Er zijn veel do’s en don’ts over social media te vinden. De zoekresultaten in Google en StumbleUpon zijn eindeloos als het gaat om gouden regels. Mij vielen ze een beetje tegen, zo’n mooie lijst als die van mij was nog niet te vinden.

Lees in dit artikel de 7 gouden regels van Social Media. Houd je hieraan en wordt dé master van het web!

De 7 gouden regels van Social Media

1. Kanaal kiezen? Wees gewoon overal: waarom kiezen als je overal kunt zijn? Kopieer met één druk op de knop alle content in één keer naar al je social media kanalen. Heb je vrienden die jou op meerdere kanalen volgen, dan zien ze jouw bericht gelukkig zo vaak voorbij komen, dat ze het wel moeten begrijpen. Zo spreid je de kans dat ze na de 10e keer jouw bericht alsnog delen/liken. Nog mooier: als je genoeg mensen volgt hoef je ook geen eigen content te zoeken. Simpel kopiëren van info is dé geheime sleutel van timemanagement op social media. Vergeet niet de bron te verwijderen, anders zien jouw volgers/vrienden dat je de content niet zelf gevonden hebt en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

2. Vergeet traditionele media, social media is hét!: weggegooid geld het versturen van brieven, e-mails. Het kost alleen maar tijd. Waarom zou je überhaupt nog een website nemen als je een Facebook fanpagina kunt maken? Visitekaarten? Stuur ze naar Linkedin. Jouw communicatieplan bestaat alleen nog maar uit social media. Social media is jouw strategie. Dan ben je pas een echte innovator. Pas onder geen beding jouw communicatiestrategie aan op je klant.

3. Jouw waarheid is dé waarheid: laat je niet van je stuk brengen door personen die een discussie met jou aan willen gaan. Ga hier niet op in. Vooral niet als ze een inhoudelijke opmerking hebben. Deze critici dagen jou alleen maar uit. Jij weet wat je in huis hebt, blijf achter je eigen mening staan. Je toont je zwakte als je hier wel op reageert, je komt niet meer serieus over en dit gaat ten koste van jouw goeroe-reputatie. Blijf de alles beterwetende.

4. Klout rules: weet wanneer je iets bent en wanneer niet. Heb je een lage kloutscore, dan ben je niets waard. Volle inzet om deze score te verhogen of online zelfmoord plegen zijn dan de enige 2 opties die je hebt. Natuurlijk kies je dan voor de volledige inzet. Hier lees je hoe je jouw score kunt manipuleren. De mooiste tip die ik je mee kan geven: volg veel mensen, volgen ze jou niet terug, ontvolg ze dan zo snel mogelijk. Heb je hier geen tijd voor? Koop dan volgers, het liefst niet-Nederlanders, dan hoef je ook geen relevante informatie te plaatsen, ze verstaan je toch niet. Ben je Klout zat? Kijk dan eens naar Kred. Dan ben je nog hip ook, want Kred bestaat nog niet zo lang.

5. Wees geen BOT (bewust onbeschonken twitteraar) : iedereen weet het, ik heb het ook, je bent zo waanzinnig grappig als je een drankje op hebt. No offense, ook zonder alcohol hoor, maar met een paar glaasjes op ben je op je best. En weet je wat, dat kun je de wereld toch niet onthouden? Delen moet je, delen zal je. Deel al je heerlijke grappen, stuur foto’s vooral van jezelf. Tag al je dronken vrienden, want wat is nu mooier dan de volgende ochtend wakker worden, met kater, en een hele hoop foto’s op Facebook als herinnering? Ook doen in een dronken bui: in discussie gaan met je volgers (Twitter), vrienden (Facebook) of connecties (LinkedIn). Nu ben je heerlijk scherp en lul je ze er eenvoudig uit.

6. Social Media is het nieuwe chatten. Ben je ook zo’n spreker? Graag voor een grote groep, altijd in het middelpunt? Zorg dan dat je in niet minder dan 10 tweets per uur gesprekken aan gaat met anderen. Heerlijk toch, zo’n vervanging voor je what’s app? Reageer de hele dag door op foto’s op Facebook. Het hoeft niet eens veel tijd te kosten, één like en al je vrienden zien alweer dat jij heerlijk bezig bent. Zo maak je indruk op anderen. Wees je ervan bewust dat jouw leven interessant is, dat je niemand kan en mag onthouden van jouw gesprekken. Privéberichten? Direct Messages? Niet aan jou besteed, dat is voor saaie mensen.

7. Wees open en transparant, deel alles: een dagboek voor jezelf is veel te saai, toch? Je kunt jouw gedachten het best met de hele wereld delen. En deel dan vooral de nare dingen die je meemaakt. Wat is er nu heerlijker dan zoveel mensen die je update liken en vragen hoe het met je gaat. Al die mensen zijn zo ontzettend begaan met je, willen je graag helpen en vragen zich af waarom het leven jou toch zo tegen zit. Begin vooral geen anonieme blog waar je jouw verhaal verteld. Deel het met de hele wereld, dat lucht op. Iedereen zou het op deze manier moeten doen.

Nu even serieus

Ik zie online en offline normen en waarden niet veel anders. Natuurlijk zijn er een paar ongeschreven regels. Wat ik vooral belangrijk vind:
1. Behandel elkaar met respect
2. Gebruik bij alles wat je doet je gezonde verstand (als je dat hebt)
3. Dring jezelf niet op aan anderen. Accepteer dat niet iedereen vriendjes met jou wil zijn.

Eigenlijk is alles daarmee voor mij gezegd.

Heb jij nog een absolute do/don’t/ergernis op social media? Deel deze dan in de opmerkingen hier beneden.

0 Shares:
5 comments
  1. Leuk geschreven blog!

    Waar ik me aan kan ergeren: mensen/zakelijke profielen die alleen maar positieve dingen delen: gescoorde offertes, afgeronde opdrachten, opdrachten waar ze mee bezig zijn die alleen maar goed gaan. Nooit zit deze mensen iets tegen.

    Volgens mij ben je een stuk geloofwaardiger als je ook tweet/post op Facebook/whatever als het een keer tegenzit. Hoeft geen heel huilverhaal te zijn, maar voor mij ben je niet geloofwaardig als je alleen maar positieve werkgerelateerde zaken tweet (geldt vooral voor zogenaamde zakelijke accounts).

    Ik zou deze accounts kunnen ontvolgen, maar vind het te leuk om te zien en mezelf weer te ergeren als er weer een positieve tjakka! tweet of iets dergelijks voorbij komt ;-) dus eigenlijk moet ik ook weer niet teveel zeuren :-).

    1. Thanks voor je compliment :) Leuk om het gesprek met jezelf te lezen hahaha :P

      Ik ben ook voor niet altijd positief, maar ook zeker niet voor altijd negatief. Ik probeer altijd een goede balans te houden tussen positief en neutraal :)

  2. Ik ben waarschijnlijk niet echt een innovator met dit antwoord, maar ik
    plaats het lekker toch: ik heb deze week het boek "geld verdienen met
    sociale media" gelezen van Cor Hospes en vond dit een erg leuk en
    duidelijk boek over wat wel en niet "slim" is op social media. Volgens
    hem zijn 3 dingen belangrijk op social media: interesse, oprechtheid en
    empathie. En naar mijn idee ook een heldere ingeving af en toe ;-) Er
    staan leuke voorbeelden in dit boek! Over succesvolle en minder
    succesvolle cases.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.733 keer gelezen