Steeds meer mensen schaffen hun producten online aan. Zo ook medicijnen. Maar weet die consument eigenlijk wel wat er in huis gehaald wordt? Er zijn helaas veel malafide aanbieders op het web aanwezig die de boel bedonderen. Het is ook niet voor niets dat het Ministerie van Volksgezondheid de Nederlandse bevolking ervan bewust wil maken dat een groot deel van de online verkrijgbare medicijnen namaak is.

Gevaren

Daarom werd er besloten de doelgroep niet te benaderen met een communicatieboodschap die wijst op de gevaren van online kopen, maar mensen juist rechtstreeks met hun aankoopgedrag te confronteren. Hiervoor werd de fake webshop Medi-Plaza gelanceerd met de meest populaire medicatie. Daarbij werden alle strategieën van aanbieders van vervalste medicijnen toegepast om zo potentiële kopers te overtuigen medicijnen te bestellen. Zodra de bezoeker op de bestelfunctie klikte werd deze geconfronteerd met een video waarin hij werd gewaarschuwd voor de gevaren van het online bestellen van medicijnen. Vervolgens werd je doorgelinkt naar een website van het Ministerie van Volksgezondheid. Op deze site kom je alles te weten over het online bestellen van medicijnen.

Gemiddeld de helft van alle geneesmiddelen die online verkrijgbaar zijn is namelijk vervalst. Neppillen kunnen risico’s met zich meebrengen. De makers en verkopers daarvan worden steeds professioneler. Daardoor zijn vervalste medicijnen en de webshops die ze aanbieden nog amper van echt te onderscheiden zijn. Deze gefingeerde webshop maakt mensen bewust van de gevaren.

Succes

Dat deze vorm van benaderen een succes is geweest is wel gebleken. De benadering heeft aandacht gekregen bij RTL ontbijtnieuws, NOS, Radio 1, de Volkskrant en de Telegraaf. Ook werd de website in zes maanden tijd meer dan 18.000 keer bezocht. Hiermee is naar schatting het bestellen van 150.000 neppillen voorkomen.

Confrontatie

In plaats van de keuze voor een traditionele bewustwordingscampagne werden mensen direct geconfronteerd op het moment dat ze het meest ontvankelijk waren voor de boodschap; tijdens hun daadwerkelijke aankoop! Op deze manier laten ze de consument ervaren dat echt nauwelijks van namaak te onderscheiden is en dat risico’s die het online kopen van medicijnen met zich meebrengt enorm zijn.

0 Shares:
Dit artikel is 2.401 keer gelezen