“There is only one thing in the world worse than being talked about, and that is not being talked about.” En als er niemand over je praat, dan moet je zelf maar praten. Dus ga je bloggen. En zodra je blogpost gepubliceerd is, volg je met argusogen Facebook en Twitter en de comments… want er wordt toch wel over gepraat? En als dat nauwelijks gebeurt, slaat de twijfel toe. Hoe zorg ik dat mijn blogpost gelezen wordt?

Natuurlijk is de titel het belangrijkste. Dat is tenslotte wat iedereen als eerste ziet; het staat pontificaal in beeld als iemand je stuk deelt op Facebook; het is vaak een groot gedeelte van de 140 tekens wanneer iemand er over tweet. De titel moet dus interessant, uitdagend, aantrekkelijk zijn. Een goed begin is het halve werk, maar een goede titel is 90% van je verkeer. Die statistiek heb ik zojuist zelf verzonnen, en de link slaat nergens op, maar dat doet er niet toe: dankzij de titel ben je dit tenslotte nu al aan het lezen. Hoe maak je zo’n briljante titel zelf?

1. Stel een vraag

Een titel die een vraag stelt doet het altijd goed. Vooral een vraag die je bezoeker graag beantwoord ziet; dat nodigt uit om door te klikken. In het Engels hoeft die vraag niet eens te eindigen met een vraagteken (want dat staat een beetje weifelachtig; je wil wel aangeven dat je ook de antwoorden hebt). Mooie voorbeelden zijn “What The Most Successful People Do Before Breakfast“, “What Every Startup Can Learn From Google“, “What All Leaders Should Learn From Olympic Divers“. Dat zijn toch dingen die je wil weten? Wacht alleen nog even met doorklikken op die links, want nu volgt het tweede punt uit mijn Top-5.

2. Beloof een Top-Zoveel

Dit soort titels is zó effectief dat er zelfs hele sites aan gewijd zijn, zoals Listverse (“Top 10 Famous People Who Never Existed“) en Oddee (“8 Bizarre Weapons of Assault“). Het maakt niet zo heel erg veel uit hoeveel items je in je lijst opneemt, als het maar een Top-Zoveel is. Een Top-5 klinkt als een leuk tussendoortje; een Top-10 wordt misschien al wat lang; maar afhankelijk van het onderwerp kun je best doorgaan. Uiteindelijk is een dozijn niet genoeg als je ook “30 Cool Mona Lisa Pictures” kunt hebben. Of beter nog, “50 Awesome Photos Of The Solar Eclipse“.

5. The Holy Hand Grenade of Antioch

Net als King Arthur sla ik een paar tellen over om maar meteen bij de klapper te komen. De ultieme titel is wanneer je de vorige twee tips weet te combineren. Dat levert titels op die echt iedereen aanspreken; je click-through-rates zullen door het dak gaan. Sterker nog, na het formuleren van dergelijke industrial strength titels hoeft je artikel zelf eigenlijk nergens meer over te gaan. Ik denk dat ik dat inmiddels al voldoende aangetoond heb zonder nog voorbeelden te noemen. Niet overtuigd? Kijk naar de titel van deze post, en hoever je hem nu al gelezen hebt.

Tot slot

Ik neem het je niet kwalijk als je nu denkt dat de hele trend van dit soort titels inmiddels de interwebs om zeep aan het helpen zijn. Zelf ben ik ook uren van mijn leven onherroepelijk kwijt (ze komen nooit meer terug) aan het geïntrigeerd doorklikken naar weer een lam lauwwarm verhaaltje met wat zinloze bullets over zaken die je eigenlijk al wist of die helemaal niet zo interessant zijn. En toch ben ik er aan verslaafd. En ik blijf het doen… Maar dat is mijn punt eigenlijk niet. Labels zijn belangrijk in online; en titels zijn de meest belangrijke labels. En die verdienen veel meer aandacht dan een paar simpele vuistregels!

0 Shares:
Dit artikel is 7.902 keer gelezen