De vindbaarheid in Google is uitermate belangrijk, maar wanneer bezoekers op je website komen, is het dan duidelijk waar zij moeten klikken? Vaak is het onderzoeken van website usability erg duur en ingewikkeld, maar dat hoeft niet altijd.
Ik ben van mening dat de usability verbetert, wanneer je een website aanpast door kleine stappen te nemen die maar weinig kosten. Zodoende kun je beter achterhalen wat de gevolgen hiervan zijn.
Webstatistieken
Door middel van je websitestatistieken kun je veel verbeteren aan je website. Via webanalytics volg je de route van de bezoekers op je website en zie je bijvoorbeeld waar een bezoeker afhaakt en waar hij vandaan komt. Met behulp van je bouncerate is het mogelijk na te gaan hoe goed de website aansluit bij de verwachtingen van de bezoekers. Als je bouncerate hoog is, dan hoeft dit niet altijd een slecht teken te zijn wanneer de bezoekers alle informatie die ze zochten op één pagina kunnen vinden en daarom dus ook niet verder klikken. Een hoge bouncerate kan echter ook een slecht teken zijn; het beteken dan meestal dat de pagina niet aansluit bij de verwachtingen van je bezoekers. Verander dan je metatags en maak deze gerichter. Kortom, na het verzamelen van alle statistieken, begin je met analyseren. Pas dan kom je erachter wat je allemaal kunt verbeteren aan je website.
Gebruikerstest
Een simpele gebruikerstest helpt ook bij het verbeteren van je website usability. Wanneer je een simpele gebruikerstest laat uitvoeren met personen die niet veel van je website weten, stel dan bijvoorbeeld de volgende vragen en noteer waar deze personen moeite mee hebben:
- Op welke website ben je?
- Op welke pagina ben je?
- Wat zijn de belangrijkste secties op deze pagina?
- Waar kan ik naar toe vanaf deze pagina? (navigatie)
- Wat zijn je zoekmogelijkheden?
Wanneer de testgebruiker niet tot jouw doelmarkt behoort, bestaat de kans dat je verkeerde keuzes maakt bij het aanpassen van je website. Bij meer specifieke vragen is het belangrijk dat je de juiste testgroep kiest.
Beeld een personage in
Door een omschrijving te geven van een personage definieer je een mogelijke gebruiker van jouw website. Je beeldt diens wensen in en doorloopt vervolgens je website. Zo kom je erachter waar bijvoorbeeld informatie ontbreekt of wanneer informatie onlogisch is.
Overige simpele manieren
Er zijn nog tal van manieren die helpen bij het verbeteren van de website-usability. Hier volgen enkele simpele tips en manieren:
- gebruik makkelijke woorden
- geen vreemde taal in een Nederlandstalige webpagina gebruiken
- navigatie (sitemap, breadcrumbs, leesbaar, logische opbouw, card sorting etc.)
- voorkom dode links
- design
- laadsnelheid
- checklist (handig hulpmiddel)
Natuurlijk is het nooit verkeerd om uitgebreid usability-onderzoek te doen, maar het kan ook prima met een klein budget. Er zijn verschillende (gratis) tools beschikbaar die je hiervoor kunt gebruiken. Succes met het optimaliseren van je website usability en bedenk dat het ook simpel kan!
2 comments
Nog een toevoeging: Laat iemand anders naar je website kijken en een actie uitvoeren zoals een product bestellen. Daar komen veelal veel waardevolle punten uit.
Hoi Nienke, Ja precies voor een webshop is dit ook handig ja, zo kan je het ook testen en verbeteren natuurlijk.
Comments are closed.