“And for that reason I’m out.” Wie wel eens naar de Britse versie van the Dragons’ Den heeft gekeken, kent de toon waarmee deze vernietigende woorden worden uitgesproken. Het zijn de woorden die ondernemersdromen uit elkaar doen spatten. Het is de conclusie die de realiteitszin van startende ondernemers ctrl-alt-del’t en in de meeste gevallen terecht. 

Voor wie het programma – dat in Nederland overigens gepresenteerd werd door Jort Kelder – niet kent, is het misschien handig om uit te leggen hoe het eigenlijk werkt.

In het kort

Dragons’ Den nodigt ondernemers met een briljant idee uit om hun businessplan te komen bepleiten voor een groep van 5 Dragons: succesvolle zakenlieden met dikke portemonnees.

Van de ondernemers wordt verwacht dat zij een goed verhaal hebben, een mooie presentatie geven, de cijfers rondom hun onderneming paraat hebben, maar vooral een interessant zakelijk voorstel.

Want die Dragons zitten er niet alleen om kritisch te zijn en knap te wezen (dat laatste loopt ook niet al te goed), maar zijn op zoek naar een interessante businessdeal om in te investeren. Van tienduizenden ponden tot honderdduizenden ponden, de Dragons zijn bereid je een handje te helpen in ruil voor aandelen in je bedrijf.

Hoeveel aandelen? Die deal mag jij zelf voorstellen: “Doe mij maar 60.000 pond investering, in ruil voor 25% aandeel in mijn bedrijf.” Heb je een goed verhaal, dan haal je de centen binnen. Heb je een slecht verhaal, dan word je keihard afgeserveerd: “I’m out” betekent géén investering in jouw briljante business.

Dit weekend keek ik 2 volledige seizoenen van dit fascinerende programma (op dvd … écht … oké, niet echt) en wat was dat interessant– ook entertaining – maar vooral eindeloos leerzaam.

Picture this

Terwijl ik lekker vanaf de bank naar de zwetende ondernemers zat te kijken, probeerde ik mezelf en mijn bedrijf daar in de spotlight voor te stellen. Zag ik mezelf aan de Dragons uitleggen waar ik voor stond, wat ik deed en wat ik verkocht – in 2 minuten. Keek ik – in mijn fantasie – toe hoe de vragen op mij af werden gevuurd en ik luttele seconden had om een goed en zeker antwoord te geven. Terwijl ik de hele tijd de dame en heren draken moest zien te charmeren.

Vanaf de bank begon ik te zweten. Zou ik dat kunnen? Los van dat ik een overontwikkelde fantasiespier heb, is de vraag valide: hoe goed zou jij je houden in de Dragons’ Den?

Simpele vragen

De vragen van de Dragons lopen altijd langs vaste lijnen: wat zijn je kosten, wat zijn je projecties, wat draaide je voorgaande jaren en wat ga je met onze investering doen? Om die vragen te beantwoorden heb je geen Dragons nodig. Die vragen kun je jezelf stellen. Sterker nog, die vragen móét je jezelf als ondernemer stellen.

Erbij fantaseren dat er Dragons aanwezig zijn, helpt wel om de vragen – maar vooral de antwoorden – op scherp te zetten: to make them count.

Verplichte kost

Ben je ondernemer? Wil je gaan ondernemen? Dan is minimaal 1 willekeurige aflevering van de Dragons’ Den verplichte kost. Denk je dat je de priemende ogen en vragen van de miljonairs kunt doorstaan, mooi. Merk je bij het gedachte-experiment dat je zelfs in je hoofd niet overal een snel, begrijpelijk en intelligent antwoord op hebt, dan is het tijd om terug te gaan naar de tekentafel.

En dat laatste is helemaal niet erg, want iedereen moet érgens beginnen en van falen leer je het meest. Maar laat de denkbeeldige Dragons je helpen om er zo strak mogelijk in te zitten. Het leven zit vol Dragons op zoek naar een goede deal en in staat om jou en je zaak naar een hoger plan te tillen. Zorg dat je erop voorbereid bent.

0 Shares:
2 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 4.837 keer gelezen