Het succes van mobiele games is niet te ontkennen. Producenten van onder andere Angry Birds, Doodle Jump en Cut The Rope verdienden miljoenen met het uitbrengen van betaalde games voor de mobiele telefoon. Het afgelopen jaar brak Wordfeud de markt voor social gaming op de mobiele telefoon open, waarna ook games als Draw Something, Social Chess en Rumble in ongekende snelheid een succes werden. De vraag is hoe lang deze gamevorm succesvol blijft en of men straks nog wel zit te wachten op dit sociale tijdverdrijf.

Verslavend, maar toch ook weer niet

Wat vroeger voor bordspellen gold, geldt nu ook voor mobiele games. Als vrienden over een nieuwe spel praten, is de kans groot dat je geïnteresseerd raakt en het eens wilt uitproberen. En wanneer iedereen het spel dan leuk vindt, is een verslaving snel geboren. Maar net als met alle andere verslavingen, moet deze soms wijken voor belangrijkere dingen in het leven: werk, school…vrienden? Na enige tijd vraagt het om meer discipline om een game op de mobiele telefoon te blijven spelen. De sociale druk van social games zorgt er ondertussen voor dat men zich schuldig voelt bij vrienden die wel tijd hebben om te spelen.

Vrijblijvendheid biedt geen garantie

Gelukkig hebben social games vaak de mogelijkheid ze te spelen op het moment waar jij er zelf tijd voor hebt en het ligt in de lijn der verwachting dat die vrijblijvendheid ervoor zorgt dat spellen lang gespeeld blijven.
Toch zie ik naast het nog redelijk succesvolle Wordfeud, dat het gebruik van Draw Something drastisch omlaag is gegaan. Het tekenen in Draw Something kost tijd en blijkbaar heeft dat een negatieve invloed op de houdbaarheid van een game.

wordfeud_1

Even pauze betekent echt stoppen

Hoe leuk of spannend een spelletje ook is, er komt een moment dat het begint te vervelen. Nu kun je natuurlijk besluiten een spel voorlopig niet te openen op je telefoon, in de hoop dat je er later weer zin in krijgt. Maar in het geval van social gaming op de mobiele telefoon ligt dat lastig: mensen blijven uitnodigingen versturen, terwijl jij allang gestopt bent met spelen. Of je blijft zelf tevergeefs mensen uitnodigen, terwijl het leeuwendeel van je vriendenkring het spel allang passé vindt. De soms dagenlange wachttijd kan op niets uitlopen en erin resulteren dat een game zijn beste tijd heeft gehad.

Succesfactoren en de toekomst

De meeste succesvolle games hebben naast een betaalde variant ook een gratis versie. Daaruit kan wellicht geconcludeerd worden dat spellen meer kans op succes hebben als ze eerst kunnen worden uitgeprobeerd. Voor makers van sociale games ligt hier een uitdaging, de spellen zijn immers pas speelbaar als er tegenstanders online zijn. Het is waarschijnlijk het beste om nieuwe spellen gratis aan te bieden, om zo het snelst een grote groep gebruikers aan te spreken. Dan zijn er snel genoeg mensen online in de game.

Zolang sociale media blijft groeien, zullen er ook spellen op de markt blijven komen met sociale onderdelen. Het valt zelfs te voorspellen dat dit de standaard wordt, al is het wel de vraag welke rol sociale media in de spellen gaat spelen. Het magere succes van de begindagen van Apple’s GameCenter geeft aan dat er weinig vraag is naar het delen van achievements. En een volgens vriendinnen van mij nu al ontstane trend waarbij mannen chatrooms en datingsites verruilen voor social games, is hopelijk in de toekomst verdwenen. Dus komt het vermoedelijk enkel neer op spellen waarbij je mét of tegen vrienden speelt. Als het spelen tenminste niet te veel tijd kost en als je medespelers je, om weke reden dan ook, niet halverwege in de steek laten.

Speel jij nog wel eens mobiele games met je vrienden? Zo ja, welke? Laat het ons weten door middel van een comment!

0 Shares:
1 comment
  1. Ik speel nog steeds dagelijks wordfeud. Vind het nog steeds leuk, naar ben nog niet zo heel lang bezig met games op m'n mobiel, omdat ik nog naar sinds een paar maand een smartphone heb.

Comments are closed.

Dit artikel is 2.750 keer gelezen