Sinds deze week kun je meedingen naar een trip naar de planeet Mars, waarbij de voorbereidingen als ultieme Big Brother via de media zullen worden gevolgd. Is dit de echte start van het ruimtetoerisme of zijn we getuige van een nieuwe mediahype?

Fantaseren over ruimtereizen

Ruimtereizen spreekt al tijden tot de verbeelding. Jules Verne liet zijn lezende publiek in de negentiende eeuw al meegenieten van zijn fantasieën over ruimtereizen. Toen de eerste man op maan landde zat de hele wereld voor de buis gekluisterd. En tegenwoordig worden we getrakteerd op de ervaringen van astronauten via video’s, verhalen en foto’s die op internet worden verspreid.

Astronauten laten ons meegenieten

André KuipersAstronauten die in deze tijd de ruimte in worden gestuurd, hebben meer dan een wetenschappelijke of technische functie. Van hen wordt eveneens verwacht dat ze het publiek informeren over hun missie en dat ze op die manier kennis delen. Onze eigen André Kuipers deelde tijdens zijn ruimtereis regelmatig updates, zoals foto’s van zijn leven op het internationale ruimtestation. Zo konden we genieten van foto’s van het ruimtestation zelf, maar ook van het overweldigende uitzicht op onze aardbol.

Zelf de ruimte in

Het is hartstikke leuk om foto’s van de ruimte te zien en de belevenissen van de astronauten op internet te lezen, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als the real thing. Inmiddels is de ontwikkeling binnen de ruimtevaart zo vergevorderd, dat het mogelijk is om als consument de ruimte in te gaan. Er zijn al een aantal bedrijven die korte ruimtevluchten aanbieden. Daar moet je natuurlijk wel wat geld voor neertellen en het nadeel is dat je maar een paar minuten in de ruimte bent. Dus als je nog wat spaargeld over hebt: er is zelfs al een soort online reisbureau voor ruimtetoerisme opgericht, die de verschillende ruimtereizen met elkaar vergelijkt.

Win een reis naar de ruimte

De kans is groot dat je niet genoeg spaarcentjes hebt om een ruimtereis te bekostigen. Niet getreurd, want iedereen maakt kans om de ruimte in te gaan. Een aantal bedrijven heeft de commerciële ruimtereizen als marketingtool aangepakt. Recentelijk kon je je via Axe inschrijven om kans te maken op een ruimtereis, in het kader van de lijn ‘Axe Apollo’.

Binnenkort een retourtje maan met de KLM?

Ook via KLM was het recentelijk mogelijk om een ruimtereis winnen. Via social media werd grootschalig aandacht besteed aan deze wereldwijde winactie. Doel van deze actie was om aandacht te vragen voor de ontwikkelingen rondom KLM: de luchtvaartmaatschappij gaat vanaf 2014 ruimtereizen aanbieden vanaf Curaçao.

Mars One

De nieuwste mediahype ruimtereizenSlechts een reisje naar de ruimte lijkt inmiddels al een beetje achterhaald. Het (Nederlandse!) initiatief Mars One gaat nog een stapje verder. Deze week is de inschrijving voor de eerste commerciële vlucht naar Mars geopend. Dit is niet zomaar een reisje. Mars One is bedoeld om de eerste mensen op de rode planeet te laten vestigen.

De selectieprocedure

Iedereen kan zich voor deze vlucht inschrijven, al moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Allerbelangrijkste voorwaarde is dat je bereid moet zijn om je hele leven vaarwel te zeggen. Want de reis naar Mars is geen retourtje: eenmaal aangekomen op Mars is er letterlijk geen weg terug. Als je je na een lange vlucht gevestigd hebt op de planeet moet je in staat zijn om jezelf te redden en krijg je samen met de andere geselecteerden de verantwoordelijkheid over de kolonie. Je kunt het daarom eigenlijk niet eens een reis noemen: het is een verhuizing naar een andere planeet.
De selectieprocedure richt zich daarom op mensen met een perfecte conditie en gezondheid, die technisch onderlegd en intelligent zijn. Daarnaast is vereist dat je mentaal sterk bent, je je makkelijk kunt aanpassen en creatief bent.

Foute mokken en t-shirts

Mugs-blackVerhuizen naar Mars is nog niet alles: het kan nog gekker. Mars One is niet zomaar een trip. De kolonisatie van Mars is een commercieel initiatief dat afhankelijk is van beleggers en sponsoren. Daarnaast moet ook de verkoop van kitscherige merchandise zoals mokken en T-shirts moet voor extra inkomsten zorgen.

Big Brother op Mars

Zodra de eerste selectie van kandidaten is gemaakt, kunnen we een mediaspektakel verwachten dat een kruising is tussen Big Brother en Idols. Volgens de initiatiefnemers – van Nederlandse oorsprong! – zal het publiek uiteindelijk kiezen wie naar Mars gestuurd wordt. We kunnen nu al uitkijken naar sms-stemrondes en social media-campagnes om de “beste” kandidaat voor Mars uit te kiezen. Daarnaast worden de kandidaten gedurende de voorbereidingen op de voet gevolgd, zodat het concept tot in de treurigheid wordt uitgemolken.

Wordt Mars One de nieuwste mediahype?

Als de missie naar Mars werkelijkheid wordt, dan krijgen we een mediahype die zijn weerga niet kent. Ik twijfel alleen nog over de haalbaarheid van het project. We zijn nog lang niet klaar voor de kolonisatie van Mars, aangezien er nog zoveel problemen kleven aan een reis naar Mars – laat staan de vestiging op deze rode planeet. We zullen zien hoe dit project vorm gaat krijgen. Voor het eindresultaat moeten we nog wel een tijd wachten: de verwachtte aankomstdatum op Mars is het jaar 2028.

popcorn

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.214 keer gelezen