Wat zien bezoekers als ze jouw website bezoeken? Een aansprekende foto op de homepage die ze direct aanspreekt? Zijn je producten en diensten in één oogopslag duidelijk? Het beeldgebruik op je website is net zo belangrijk als de omslag van een tijdschrift, en bepaalt dus ook mede of de bezoeker doorbladert of niet! Voor wie? Even ter herinnering: voor wie is je website bedoeld, wie moet het aanspreken? Als je dat weet, dan kun je pas verder. Keuzes maken De homepage heeft eigenlijk maar één grote afbeelding nodig. Dit kan in de vorm van een header waarin bijvoorbeeld het logo of het product is verwerkt. Kun je niet kiezen? Of zegt één foto niet genoeg over je bedrijf of organisatie? Gebruik dan een slider. Zo kun je meerdere foto’s kwijt. Maar beperk het tot ongeveer drie foto’s en laat ze niet te snel rouleren. Probeer beeld te vinden/maken die echt iets bijdraagt aan de tekst. Er worden veel standaard afbeeldingen gebruikt in blogs en op sites. Kies voor origineel beeld en de bezoeker ziet direct dat je er aandacht aan hebt besteed. Maar vergeet niet dat foto’s van anderen auteursrechtelijk beschermd kunnen zijn. Licenties Kun je het niet zelf maken? Dan kun je het kopen. Er zijn meerdere sites die betaalbare (stock)foto’s aanbieden. Het is even goed zoeken en lees vooral goed wat de licentie inhoudt. Gebruik de preview om voor aankoop zeker te zijn dat het in je website past zoals jij in je hoofd hebt. Je kunt bijvoorbeeld ook een uitsnede van een foto gebruiken. Daarmee kun je een stockfoto toch op een originele manier gebruiken. Wees creatief! Een kleine greep uit het aanbod (deze sites bieden ook gratis foto’s op klein formaat): www.dreamstime.com www.sxc.hu www.freedigitalphotos.net www.freefoto.com Creative commons Je kunt ook op zoek gaan naar rechtenvrije foto’s. Bijvoorbeeld via Flickr. Vink in de uitgebreide zoekopdracht aan dat je alleen foto’s wilt met een Creative Commons license (met licentie voor commercieel gebruik). Lees ook hier de rechten goed na en laat een berichtje achter bij de foto voor de eigenaar. Dat wordt zeer gewaardeerd. Werkt het? Onderzoek of jouw beeld de indruk achterlaat die jij voor ogen hebt. Je kunt natuurlijk een eerste indruk peilen bij familie en vrienden, maar een aantal (onbekende) proefpersonen die binnen je doelgroep passen levert natuurlijk een veel objectievere feedback op. Die zijn vast te vinden via je netwerk, op Linkedin, bijvoorbeeld via een groep waar je lid van bent. Of anders vraag je mij ;-) Gerelateerd Geschreven door Carina Jonker