje-boompje-beestje?

Nu heeft jouw klant letterlijk een gezicht en een identiteit. We kunnen nu verder kijken waar jouw klant zich mee bezighoudt.

Wat ziet jouw klant?

Jouw klant kijkt om zich heen. Hoe ziet de omgeving van jouw klant eruit? Misschien kun je iets zeggen over de vrienden van jouw klant. Met wat voor soort mensen gaat hij om? Wie heeft hij verder om zich heen in zijn omgeving? Net als iedereen wordt ook jouw klant dagelijks aan allerlei soorten verleidingen blootgesteld. Aan welke?

2432031442_3f74249c6cWat hoort jouw klant?

Ook jouw klant is gevoelig voor zijn omgeving. Wat zeggen zijn vrienden tegen hem? En wat zegt zijn partner? Door wie laat hij zich meer beïnvloeden? Door zijn vrienden of door zijn partner? Of wordt hij door andere kanalen beïnvloed? Welke?

Probeer heel concreet te zijn:

  • Door welke andere kanalen wordt hij beïnvloed? – Radio.
  • Welke zender? – Qmusic.

Blijf doorvragen om het verhaal van jouw klant te achterhalen.

Wat denkt en wat voelt jouw klant?

Wat gaat er om in het hoofd van jouw klant? Probeer daar eens een beeld van te schetsen. Kruip in de huid van jouw klant en denk na over wat écht belangrijk voor hem is. Waar wordt jouw klant nu écht door geraakt? Iedereen ligt wel ergens wakker van. Waar ligt jouw klant wakker van? En wat is zijn droom of ambitie?

Wat zegt en wat doet jouw klant?

Het gedrag van jouw klant zegt ook veel. Beeld je eens in hoe jouw klant zich gedraagt in het openbaar. Wat is zijn attitude? En wat zou hij tegen anderen kunnen zeggen?

2590469716_ceba79bd22Waar zit de pijn van jouw klant?

Eerder hebben we al nagedacht over waar jouw klant van wakker ligt. Daar heeft dit ook mee te maken. Waar zit de pijn van jouw klant? Wat zijn de grootste frustraties van jouw klant en wat staat hem het meest in de weg om zijn doel te bereiken?

Welke winst valt er te behalen voor jouw klant?

Stel dat jouw klant de pijnen hierboven niet kent. Welke winst valt er dan voor jouw klant te behalen? Welke doelen kan hij dan bereiken. Jij kan hem hier natuurlijk perfect bij helpen.

Het verhaal van jouw klant

Veel vragen om het verhaal van jouw klant te achterhalen. Door je te verdiepen in dit verhaal kun je jouw producten en dienstverlening veel beter aansluiten op de behoeften van jouw klant. Als je zijn pijnen kent kun jij kijken of jouw product zijn pijnstiller is. Weet je door welke kanalen hij beïnvloed wordt? Zorg dan dat je daar ook bent!

cover Wie is jouw klant echt?Empathy Map

Deze vragen komen uit de Empathy Map van X-Plane. Dit model is voor mensen die het boek Business Model Generation hebben, misschien wel bekend. Door bovenstaande vragen te beantwoorden in de Empathy Map heb je snel een beeld van jouw klant. Ik gebruik het model veel en om het makkelijk te maken voor jou heb ik een gratis e-book gemaakt waarin ik aan de hand van een case het model aan je uitleg.

Veel plezier met het vinden van het verhaal van jouw klant!


Geschreven door