Alle ogen zijn gericht op Londen deze weken. De Olympische stad, het tijdelijke centrum van de wereld. Een enorme gekte van wereldrecords, persoonlijke overwinningen, emoties, goud, zilver en brons. En van de media. Social media in dit geval.

Olympische sponsoren

Het kan ook bijna niet, zo’n groots sportevenement zonder ‘schandaal’. De media smullen inmiddels van de rel die ontstaan is met betrekking tot de strenge social media regels bij de Olympische Spelen. Ik moet zeggen dat ik het een complimentje waard vind dat er überhaupt regels zijn opgesteld, maar wellicht had dit beter beperkt kunnen blijven tot het verbieden van bepaald taalgebruik, of beledigende of kwetsende berichten.  Aanleiding voor een protest van de sporters tegen de social media regels van het Olympisch comité (mooi woord is dat toch!) is onder andere de eis dat atleet Leo Manzano de foto met zijn nieuwe Nike schoenen moest verwijderen van zijn Facebook account. Want, dames en heren, Nike is géén sponsor van de Olympische Spelen. Dat is concurrent Adidas echter wel, vandaar dat de foto van Leo niet werd gewaardeerd. Juist.

Take the stage

Ik stond gisteren in de sportwinkel en toen dacht ik nog: “Nike schoenen? Nee, Adidas schoenen wil ik hebben, want die zijn sponsor van de Olympische Spelen!” Niet dus. De beste promotie voor je merk is toch sponsor te zijn van sporticonen? We willen niet de schoenen van de sponsor van de Olympische Spelen, we willen de schoenen van Roger Federer, de zwembroek van Michael Phelps, de outfit van Usain Bolt. Adidas weet hun Olympische gevoel prachtig te vertalen in de campagne “Take the Stage”. Geweldig, ze zijn duidelijk zichtbaar, prachtig merk. Maar is het niet een tikkeltje naïef om te denken dat sporters hun eigen sponsor de rug toe keren tijdens de Olympische Spelen?

Ambush marketing

Ik ga er vanuit dat voornamelijk het Olympisch Comité hierachter zit, en het is goed dat zij opkomen voor hun sponsors. Maar er wordt gestrooid met termen als ‘ambush marketing’. Kom op. Die rel rond de Bavaria meisjes in Zuid-Afrika, dát is ambush marketing. Door strenge regels op te stellen, gaan merken juist de grens opzoeken. Merken vinden altijd een manier om de regels te omzeilen en toch mee te liften op de gekte rondom een groots evenement als de Olympische Spelen. Hoe meer regels, hoe creatiever merken worden. Klik hier voor een aantal leuke voorbeelden.

Dus, sponsors van de Olympische Spelen 2012: take the stage and let it be. Social media is niet te controleren, toch? Kijk hier voor de protestactie van de sporters.

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 2.287 keer gelezen