Bedrijven Twitteren en Facebooken wat af. Ook in de zoektocht naar nieuw personeel. Deze digitale werving wordt de komende weken door vacaturesite Monsterboard onder de aandacht gebracht. Erg interessant, maar hoe zoek jij eigenlijk naar een baan?

Sociale media hebben de vacaturesites nog lang niet van de troon gestoten: Maar liefst 58% van de werkzoekenden kiest voor de good old vacaturesite, blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group. Het gaat dan vooral om mensen die werk zoeken in de sectoren milieu, journalistiek, cultuur, financiën en communicatie.

Voor managers, ICT’ers en marketeers geldt dat er in elke beroepsgroep ongeveer 70 procent van de werkzoekenden zijn zoektocht start via vacaturesites. Bij technici komt dat neer op iets meer dan de helft.

Oriënteren 

Toch is er wel een rol voor sociale media weggelegd. Werkzoekenden in de communicatieve beroepen, zoals journalistiek, communicatie, marketing, consultancy en advies gebruiken de media om zich te oriënteren op een baan. Hoe jonger de werkzoekende, hoe meer hij gebruik maakt van sociale media. Is hij of zij onder de twintig, dan staan deze middelen zelfs op nummer drie in het oriëntatiegedrag. Ben je iets verder in de twintig, dan staan sociale media in dat geval op nummer zeven.

Googelen

 

Ook via zoekmachines wordt driftig gespeurd naar een nieuwe baan. Een kwart van de werkzoekenden slaat aan het Googelen. Studentenwerk en TNS/NIPO concluderen dat onder hoogopgeleide jongeren Google het populairste is. Volgens Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group is de zoeksite dan ook een belangrijk startpunt. Een voorbeeldje:

Het trefwoord “baan” wordt maandelijks 823.000 keer ingevuld op Google in Nederland en het meervoud “banen” 550.000 keer. Koploper is het woord “vacature” en het meervoud daarvan: daar wordt maandelijks vier miljoen keer naar gezocht. Misschien komt het niet als een verrassing, maar toch vertellen we dit aan je: Dit gebeurt vooral door mensen met een communicatief of exact beroep.

 

 

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.471 keer gelezen