Big data worden gezien als het nieuwe goud. Ze bieden eindeloze mogelijkheden voor bijvoorbeeld marketeers, journalisten en sociaal-maatschappelijke organisaties. Wie zich hierin wil verdiepen kan van 22 tot 28 april terecht op de Big Data Week 2013 in Utrecht.
Van 22 tot 28 april bieden 25 wereldsteden een podium aan big data. Dit jaar haakt ook Utrecht aan bij deze Big Data Week: een kennis- en netwerkevent voor iedereen die zich serieus verdiept in en bezighoudt met het benutten van informatie uit enorme databases. Koen van Tankeren van de Utrechtse Communicatiekring is een van de initiatiefnemers.
Waarom moeten we komen?
“Omdat er een wereld voor je opengaat. Big data bieden legio mogelijkheden; de kunst is om de enorme massa informatie, uit bijvoorbeeld social media, op de juiste manier te verzamelen, toegankelijk te maken en te interpreteren. Slimme computerprogramma’s helpen daarbij, maar de crux zit ‘m bij welke informatie iemand kan gebruiken. Marketing- en communicatieprofessionals bijvoorbeeld beseffen nog niet half wat de waarde voor hun product of organisatie kan zijn. En datajournalistiek is volop in ontwikkeling.”
Interessant dus voor communicatieprofessionals en journalisten. Hoe zit het met andere doelgroepen?
“Big Data Week is voor een divers publiek: marketing- en communicatiemensen, journalisten, studenten, maar ook techneuten. We organiseren verschillende activiteiten. Zo is er voor gespecialiseerde journalisten een masterclass van Nicola Hughes van The Guardian. Zij is een fenomeen in de datajournalistiek. Deze bijeenkomst zit al vol. Verder organiseert de Utrechtse Communicatiekring bijvoorbeeld een bijeenkomst waar het CBS, maar ook experts uit het vakgebied over de kansen vertellen.”
Wat maakt Utrecht een voor de hand liggende locatie?
“Utrecht is dé communicatiestad van Nederland en een groeihaard voor big data. Er zijn communicatieadviesbureaus die zich hiermee bezighouden, grote IT-bedrijven, maar ook opleidingen. Zo heeft de Hogeschool Utrecht wereldwijd een naam in big data. Een logische stad dus om dit evenement naartoe te halen. Het initiatief hiervoor kwam van het Utrechtse online communicatiebureau Greenberry. Wij als Utrechtse Communicatiekring zijn aangehaakt, evenals SETUP, Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht.”
Waarom is Big Data Week nodig?
“Werken met big data is een specialisme dat je kunt ontwikkelen. In Nederland staat het nog maar in de kinderschoenen, dus kennisdelen en netwerken is broodnodig. Dat is dan ook het doel van dit event. We hadden nu maar drie maanden voor de organisatie ervan, daarom konden veel partijen niet meer aanhaken. Maar een aantal zeer grote partijen staat te springen om in 2014 mee te doen. Dat onderstreept nog maar eens hoezeer dit onderwerp leeft.”
Kunnen we ons aanmelden?
“Zeker. De toegang is kosteloos maar niet vrijblijvend. Meld je je aan? Dan verwachten we dat je komt én actief meedoet. Wees er snel bij, want de activiteiten lopen al vol!”
Meer informatie en aanmelden: bigdataweek.com/utrecht.