Het is heel gemakkelijk. Je kunt gratis een account aanmaken op Facebook, Twitter of LinkedIn. Daarna hoef je alleen nog maar reclameberichten te versturen. Desnoods geef je wat geld uit voor een advertentie. Zo makkelijk is het om zakelijk social media in te zetten. Zo werkt het, toch? Of moet het anders?

Alleen maar zenden

Zijn er echt nog bedrijven die denken dat social media inzetten gelijk is aan adverteren op kanalen als Facebook en LinkedIn? Of alleen maar reclametweets versturen op Twitter? Ja dus. Ik zie op Twitter regelmatig accounts voorbij komen die de hele dag door alleen maar hun eigen producten of diensten aanbevelen. De producten zullen ongetwijfeld geweldig zijn, maar ik zit niet op die berichten te wachten. Ik twijfel geen seconde. De ontvolg-knop is zo ingedrukt.

Ook op Facebook kom ik ze tegen. Bedrijven met mooi opgezette advertenties die linken naar hun website. Overduidelijk bedoelt om iets te verkopen. Ik kijk erover heen, ze vallen mij niet meer op. Ik wil geen reclame zien. Vaak hebben deze bedrijven nog wel een zakelijke pagina aangemaakt, maar die bevat niets meer dan reclameboodschappen. Daar ga ik dus echt geen fan van worden. Dan loopt mijn tijdlijn vol met onzinnige reclameboodschappen, die mij niet interesseren. Ik kan me niet voorstellen dat deze bedrijven succesvol zijn bij de inzet van social media. Ze hebben het overduidelijk niet begrepen.

Interactie en delen

Wat deze bedrijven wél snappen, is dat hun doelgroep zich bevindt op social media. Je kunt via social media in contact komen met jouw doelgroep. Vaak nog gerichter dan met een advertentie in de krant of reclame op tv. Op social-mediakanalen draait het om de interactie. Weet wat er leeft en wat de behoefte is en deel kennis en ervaring.

Een administratiekantoor kan informatie delen over wet- en regelgeving. Een timmerman kan klustips geven en een tuinman kan vertellen wat je in welke maand aan de tuin moet doen. Mensen die geïnteresseerd zijn in deze informatie, gaan je volgen. Ze stellen vragen en zo ontstaat interactie. Op het moment dat zij behoefte hebben aan iemand die voor hen de administratie doet, de zolder verbouwt of een nieuwe tuin aanlegt, denken ze aan de bedrijven die ze volgen. Het is tegenwoordig dus veel belangrijker dat je gevonden wordt door jouw doelgroep op het moment dat er een behoefte is, dan dat je een behoefte creëert door te adverteren.

En nu?

Je wordt gevonden en het aantal volgers neemt toe. En dan? Is social media alleen goed inzetbaar voor het verhogen van de vindbaarheid? Natuurlijk niet. Als je eenmaal een grote groep volgers hebt, begint het leuk te worden. Deze volgers zijn namelijk een goede afspiegeling van jouw doelgroep. Hun mening is waardevol voor jou. Gebruik hun kennis en zet deze goed in. Vraag meningen over nieuwe producten. Speel in op onderwerpen die spelen binnen jouw doelgroep. Zo kan een evenementenorganisatie de doelgroep laten meestemmen over de line-up van artiesten. Een kledingontwerper kan polsen welk ontwerp beter scoort en een ijsverkoper kan onderzoeken welke nieuwe ijssmaak er ontwikkeld kan worden. Je ziet, genoeg leuke ideetjes.

Blijf social

De naam social media zegt al genoeg. Blijf sociaal. Deel kennis en ervaring. Neem deel aan discussies en zorg voor interactie met jouw doelgroep. Dan ben je op de goede weg. Uiteraard kun je de advertentie mogelijkheden van Facebook gebruiken, maar houdt altijd het sociale aspect in je achterhoofd. Met een goed doordachte strategie moet het lukken om succesvol te zijn op social media.

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.746 keer gelezen