Dit is een gastblog van Anne Tel, Schrijfster van Paaseitjes zoeken in het AMC, een boek over liefde, reizen en vruchtbaarheidsproblemen Blogt op mamaplaats.nl, babytjes.nl, vriendinnenonderelkaar.nl en annetel.nl. Staat deze week in Flair: Dagboek van een kinderwens.
Ook een keer een gastblog schrijven? Kijk dan op deze pagina.
Goed nieuws is geen nieuws. Dat leerde ik vroeger op school. Zo was het ook. Het journaal en de krant, als je teveel nieuws bekijkt kun je er ongelukkig van worden. Alle ellende in de wereld passeert de revue.
Sociaal wenselijk gedrag
Bij Facebook is het tegenovergestelde het geval. Slecht nieuws is geen nieuws. Ik vind het enorm boeiend om het online gedrag van mensen te analyseren. Het sociaal exhibitionisme van Facebook is geaccepteerd tot een dagelijkse lifestyle. Je deelt wat jou bezighoudt, maar vooral de buitenkant, de positieve schil van je leven. Je ‘vindt leuk’ wat andere mensen bezighoudt. Maak je niet druk als de zoon van je zus 30 ‘likes’ krijgt en je eigen dochter maar 3. Als iemand jou ‘liked’, voel je dan niet verplicht om terug te ‘liken’ uit beleefdheid.
Geluk deel je online. Verdriet=offline
Alles is superleuk op Facebook. Maar vind je het serieus leuk dat een kennis zwanger is van haar derde kind als je net zelf een miskraam hebt gehad? Een oud-klasgenootje dat uitgebreid over haar aanstaande bruiloft schrijft, terwijl jij net in een nare scheiding ligt? De echo’s en pasgeboren babyfoto’s van al die vrienden terwijl je zelf al jaren probeert zwanger te worden en je hebt net een mislukte IVF poging achter de rug? Ik zie soms mensen lijden op Facebook. Ik lees tussen de regels door en voel direct als een goede vriendin niet lekker in haar vel zit of verdrietig is. Ik pak dan het liefst de telefoon of de auto om het gesprek met haar aan te gaan en te kijken of ik kan helpen. Op zijn minst stuur ik een privébericht.
Schijnwereld van geluk
Het leven is namelijk niet altijd leuk. Je kan ook niet altijd leuk en gelukkig zijn. Mensen mogen verdriet hebben, alleen zet je dat niet in de online etalage. Is Facebook dan een soort van schijnwereld? Ja, ergens wel, maar toch is het fijn om positief nieuws met elkaar te kunnen delen en blij voor elkaar te zijn. Facebook brengt mensen uit het verleden dichter bij elkaar en het versterkt een sociaal maatschappelijk effect. Mensen voelen zich betrokken bij het leven van anderen en leven met elkaar mee. Het is een aanvullende vorm van contact dat je met mensen maakt.
Nieuwe trend
Een aantal jaren was de trend dat mensen meer geïsoleerd raakten en veel met zichzelf bezig zijn. Maar dat is anders, mensen houden zich ook vooral met anderen bezig, op een positieve manier. Dat is een goede ontwikkeling, nietwaar? Als jij gelukkig wordt van Facebook, facebook jezelf gelukkig! Maar neem het niet te serieus en wees vooral gelukkig in je echte leven.
Top-10 deze ochtend
Een actueel lijstje uit mijn timeline van dingen die mijn vrienden met mij deze ochtend voor 9 uur willen delen:
- Om 4 uur ‘s nachts wakker worden omdat een vleermuis door mijn kamer vliegt.
- Een vakantiefoto met ‘de zee in onze voortuin, heerlijk’.
- Een moeder waarvan haar dochter vandaag een tiener wordt.
- Lady Gaga is het Hilton hotel Bucharest, schrijft iemand die daar woont.
- Iemand die haar overleden moeder mist.
- Een foto van 2 voeten die uitsteken op een bootje.
- Een update over een ziek kind die aan de betere hand is.
- Een plaatje met de tekst: ‘describe your sex life with a movie title’. If it is toy story, we definitely need to talk.
- Een foto met 10 kleine kindjes op een lange bank.
- De weersvoorspelling in Mallorca met veel zon
De vleermuis is dé hit deze ochtend. Binnen een uur veruit de meeste likes en reacties.
Offline bijkomen
Anyway, volgende week ga ik op vakantie proberen een week offline te zijn. Ik ben laatste tijd zo druk geweest met het promoten van mijn boek op facebook en twitter, ik heb behoefte aan offline uitrusten. Helemaal offline lukt me niet, tenzij ik de iphone thuislaat. Word ik daar gelukkig van?
3 comments
Toevallig, ik las vanochtend een blog op Marketingfacts met dezelfde insteek: http://www.marketingfacts.nl/berichten/waarom-ied…. Beide leuke artikelen! En goed om af en toe ook eens stil te staan bij de realiteit van alles dat gebeurt in de 'online wereld'.
De vraag is of je het anders zou willen? Wil je de binnenkant van al die mensen zien en delen? Mwah, ik niet.
Comments are closed.