Hoe zet je jezelf als klein dorpje, met slechts 78 oudere inwoners, op de kaart? Deze krasse oudjes weten het. Je begint een Facebook-campagne!


Probleem

Obermutten, gelegen tussen de bergen in het oosten van Zwitserland, lijkt op het eerste gezicht niet echt een bruisende vakantiebestemming. Daar wilden de inwoners verandering in brengen. Ze startten daarom een Facebook-campagne. Iedereen die hun pagina ‘likete’, kwam met zijn of haar foto op het plaatselijke prikbord te hangen.


Een doorslaand succes!

Wat niemand had verwacht, gebeurde. De actie werd zo’n succes, dat ze binnen no time honderden fans hadden. En al die fans moesten een plekje krijgen op het prikbord. Van honderden fans werden het er duizenden. Omdat het prikbord aardig vol begon te raken met enthousiaste Facebook-fans, moest er gezocht worden naar een alternatief. Gebouwen in de omgeving werden daarom beplakt met de kekke kiekjes.

Uitwerking

En hebben al die duizenden fans het dorp inmiddels weten te vinden? De oudjes claimen dat ze met een kleine investering van zo’n 10.000 Zwitserse francs er 2,4 miljoen Zwitserse francs aan publiciteit voor terug hebben gehad. Inmiddels hebben ongeveer 60 miljoen mensen wereldwijd van Obermutten gehoord. Daarnaast is de traffic op de website van Graubunden, de regio waaronder Obermutten valt, gestegen met 250%. Het dorpje telt welgeteld één hotel, dus het is te hopen dat die al dat succes aankan.

En nu?

Een zeer geslaagde social-media-campagne kunnen we het zeker noemen. Eentje waar menig multinational jaloers op zou zijn. Momenteel heeft het dorp bijna 18.000 fans. Zouden zij allemaal een plekje hebben weten te bemachtigen op een van de muren?

0 Shares:
Dit artikel is 2.255 keer gelezen