Zorgverzekeraar PNO Ziektekosten verandert van naam. Het nieuwe PNOzorg heeft daarom een droombaan in de aanbieding. Voor 20 uur in de week mag je online en offline op zoek naar creatievelingen en communities. Dit gebeurt vanuit huis of waar dan ook met een mooie vergoeding. Maar kan een zorgverzekeraar niet beter de eigen community de werving laten doen? Draait het nieuwe PNOzorg om geld en status of om zorg en creativiteit?

Droombaan

Mijn linkedIn-netwerk wordt de laatste weken overspoeld met vragen van relaties om hem of haar te kiezen voor de droombaan Penelope. Dit is de droombaan: PNOzorg is op zoek naar Penelope. Een baan voor een halfjaar. Je mag thuiswerken (of waar dan ook), krijgt een Mini om langs alle creatievelingen en communties in Nederland te crossen en een ‘spiksplinternieuwe’ iPad. Naast dat alles vang je voor een 20-urige werkweek elke maand 5.000 euro.

Opgelicht

Niet mis. Een heuse droombaan. Inderdaad. Het is dat ik het op zulke eerbiedwaardige vacaturepagina’s zag staan. Als iets te mooi is om waar te zijn, reageer ik daar doorgaans niet op. Bijna altijd word je genept, heb ik geleerd van Tros Opgelicht.

Niet genept

Dit keer worden we niet genept. Een zorgverzekeraar die veel geld over heeft voor een creatieveling met ideeën. Het levert al aardig wat kandidaten op. Aanmelden gaat makkelijk: je logt in met je linkedIn-profiel en vertelt waarom jij die baan verdient. Daarna mogen je contacten stemmen. De teller staat na 2 weken al bijna op 250 kandidaten. Zelfs bekende ‘socialemediagoeroes’ reageren en voelen zich niet te groot voor de uitdaging.

Wedstrijd

PNOzorg zou de zorgverzekeraar zijn voor creatievelingen. Dat moeten er meer worden en daar heeft de verzekeraar best wat voor over. Daarom een wedstrijd voor een droombaan. Het lijkt zo meer te draaien om de baan dan om het product dat Penelope verkoopt. Het interesseert Penelope niet of een gebroken been in het pakket zit. Penelope heeft een droombaan. Ze gaat communities af en sjeest rond in haar auto.

Waarom zo?

Ik vraag me af waarom het zo gaat. Ik geloof namelijk niet in de droombaan. Alsof dat nieuwe klanten oplevert. Ik geloof in de patiënten zelf. Zodoende ben ik eens gaan rondneuzen wie eigenlijk zo’n droombaan zou verdienen. Ik denk dan niet aan een goeroe of iemand – vers afgestudeerd – die de directie van PNOzorg eventjes uitlegt hoe ze via social media moeten werven.

Netwerk werft zelf

Waarom werft het netwerk niet zelf? Een verzekering verkopen via de leden van de community. Penelope is een netwerk. Daar kan geen droombaan tegenop. De hele zorg moet doordrenkt zijn van social media. Contact via patiëntenverenigingen en (als het dan toch zo belangrijk is) creatieve platforms. Als PNO al zo lang werkt in de creatieve industrie, waarom komen ze nu pas bij de klanten thuis?

Elke dag zorg

Ik verbaas mij erover dat geen gebruik wordt gemaakt van mensen die elke dag zorg nodig hebben. Mensen die kampen met ernstige ziektes, die ziekenhuis na ziekenhuis bezoeken en operatie na operatie moeten verdragen. Zij weten hoe ingewikkeld het is, iets voor elkaar te krijgen. Te zoeken naar de mogelijkheden tussen het haalbare en betaalbare. Ze zijn ziek, maar krijgen steun van hun familie, arts en zorgverzekering. Bovendien zet het mensen aan het denken bij de afweging voor een ziektekostenverzekering. Wil ik de goedkoopste of wil ik een verzekering waar ik altijd iets aan heb?

Oprechtheid

Een communitymanager mag dan in zijn Mini door Nederland crossen en deelnemen aan twitterdiscussies via zijn app op de nieuwste iPad. De essentie is een andere:  social media begint met oprechtheid. Zonder dat kun je nooit een langdurige relatie opbouwen met je netwerk.

0 Shares:
3 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 4.435 keer gelezen